Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Seg men laddar vilt, samt bakskjuter OG9-5 Matstrimmad

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Ja den lyser konstant, Nej jag har inte kommit så långt än, hade hoppats på att kunna lösa problemet själv. men värkar ju inte så direkt

    Ska nu ta en heldag ute på gräsmattan och leta fel. Nått garage existerar ju inte.

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    513
    Varför inte få läsa ut felkoden? Kostar ju kanske 200 spänn eller nått mkt bättre istället för att lägga massa tid!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  3. #23
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Precis säger detsamma.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Som sagt, tänkte kolla om någon vettig skäl kanske hade någon idé iaf, Forumet är väl ändå till för ideér o att hjälpa varandra.

    Men tack iaf de ordnar sig väl

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  5. #25
    Hej! sluta nu , det kostar inga 200 kr, kom till mig får du det gratis .här har du mitt tele 0733349322, så bestämmer vi tid och rum

    /Elof
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Hehe visst, Whatever

    Men i Lördags då, Glad som man va drog en sväng, rätt som de va så small de rätt rejält och de small för sista gången. De velande laddtrycket försvann, även laddtrycket försvann, Laddar upp till 0bar......stabilt iaf.

    Turbon viner. Har den lämnat in handuken för den här gången tro. Dock så blåser lr pyser lr hur man nu vill tolka de, när den är kall. Har inte kollat så noga än men, så vet ej vart de kommer ifrån.

    Nån aning?

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Har idag tittat lite på bilen!

    Alla slangar är helt OK!
    De ända jag kan se är insuget på Turbon, där finns en liten tunn hinna av Olja knappt märkbart alltså men de finns där, är detta normalt lr är de kört. Bilen rycker absolut inget när man kör. Så Turbon Viner samt laddar noll.

    Så lite tips tack. Vad finns de för Orsaker som kan göra att Turbon laddar 0. Rabbla upp alla orsaker så jag får göra en grundlig koll.

    Vore hemskt tacksam!

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Hmm, du måste ha ett kraftigt luftläckage, såsom skjutna gavlar på IC eller slang som hoppat.

    Måste fråga hur mycket laddade den när den gick normalt?
    1.5bar ska du endast komma upp i om du kör ett lite aggresivare Steg 3.
    Har den alltid kännts lite seg? Har provat en annan Mats trimmad T7 bil och den var också väldigt seg i dom lägre varvtalen och laddtryck som motsvarar Steg 3 bilar, och jag har även sett orsaken till segheten och laddtrycket.

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Performance
    Har idag tittat lite på bilen!

    Alla slangar är helt OK!
    De ända jag kan se är insuget på Turbon, där finns en liten tunn hinna av Olja knappt märkbart alltså men de finns där, är detta normalt lr är de kört. Bilen rycker absolut inget när man kör. Så Turbon Viner samt laddar noll.

    Så lite tips tack. Vad finns de för Orsaker som kan göra att Turbon laddar 0. Rabbla upp alla orsaker så jag får göra en grundlig koll.

    Vore hemskt tacksam!

    //Mvh TP
    Jätteläcka eller att Stången till wastegateklockan har ramlat av. Kolla först stången sen köper du startgas och sprutar längs tryckvägen på tomgång. Ökar varvet plötsligt har du hittat läckan.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Tyvärr kommer inte startgas att hjälpa dig, då T7 korrigerar bort det, och märks inte på gången. Om man sprutar rakt in i slangen så kan dom sänka tomgången för en kort stund, men annars är dom oberörda.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Okey, Men slangar har jag som sagt haft borta och kollat både en & två ggr, utan nått resultat. WG-Stång sitter på plats. Kopplar jag bort W slang på Apc så går den lika dant.

    Hörde nått om nån vevaxelgivare....vad har den för funktion?

    Sen de där med "Limphome" lr vad de nu kallas, kan inte vara nått sånt så att systemet sagt ifrån, iom att bilen har krånglat et tag...

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm, du måste ha ett kraftigt luftläckage, såsom skjutna gavlar på IC eller slang som hoppat.

    Måste fråga hur mycket laddade den när den gick normalt?
    1.5bar ska du endast komma upp i om du kör ett lite aggresivare Steg 3.
    Har den alltid kännts lite seg? Har provat en annan Mats trimmad T7 bil och den var också väldigt seg i dom lägre varvtalen och laddtryck som motsvarar Steg 3 bilar, och jag har även sett orsaken till segheten och laddtrycket.
    Den Peaka 1,5 bar för att sen stabilisera sig till 1,4 - 1,3bar, och jag kan inte påstå att den vart seg heller. Har gott riktigt bra. Kvicka acc drog även bra på höga växlar.

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Har du något undertryck enligt din mätare?
    Har du noll i laddtryck så måste luft försvinna någonstans.
    Hade turbon sagt upp sig, så hade bilen bolmat blårök.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    När bilen står på tomgång så står mätaren på -0,6bar

    Mellan växlingar samt när jag släpper gasen efter ett pådrag, dalar mätaren ner till -0,7 - -0,8bar.

    När allt är avstängt står den på 0bar

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Då har du alltså bara läckage vid övertryck, kan vara en liten spricka i någon slang, AV som läcker, insugningspackning som läcker.
    Troligast är dock en slang som har en liten spricka i sig.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Okey, har kollat tusen ggr, men har förmodligen missat nått då. När bilen är kall, Jag startar, och under AC Komp. så tycker jag mig höra att de pyser. Men jag kan bara inte känna de, hittar inget som är trasigt. Efter att den blir varm så tystnar de. Finns de nått smart test att göra för att hitta den läckande slangen?

    Bara nått som gör de enklare..

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  17. #37
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    har hört att man kan ha en vatten spruta(sån typ man har rengörningsmedel i, sätta den så det inte blir en stråle utan ett moln av vatten..
    Spruta runt slangar när bilen är igång, kanske be nån Gasa lite, och finns det då något som rubbar vatten molnet, så kan du ju ha en läcka där!

    Så har jag läst nånstans, men tar ej ansvar för om det är rätt eller fel!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    NJa funkar inte så bra, iom att fläkten går igång, ser knappt vattenmolnet heller. Men upptäckte iaf att spridarbryggan satt löst. så den är fixad. Men alltså om jag gasar till och släpper, så lixom håller den på att dö för en sek innan den går upp till normala tomgången igen. Sen när jag stänger av den, så hör jag turbon snurra mycket väl tills den stannat. Verkar som de inte finns nått motstånd lr vad man ska säga... vet inte kanske har varit så förr...
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Har en sista fundering nu innan jag tar den till verkstad, har nämligen tid i veckan nu.

    Men när bilen gick som bäst, när den alltså laddade 1,4 - 1,3 bar enligt den graderade mätaren. Så den originala mätaren den ladda aldrig in på de röda trots de högre laddtrycket, så vad jag då funderade på, ska de vara så för den går väl inte på vakum utan är elektronisk? För borde väl gå en bra bit in på de röda vid så pass högt ladd?

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Nästan halva röda borde du varit inne på.
    Med andra ord har du haft luftläcka innan, vilket gör att turbon orkar upp i laddtryck men får inget flöde, men motorstyrsystemet vill upp i massa (flöde, fyllnad) och bryr sig inte om laddtrycket, och då blir resultatet högt ladd men ingen vidare effekt och mätaren inne i bilen som visar egentligen hur mycket den förbränner visar lågt.
    Men det är märkligt att du inte fått motorlampa tidigare.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddar inte korrekt samt varvar dåligt OG9-5 B235R
    Av ssaga66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-05, 12:12
  2. Hur varnar ni andra bilister för vilt?
    Av Unique87 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 16:46
  3. Drivaxelproblem med ställbara bärarmar
    Av KNAK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 15:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •