Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Problem med en 93 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25

    Problem med en 93 Aero

    Hej

    Jag har precis köpt mig en saab 93 aero -01. När jag trycker plattan i mattan så hugger/rycker den. Den är chippad men vet ej villket chipp. Nån som vet vad det kan vara som är fel.

    Mvh John
    Saab 9-3 Aero -01

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Hej & Välkommen!

    Du kan börja med att byta tändstift om du inte är säker på att de som sitter i är helt nya. NGK BCPR7ES-11 ska det vara. När du ändå är där och byter så gå genom alla vaccumslangar så de sitter där de ska och inte är torra och sprukna isåfall byt ut de.

    Sen finns det en mkt bra sök funktion här på forumet där hittar man nästan alltid det man är ute efter.

    http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Lycka till!

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej & Välkommen!

    Du kan börja med att byta tändstift om du inte är säker på att de som sitter i är helt nya. NGK BCPR7ES-11 ska det vara. När du ändå är där och byter så gå genom alla vaccumslangar så de sitter där de ska och inte är torra och sprukna isåfall byt ut de.

    Sen finns det en mkt bra sök funktion här på forumet där hittar man nästan alltid det man är ute efter.

    http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Lycka till!

    Mvh
    Tack för svaret, jag ska göra det.
    (Jag sökte faktiskt men hitta bara trådar om där dom hade blårök och annat. Min bil rycker enbart lite.)
    Saab 9-3 Aero -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Hej Jag märkte idag att röret som går i hopp med dumpen är löst, ska det vara det? (Kan inte mycket om bilar )

    Mvh John
    Saab 9-3 Aero -01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    Hej Jag märkte idag att röret som går i hopp med dumpen är löst, ska det vara det? (Kan inte mycket om bilar )

    Mvh John
    Jag vet inte vilket rör du menar, men oftast ska inget vara "löst" i en bil..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    Hej Jag märkte idag att röret som går i hopp med dumpen är löst, ska det vara det? (Kan inte mycket om bilar )

    Mvh John
    Jag vet inte vilket rör du menar, men oftast ska inget vara "löst" i en bil..
    Röret på vänster sida om man står framför bilen. jag skulle sätta en öppen dump i den så när jag hade vtagit av orginal dumpen märkte jag att röret var alldels löst.
    Saab 9-3 Aero -01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    472
    [quote=Aero_John]
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av "Aero_John":barlzb72
    Hej Jag märkte idag att röret som går i hopp med dumpen är löst, ska det vara det? (Kan inte mycket om bilar )

    Mvh John
    Jag vet inte vilket rör du menar, men oftast ska inget vara "löst" i en bil..
    Röret på vänster sida om man står framför bilen. jag skulle sätta en öppen dump i den så när jag hade vtagit av orginal dumpen märkte jag att röret var alldels löst.[/quote:barlzb72]

    finns många slangar o rör på vänster sida av bilen..?
    Byt omelelbumms tillbaka till återcirkulerande AV också !
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Jo det har jag gjort. Den var för klen och var öppen hela tiden.
    Aliuminum röret menar jag
    Saab 9-3 Aero -01

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Ta bort tankarna helt med att använda öppen "dump" det går inte. lr ja det går men det blir fel och kan leda till andra saker som går sönder.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ta bort tankarna helt med att använda öppen "dump" det går inte. lr ja det går men det blir fel och kan leda till andra saker som går sönder.

    Mvh


    Jasså, det visste jag inte. Ska ge fan i det då. haha
    Men röret jag snacka om ska det vara så? om inte hur fixar jag det?

    // John
    Saab 9-3 Aero -01

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389
    Jag antar att du åsyftar röret för återledningen till AV´n? Hursom, sitter ju fast med en "fattigmansklämma" mot AV´n och med ett litet plåtbleck och em M6 skruv i inloppsröret mot turbon. Skruva fast!


    /M

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Här är en bild http://tinypic.com/view.php?pic=6bmsiz4 längst ner till vänster är den lös, sitter fast men går att vicka på den.
    Saab 9-3 Aero -01

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    Här är en bild http://tinypic.com/view.php?pic=6bmsiz4 längst ner till vänster är den lös, sitter fast men går att vicka på den.
    Relativt vanligt "fel". Gör dock inte hela världen om det går att rucka på den. Se till att M6-bulten mot insugsröret sitter fast ordentligt.

    Kan du beskriva felet lite mer? Smårycker den lite, eller är det "pannan-i-ratten-hugg"?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    Här är en bild http://tinypic.com/view.php?pic=6bmsiz4 längst ner till vänster är den lös, sitter fast men går att vicka på den.
    Relativt vanligt "fel". Gör dock inte hela världen om det går att rucka på den. Se till att M6-bulten mot insugsröret sitter fast ordentligt.

    Kan du beskriva felet lite mer? Smårycker den lite, eller är det "pannan-i-ratten-hugg"?
    När jag gasar måste jag hitta ett visst läge för att den ska gå bra ca lite efter halv gas drar den som fan. Men annars rycker det till lite gran precis som bilen håller på att kvävas för en stund , släpper jag sen gasen snabbt när den små rycker så rycker det till ganska kraftigt i bilen.

    Men det lösa röret kan inte påverka det då?
    Saab 9-3 Aero -01

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    När jag gasar måste jag hitta ett visst läge för att den ska gå bra ca lite efter halv gas drar den som fan. Men annars rycker det till lite gran precis som bilen håller på att kvävas för en stund , släpper jag sen gasen snabbt när den små rycker så rycker det till ganska kraftigt i bilen.

    Men det lösa röret kan inte påverka det då?
    Okej, nu är ju inte jag nån heltids saabmack direkt men nej, det ska inte påverka. Har du testat nya stift? Jag skulle nog kolla:

    * Stift (NGK BCPR7ES-11, inget annat såvida inte den är monstertrimmad)
    * Tändkassett (om du kan låna av nån fram och tebax)
    * Soppatryck vid fullgas (ska alltid vara 3 bar över laddtrycket)
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    När jag gasar måste jag hitta ett visst läge för att den ska gå bra ca lite efter halv gas drar den som fan. Men annars rycker det till lite gran precis som bilen håller på att kvävas för en stund , släpper jag sen gasen snabbt när den små rycker så rycker det till ganska kraftigt i bilen.

    Men det lösa röret kan inte påverka det då?
    Okej, nu är ju inte jag nån heltids saabmack direkt men nej, det ska inte påverka. Har du testat nya stift? Jag skulle nog kolla:

    * Stift (NGK BCPR7ES-11, inget annat såvida inte den är monstertrimmad)
    * Tändkassett (om du kan låna av nån fram och tebax)
    * Soppatryck vid fullgas (ska alltid vara 3 bar över laddtrycket)
    Stift ska jag köpa i helgen och tändkasset byta saab till mig i måndags. Hur kollar man soppatrycket ?
    Saab 9-3 Aero -01

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    Stift ska jag köpa i helgen och tändkasset byta saab till mig i måndags. Hur kollar man soppatrycket ?
    Lysande. Då fick du ju bort ett par felkällor med en gång. Testa det först. Ang soppatryck; Jag minns inte hur det såg ut.. Sitter det ingen nippel för det vid fuelrailen?

    ---> Nån annan får hemskt gärna kliva in när det gäller den biten... Det finns iaf ingen givare i bilen för att utläsa det.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Aero_John
    Stift ska jag köpa i helgen och tändkasset byta saab till mig i måndags. Hur kollar man soppatrycket ?
    Lysande. Då fick du ju bort ett par felkällor med en gång. Testa det först. Ang soppatryck; Jag minns inte hur det såg ut.. Sitter det ingen nippel för det vid fuelrailen?

    ---> Nån annan får hemskt gärna kliva in när det gäller den biten... Det finns iaf ingen givare i bilen för att utläsa det.
    Ok, tack för hjälpen.

    Nån annan som vet hur man kollar soppatrycket?
    Saab 9-3 Aero -01

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41
    Hade du ryckningarna i bilen innan du bytte tändkasset? Jag fick nämligen min bytt på min 9-3 aero jag oxå. Efter det så började bilen misstända vid fullgas. Var tydligen så att saab inte bytt till nya stift samtidigt. Uppgraderingskassetten skulle enligt killen på verkstaden vara "känsligare" än den gamla mot sämre stift.

    Detta är alltså vad killen på verkstaden sa. Men mitt fel försvann iaf efter byte av stift så.

    Lycka till.

    HenkeM

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av HenkeM
    Hade du ryckningarna i bilen innan du bytte tändkasset? Jag fick nämligen min bytt på min 9-3 aero jag oxå. Efter det så började bilen misstända vid fullgas. Var tydligen så att saab inte bytt till nya stift samtidigt. Uppgraderingskassetten skulle enligt killen på verkstaden vara "känsligare" än den gamla mot sämre stift.

    Detta är alltså vad killen på verkstaden sa. Men mitt fel försvann iaf efter byte av stift så.

    Lycka till.

    HenkeM
    Jo jag hade det innan jag bytte tändkasset. Får se om det hjälper med nya stift.
    Saab 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. El problem? 9-3 Aero -04
    Av Alex91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 05:22
  2. ABS problem 9-3 aero -01
    Av TurboVulc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 13:50
  3. El-problem 9-3, -04 Aero
    Av ktj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 14:25
  4. AC problem 9-5 aero-00
    Av GULSAAB i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 07:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •