Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: högtalar byte

  1. #1

    högtalar byte

    hej!!

    va ute i kväll och bytte lite högtalare i bilen men hann bara med att byta
    3,5" i Instr panel
    sen EN 6,5" i vänstra framdörren.

    vart väldigt bra ljud ur 3,5",,, men ur 6,5 tycker jag inte de vart så bra, vad kan de bero på?? de är en GAS ALPHA 62X köpt på brl.
    om jag jämför den orginal högtalaren som sitter på ena sidan så tycker jag den trycker på mycket bättre, hur stor betydelse ha kablarna tjocklek? för dom jag fick med till 6,5 va rätt tunna som jag skarvade på orginal kablarna bara,
    bli de bättre när dom är inspelade? eller vad kan de beror på annars att den spela sämre än orginal??

    bilen är en 9-5 med as3...

    måste ha hjälp..

  2. #2
    Kan ju bero på att dom ÄR sämre
    Jag knölade nyligen själv in just detta kit i min ng900 då den helt saknade högtalare i framdörrarna, även om jag var medveten om att alpha är deras snikserie så blev jag endå lite besviken på kvalitèn både vad det gäller elementen och ljudet.

    Vad jag främst hängde upp mig på är att man faktiskt inte får med något lågpassfilter utan bara ett högpass till diskanten.

    Hur som så är dessa ok om man bara ska lyssna lite på radio men om man ska spela som satan så ska man satsa på något annat lite dyrare i stället.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Sen är det ju också så att olika sorters högtalare är olika trögdrivna..

    Originalslutsteget är inställt och gjort för originalhögtalarna. Att knöla in andra dörrhögtalare och bara använda originalslutsteget är ingenting som garanterar ett bra ljud, även om högtalarna skulle råka heta Amega eller liknande..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    dåliga högtalare på 4ohm. orginal e på 2ohm?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364
    Som sagt så kan ju dessa vara sämre än de du redan har. Är det inte Harman Kardon i AS/3. Jag hade pioneer i dörrarna vilket jag bytte ut till koaxialer i 1000kr klassen. Blev mycket bättre.

    Vet inte vad du köpte, men tänk på att AS3 skickar ut Bass/midrange till dörrhögtalaren.

Liknande ämnen

  1. Sprakande högtalare NG9-3
    Av Purex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-12-14, 19:00
  2. Högtalar vin 9-3
    Av Swirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 15:16
  3. Högtalar val, vad ska jag ta?
    Av Pumba i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 23:34
  4. Högtalar storlekar.. 9-3 SC
    Av Henke_A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •