Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 118

Ämne: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    "hå hå ja ja nu får jag det nya innedörrhandtaget i handen när jag öppnar bilen igen. Ringde för att beställa tid för 9000 milaservice, 14 dagars väntetid vilket innebär att jag kör 9500 mil innan bilen får komma in, precis som vid 6000 milaservicen."

    Vilken framförhållning du har
    Jag brukar boka tid ca 2-300mil innan det är dax för service.

    Välja bort serviceavtal, förstår inte hur du tänkte där?? Du har ju en Taxi...

    Lycka till med framtida bilval.

    /Jonas

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    "hå hå ja ja nu får jag det nya innedörrhandtaget i handen när jag öppnar bilen igen. Ringde för att beställa tid för 9000 milaservice, 14 dagars väntetid vilket innebär att jag kör 9500 mil innan bilen får komma in, precis som vid 6000 milaservicen."

    Vilken framförhållning du har
    Jag brukar boka tid ca 2-300mil innan det är dax för service.

    Välja bort serviceavtal, förstår inte hur du tänkte där?? Du har ju en Taxi...

    Lycka till med framtida bilval.

    /Jonas
    och du har bilen privat?

    kan ju va så att hans bil inte hellrr gått 9000 mil men när man kör taxi så vandrar ju miltalet iväg heskeligt snabbt så de blir ju rätt stor skillnad mot en privat bil.

    jag kan inte heller fatta de där med serviceavtal, ärligt får du ju skylla dig själv att du ville spara in 3500kr, du förlorade ju då bara 26500kr den veckan bilen stod still, men kan verkligen 30 000kr i inkomst va rimligt för en vecka? då borde du ju ha 120 000kr i månaden, överbetald?
    30 000kr i omsättning kanske mer rimligt? du hade ju inga utgifter för soppa eller slitage när bilen stod stilla heller.

    aja lycka till med dit bilval, men jag tror inte du får de lättare att boka tid för service hos något annat märke om du väljer bort serviceavtal.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Jo jag kör min bil privat så det är lätt att räkna ut när det är dax att boka tid.

    Så att han inte bokar vid 8000/8500mil är för mig helt oförståligt.
    Bättre att komma in 100mil innan än 500mil efter....

    /Jonas

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Jag tycker det låter mest som problem med dåliga återförsäljare och värkstäder, inget man kan klandra Saab centralt eller bilarna för i första hand. Sedan har det ju onekligen varit en del rätt stora problem som inte ska vara på en ny bil och det är ju en annan sak. Jag skulle nog säga dubbel otur med en problem bil och sedan dessutom problem verkstäder. Sedan om andra märken är mycket bättre är en annan fråga, verkar vara en hel del små och större problem på nya bilar idag.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av malfre01
    Tråkigt att höra att du är så missnöjd. Själv har jag haft 4 olika Saabar genom åren och kan inte säga annat än att jag är jättenöjd med dem. Kan det vara så som du skriver själv att du har haft oturen att få ett måndagsexemplar?

    Mvh
    man får ju verkligen hoppas det, men de e som en del säger, de e ju helt otroligt du har fått alla vanliga saab-fel på samma bil. Vore bättre saab bytte ut skiten mot en annan men dem har ju sin policy att följa

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Men sälj biljäveln istället för att bara gnälla om vilket skitmärke det är.
    Köp en Vovlo och håll käften...
    jag vill inte ha en volvo men en sak e säkert å de e att jag inte köper saab igen, det här e min första och sista. Betalar du det jag förlorar på att sälja biljäveln så visst kan jag sälja den då.
    Och hålla käften e något som jag inte tänker göra när det finns så mycket brister på en och samma bil.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Undra hur många fler fel Volvon haft om den hade brukas som Taxibil

    Mvh/Roberth
    Tjaa en genomsnitts-volvo hade haft mindre fel. Trådskaparen har ju tydligen haft väldigt otur med sin bil, och en sån ny bil ska inte ha så mycket fel. Att han sedan inte har bokat serviceavtal på en taxibil (oavsett märke) kan man nästan betrakta som tjänstefel, och är verkstaden fullbokad så ta nästa?

    Att säga att Saab är skit på ett Saab-forum är nog inte direkt optimalt. Prova autopower, TPC eller motsvarande forum för att få lite gehör, för de flesta på det här forumet tycker om sina Saabar.... Men som tidigare talare säger, byt bort bilen om du inte är nöjd, något tyskt kanske kan passa dig?
    Jodå jag ångrar att jag inte tog serviceavtal, saav verkstäderna dräller inte precis i varenda korsning i kalmar kan jag ju inte påstå.

    Jodå jag hade nog bytt bort den om inte värdeminskningen varit så stor
    har faktiskt funderat på tyskt nästa gång

  8. #28

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Låter inte det lite dumsnålt att spara 3500 kr/år om man förlorar 30000 kr på att ha bilen stillastående en vecka?

    Jag hade förlorat lika mycket med serviceavtal, bilen hade ju stått still samma tid iaf

    Nu är jag ingen stor fantast av de stora märkesverkstäder jag besökt, men jag tror nog att alla deras mekaniker och verkstadsmästare vet vilka modeller som har kamkedja och vilka som har rem, men det förutsätter ju att man talar om vilken motor man har.

    De e väl klart som tusan att jag berättade att jag hade en 9-5 1,9 TID årsmodell 2007. Så uppenbarligen alla verkstäder vet inte vilka motorer dem har i sina bilar

    Annars är det oturligt med alla fel du har haft, men som sagt testa en annan firma. det du råkat ut för är knappast representativt.[/quote]

    Jag hoppas för allas skull att min bil INTE e representativ för hur bra kvalitet saab har, men man börjar undra när felen aldrig vill ta slut

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Vad är det för bilmodell vi pratar om här?

    Sen finns det väl en orsak till att de allra flesta taxichaufförer kör Mercedes.
    saab 9-5 1,9 TID årsmodell 2007

    Får nog säga att förr så hade mercedes superkvalitet, idag e inte kvaliteten lika bra. De e jäkligt svårt att veta vad man ska ha för bil för att den ska hålla, men det gäller att ha tur och få en bil som inte e ett måndagsexemplar iaf.

  10. #30
    kan ju va så att hans bil inte hellrr gått 9000 mil men när man kör taxi så vandrar ju miltalet iväg heskeligt snabbt så de blir ju rätt stor skillnad mot en privat bil.

    jag kan inte heller fatta de där med serviceavtal, ärligt får du ju skylla dig själv att du ville spara in 3500kr, du förlorade ju då bara 26500kr den veckan bilen stod still, men kan verkligen 30 000kr i inkomst va rimligt för en vecka? då borde du ju ha 120 000kr i månaden, överbetald?
    30 000kr i omsättning kanske mer rimligt? du hade ju inga utgifter för soppa eller slitage när bilen stod stilla heller.

    aja lycka till med dit bilval, men jag tror inte du får de lättare att boka tid för service hos något annat märke om du väljer bort serviceavtal.[/quote]

    Återigen så hade växellådan gått sönder varesig jag har serviceavtal eller inte. Om saab tänker så att dem ska skita i alla utan serviceavtal så har dem snart inga kunder kvar när folk märker hur dem blir bemötta.

    Tacka vet jag saabs taxi-verkstad i kungens kurva, där kunde dem sina grejer utan och innan och lagade grejerna i ett nafs. synd att det är 50 mil dit enkel resa

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Jo jag kör min bil privat så det är lätt att räkna ut när det är dax att boka tid.

    Så att han inte bokar vid 8000/8500mil är för mig helt oförståligt.
    Bättre att komma in 100mil innan än 500mil efter....

    /Jonas
    Lätt att räkna ut när man ena dan kör 7 mil och nästa 60 mil. Livet e inte enkelt jämt

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman

    De e jäkligt svårt att veta vad man ska ha för bil för att den ska hålla, men det gäller att ha tur och få en bil som inte e ett måndagsexemplar iaf.
    Inte alls svårt. Köp en Japanare om du vill att det ska hålla så enkelt är det.
    De taxi chaffisar jag stött på uppe i Linköping som kör Toyota Avensis i tjänst är helt lyriska över hur bra bilarna håller. 9-5 och v70, de 2 andra poppis taxi bilarna är visserligen lite bekvämare men vill du att saker o ting ska hålla, så lite strul som möjligt så satsar man på japanskt, privat eller i arbetet.

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Jag tycker det låter mest som problem med dåliga återförsäljare och värkstäder, inget man kan klandra Saab centralt eller bilarna för i första hand. Sedan har det ju onekligen varit en del rätt stora problem som inte ska vara på en ny bil och det är ju en annan sak. Jag skulle nog säga dubbel otur med en problem bil och sedan dessutom problem verkstäder. Sedan om andra märken är mycket bättre är en annan fråga, verkar vara en hel del små och större problem på nya bilar idag.
    Jag håller med till fullo, en väldigt bra sammanfattning.

    synd bara att gm inte kan ta tag i den saken och försöka reda ut saker och ting för en nöjd kund återkommer och en missnöjd skrämmer bort 10 som hade kunnat bli kunder.
    Visst hade det kostat pengar för gm att ge mig nån form av ersättning eller bytt ut bilen, men då hade dem kanske fått en nöjd kund som märkt att faaan dem här bilarna e ju inte sånt skit som jag först trodde och gått och köpt en likadan nästa gång igen.

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman

    De e jäkligt svårt att veta vad man ska ha för bil för att den ska hålla, men det gäller att ha tur och få en bil som inte e ett måndagsexemplar iaf.
    Inte alls svårt. Köp en Japanare om du vill att det ska hålla så enkelt är det.
    De taxi chaffisar jag stött på uppe i Linköping som kör Toyota Avensis i tjänst är helt lyriska över hur bra bilarna håller. 9-5 och v70, de 2 andra poppis taxi bilarna är visserligen lite bekvämare men vill du att saker o ting ska hålla, så lite strul som möjligt så satsar man på japanskt, privat eller i arbetet.
    eller oxå kanske en audi, det tar emot lite att köra japanskt. Och ska man ha bilen som arbetsplats så e det viktigt att sitta bekvämt och där e faktiskt saaben väldigt skön, man kan sitta hur länge som helst utan att bli trött i kroppen, sen kunde man kanske önska en lägre ljudnivå och mindre vindbrus men 9-5 e ju trots allt en gammal bil som inte e utprovad på samma sätt i vindtunnlar som dagens bilar.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    Jag hoppas för allas skull att min bil INTE e representativ för hur bra kvalitet saab har, men man börjar undra när felen aldrig vill ta slut

    Men eftersom du nu inte är säker på om din bil representerar samtliga 9-5.or som byggts eller inte hur kan du då spy galla över Saab, snacka skit och göra vad du förmår för att övertyga dina taxikunder om att Saab är en skitbil?

    Jag kan förstå att du är missnöjd, men är övertygad om att du råkat ut för måndagsex av både bil och verkstad vilket är trist, men det ger inte dig rätt att sprida en massa skit om Saab generellt.

  16. #36
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    Jag hoppas för allas skull att min bil INTE e representativ för hur bra kvalitet saab har, men man börjar undra när felen aldrig vill ta slut

    Men eftersom du nu inte är säker på om din bil representerar samtliga 9-5.or som byggts eller inte hur kan du då spy galla över Saab, snacka skit och göra vad du förmår för att övertyga dina taxikunder om att Saab är en skitbil?

    Jag kan förstå att du är missnöjd, men är övertygad om att du råkat ut för måndagsex av både bil och verkstad vilket är trist, men det ger inte dig rätt att sprida en massa skit om Saab generellt.
    jag hävdar att han får sprida hur mkt skit som helst. dock tror jag inte det hjälper situationen mer. mer än att han får utlopp för sin ilska, vilket kan va nödvändigt ibland.

    du skrev ju att du förstår att han är missnöjd.. verkar inte så.

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Citat Ursprungligen postat av tact
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    Jag hoppas för allas skull att min bil INTE e representativ för hur bra kvalitet saab har, men man börjar undra när felen aldrig vill ta slut

    Men eftersom du nu inte är säker på om din bil representerar samtliga 9-5.or som byggts eller inte hur kan du då spy galla över Saab, snacka skit och göra vad du förmår för att övertyga dina taxikunder om att Saab är en skitbil?

    Jag kan förstå att du är missnöjd, men är övertygad om att du råkat ut för måndagsex av både bil och verkstad vilket är trist, men det ger inte dig rätt att sprida en massa skit om Saab generellt.
    jag hävdar att han får sprida hur mkt skit som helst. dock tror jag inte det hjälper situationen mer. mer än att han får utlopp för sin ilska, vilket kan va nödvändigt ibland.

    du skrev ju att du förstår att han är missnöjd.. verkar inte så.

    Nej jag förstår varför han är missnöjd, men jag kan däremot inte förstå varför det genast ska generaliseras så fort det är fel på en bil, en Saab i just detta fallet.

  18. #38
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av tact
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    Jag hoppas för allas skull att min bil INTE e representativ för hur bra kvalitet saab har, men man börjar undra när felen aldrig vill ta slut

    Men eftersom du nu inte är säker på om din bil representerar samtliga 9-5.or som byggts eller inte hur kan du då spy galla över Saab, snacka skit och göra vad du förmår för att övertyga dina taxikunder om att Saab är en skitbil?

    Jag kan förstå att du är missnöjd, men är övertygad om att du råkat ut för måndagsex av både bil och verkstad vilket är trist, men det ger inte dig rätt att sprida en massa skit om Saab generellt.
    jag hävdar att han får sprida hur mkt skit som helst. dock tror jag inte det hjälper situationen mer. mer än att han får utlopp för sin ilska, vilket kan va nödvändigt ibland.

    du skrev ju att du förstår att han är missnöjd.. verkar inte så.

    Nej jag förstår varför han är missnöjd, men jag kan däremot inte förstå varför det genast ska generaliseras så fort det är fel på en bil, en Saab i just detta fallet.
    visst är det tråkigt att det blir så, men det är ju det första som händer om man råkat ut för något likande det som hänt trådskaparen.

    han är nog knappast ensam om att reagera så.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    [quote=taxi-lasseman][quote=zsh][quote="taxi-lasseman":amp40u6c]

    De e jäkligt svårt att veta vad man ska ha för bil för att den ska hålla, men det gäller att ha tur och få en bil som inte e ett måndagsexemplar iaf.[/quote]

    Inte alls svårt. Köp en Japanare om du vill att det ska hålla så enkelt är det.[/quote]

    eller oxå kanske en audi, det tar emot lite att köra japanskt.[/quote:amp40u6c]

    [url="http://www.aftonbladet.se/bil/article1130691.ab"]http://www.aftonbladet.se/bil/article1130691.ab[/url]

    Mvh Turbomupp
    Happy Festivus - for the rest of us!

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    Klart man får vara missnöjd på sin bil, men man behöver inte bli Lasse Kongo för det.

Liknande ämnen

  1. Varför så värdelösa bensindunkar nu för tiden?
    Av Anders_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 21:46
  2. [LÖST] Är det endast saab verkstäder som har Tech2?
    Av Diana i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 11:51
  3. Saab 9-3 aero sc - Bra verkstäder som kan saab?[STHLM]
    Av Samwest i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 08:46
  4. SAAB, helt värdelösa dörrlås?
    Av sunki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 21:22
  5. TV3 Insider testar Saab-verkstäder
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •