Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Var placerar man lämpligen katten (9-3og)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Var placerar man lämpligen katten (9-3og)

    Hej!

    Jag kommer att behöva bygga om min downpipe och har då möjlighet att flytta katten. Borde man inte få bättre reningseffekt om man monterar den på den vertikala delen direkt efter turbon?

    Riskerar man att bränna upp den då, eller borde det bara bli bättre rening (snabbare uppvärmning)? Påverkar det avgasflödet mycket (racekat)?

    Bil enligt signatur...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Det finns en leverantör som i alla fall placerar katalysatorn direkt efter turbon, detta ställer dock krav på att den tål värmen...
    Vanligtvis brukar de flesta placera katten "en bit under" bilen. Ung. där den sitter på lite äldre 9-3 med enkel katalysator. Enkelt för att skydda mot värmen o enkelt då det minskar variantfloran något.

    Fördelen med en katalysator som är placerad nära turbinutloppet är givetvis en stor fördel om man har några ambitioner att vara i närheten av att klara emissionskrav....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Det finns en leverantör som i alla fall placerar katalysatorn direkt efter turbon, detta ställer dock krav på att den tål värmen...
    Vanligtvis brukar de flesta placera katten "en bit under" bilen. Ung. där den sitter på lite äldre 9-3 med enkel katalysator. Enkelt för att skydda mot värmen o enkelt då det minskar variantfloran något.

    Fördelen med en katalysator som är placerad nära turbinutloppet är givetvis en stor fördel om man har några ambitioner att vara i närheten av att klara emissionskrav....
    Jo, att klara emissionskraven vill jag helt klart göra. Sedan gör det nog inte ont att ta bort värmen från "direkt under oljetråget" heller. Därav mina funderingar...

    Finns det nåt mått på hur tålig en kat är, eller är det att prova själv som gäller? *skakis*
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Tillverkaren av katalysatorn skall kunna tillhandahålla information betr. hur hög temperatur som tolereras. Det stöniga är att det blir nog lite mycket mätande för att säkerställa att allt är 100% korrekt.
    Både gastemp in i katten i temp i stenen... Inte riktigt realistiskt kanske...?

    För att förtydliga, att klara SBP-kraven är enkelt, då kan man faktiskt montera katten "rätt långt bak". Att klara de emissionskrav som bilen är certad för är en annan sak.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tillverkaren av katalysatorn skall kunna tillhandahålla information betr. hur hög temperatur som tolereras. Det stöniga är att det blir nog lite mycket mätande för att säkerställa att allt är 100% korrekt.
    Både gastemp in i katten i temp i stenen... Inte riktigt realistiskt kanske...?

    För att förtydliga, att klara SBP-kraven är enkelt, då kan man faktiskt montera katten "rätt långt bak". Att klara de emissionskrav som bilen är certad för är en annan sak.
    Tack för informativt svar!

    Det finns alltså ingen annan nackdel t ex med att montera katten vertikalt eller så? Jag vill ju vara så miljövänlig som möjligt då jag kör en god del korta sträckor i jobbet, men ändå ha "kräm så det räcker" i bilen vid t ex omkörningar...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    NJa, det torde väl vara en fråga om/hur den får plats som får avgöra.
    Helst ser jag givetvis en "framskjuten" position....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    NJa, det torde väl vara en fråga om/hur den får plats som får avgöra.
    Helst ser jag givetvis en "framskjuten" position....
    Även på hårt trimmade bilar?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    NJa, det torde väl vara en fråga om/hur den får plats som får avgöra.
    Helst ser jag givetvis en "framskjuten" position....
    Och med framskjuten menar du så nära turbon som möjligt, antar jag? Såvitt jag minns borde man kunna sätta den mitt på den vertikala delen. Dvs mitt emellan turbons utlopp och den 90-graders böj som viker av bakåt, mot stället där katten normalt sitter under oljetråget. Det är ju på det röret som den extra katten sitter original. Det borde ju ändå ge tillräckligt med genomströmning för att inte bromsa nåt märkbart alls på en bil på säg, 300hk?

    Sedan lämnas syresensorerna precis som de sitter idag, dvs en direkt vid turbons utlopp och en direkt efter den "andra katten" (under oljetråget). Låter det rimligt?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    9-3Mike>>
    Nja, både ja o nej.
    Nej eftersom det kanske inte är praktiskt samt klarar kanske inte temperaturkraven.
    Ja, ur emissionssynpunkt.

    Genvägen är att sätta den lite längre bak...

    Znyper>>
    Japp, det är en variant.
    Avviker dock från standard sortimentet, kan bi dyrare.
    Se till att omgivningen tål strålningsvärmen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Japp, det är en variant.
    Avviker dock från standard sortimentet, kan bi dyrare.
    Se till att omgivningen tål strålningsvärmen.
    Jo, precis. Men eftersom jag nu måste byta ut min katalysator och därigenom ändå måste hyra in nån att svetsa om min downpipe, tänkte jag som såhär: Om man placerar en racekat (metallisk) där, så kommer dels katten värmas fortare, dvs bättre för miljön. Om den nu klarar att sitta där och inte bromsar mer är min nuvarande "sportkat" (keramisk) där den sitter under oljetråget, så har jag ju vare sig jag eller miljön någon nackdel av det. Det flödet räcker gott och väl för mitt effektmål.

    Om man då inte behöver ha en där sportkatten sitter, så slipper jag få mitt oljetråg värmt med en väldigt het katalysator, dvs min olja håller längre, vilket inte är någon direkt nackdel om man som jag kör med B205-motor...

    Kan man dessutom låta skalet från den befintliga sportkatten sitta kvar (ut med innehållet som inte funkar och dra ett rör igenom) så ser det dessutom väldans bra ut när man besiktar. Jag har ju trots allt två burkar på plats och klarar dessutom kraven med t o m större marginal än idag iochmed placeringen på rejskissen.

    Bara fördelar, alltså. Förutsatt att man kan begränsa strålningsvärmen från den nya katten... Tryckröret till turbon sitter ju tyvärr precis ovanför om jag inte minns fel. Visst borde väl vanligt avgasbandage fixa den biffen, eller kommer det att brinna av om den sitter runt den nya katten? Vilka temperaturer pratar vi om på utsidan av en rejskissse? Kanske rentav ett avgasbandage skulle få den nya att brinna upp även om den har metallisk kärna?

    Hmm.. Mycket nu... Vad tror ni? Har jag gjort nån tankevurpa?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Uppvärmingen av motoroljan från katalysatorns värmestrålning tror jag är väldigt,väldigt marginell.
    Skulle väl vara för miljöns skull. Annars ser jag ingen anledning att "krångla" till det.

    Mvh Magnus

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Uppvärmingen av motoroljan från katalysatorns värmestrålning tror jag är väldigt,väldigt marginell.
    Skulle väl vara för miljöns skull. Annars ser jag ingen anledning att "krångla" till det.

    Mvh Magnus
    Isåfall borde väl värmestrålningen in i motorrummet från den nya (kallare) katten på det nya stället också vara marginell, och då ser jag inga problem med att genomföra det... Fördelarna för miljön är isåfall hästlängder större än nackdelarna för mig. Det blir ju inte mycket mer jobb att göra, då man ändå måste kapa downpipen nånstans och svetsa ihop den igen...

    Förutsatt att den pallar den högre avgastempen, naturligtvis. Annars får ju både miljön och min plånbok ännu en smäll..
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hmm, det får nog bli gastempen in i katalysatorn som får avgöra.
    Kolla med din leverantör om hurvida denne har nå'n info.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hmm, det får nog bli gastempen in i katalysatorn som får avgöra.
    Kolla med din leverantör om hurvida denne har nå'n info.
    JaPP! Will do! Här ska knåpas...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. vart placerar man bäst den avtagbara dragkroken?
    Av tact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 23:59
  2. Rykande bil, tål katten det?
    Av Aleleo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 21:08
  3. Bilen dog... katten??
    Av emde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 11:20
  4. Dämpar katten?
    Av kaZmur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •