Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Får man köra med en backspegel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    5

    Får man köra med en backspegel?

    Hej!

    Nu har jag lämnat in min ena backspegel på lackering, får jag köra "lagligt" på väg med endast en backspegel?

    Lämnat in vänster om det skulle spela någon roll
    Svart 9-5 -98 2.3T Nordic steg 2

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    434
    Om jag inte är helt ute och cyklar så säger finns det lagkrav endast på vänster spegel.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    570
    En släkting importerade en bil från usa som endast hade spegel på vänster sida och han var tvungen att sätta dit en spegel även på högersidan.
    Dock så var det här ~15 år sen så det kan väl ha ändrats.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    588
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Om jag inte är helt ute och cyklar så säger finns det lagkrav endast på vänster spegel.
    Precis vad jag också alltid "trott/fått veta". Lackade mina speglar för drygt en månad sedan och mekanikern som demonterade det åt mig sade att förarsidan måste alltid ha backspegel.
    Detta kan dessutom stärkas av det faktum att endel "supersportbilar" endast har en backspegel och då på förarsidan (för att inte tjafsa för mycket med aero-dynamiken- och dessa speglar är oftast jädrigt små till storleken därtill).

    Konklusionen är därmed att passagerarsidans speglel kan man köra utan.
    Men inte i längre tider, för "döda vinkeln" blir ännu mer död ju.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79
    Rätta mej om jag har fel, men om bilen är s.k "helbilsgodkänd" (eller helfordonsgodkänd kanske det heter) så får du inte plocka bort en backspegel. Men som sagt är inte helt säker...
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    434
    Så här står det i teoriboken för tung trafik:

    ”Personbil och lätt lastbil av årsmodell 1986 eller nyare.
    Genom den inre backspegeln ska du 60 m bakåt (räknat från förarplatsen) ha en siktbredd på 20 m, 10 m på vardera sidan om bilens mittlinje. Kravet behöver inte uppfyllas om fordonets konstruktion hindrar sikt genom spegeln.

    Genom de yttre backspeglarna ska du 10 m bakåt (räknat från förarplatsen) på båda sidor ha en siktbredd på 2,5 m, räknat från den bredaste delen av fordonskombinationen.

    Yttre backspegel på höger sida krävs endast om släpet påverkar det normala siktfältet genom den inre spegeln och vänster ytterspegel. Men det är naturligtvis klokt att alltid ha ytterspeglar på båda sidorna.”

    Men det framgår inte ifall kravet på ytterspeglar gäller alla personbilar, eller om det bara gäller personbil med släpvagn efter.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    I utlandet är de så att om man skymmer inre bakspegel, även pga av last i bilen, ska man ha spegel på höger sidan. Annars inte.
    Är väl liknande här.

    Med ett släp har det inget att göra.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

Liknande ämnen

  1. Backspegel 9-3 -07
    Av Jakalen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 22:18
  2. backspegel med garageöppnare...
    Av malmö_linux i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 11:31
  3. Backspegel Og 9-3 01
    Av Mailman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 02:03
  4. El-Backspegel paj...
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •