Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Biopower -07 rycker (uppdat 071220)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326

    Biopower -07 rycker (uppdat 071220)

    Hej!

    Min 9-3 Biopower rycker väldigt mycket när man startar den på morgonen. Ryckningarna kommer alltså vid kallstart och förekommer på 2ans växel, så pass mycket att man får slira på kopplingen för att den skall driva framåt.

    Med kallstart menar jag +10 - +19 och då undrar man vad som händer när det blir vinter??

    På SAAB säger dom att det är fel på mjukvaran men att det inte finns någon ny att lägga i, detta utan att felsöka?!
    Sist sa dom att det är skillnaden på E85 mellan dom olika bolagen som gör det!?

    Vad göra? Någon som har liknade erfarenheter eller har hört ngt liknande??

    /Jonas

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Hej!

    Jag har kört en Biopower 9-3SC i en vecka nu och upplever inte alls problemet du har på bilen. Jag skulle kräva en större felsökning av Saab för att komma fram till en lösning.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Har noterat att min 9-5 BioPower -07 också är lite hackig precis när den är kallstartad. Rycker lite de första 4-500 metrarna innan motorn börjar bli varm, vilket den blir väldigt fort iofs. Kör bara på E85 och har aldrig provat om det är någon skillnad på bensin. Symptomen har aldrig varit så stora att jag funderat på felsökning men visst märker jag att den går lite ojämnt... har bara antagit att det är etanolen som har svårt att förgasas i början.
    /PP
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Lämna in bilen på Saab, så att dom gör en tvingad adaption av bilen.

    Detta är vanligt om man kört bensin en tank, sedan tankat E85 och istort sett bara kört runt knuten med bilen efter tankningen för att sedan stänga av den, då slutförs inte adaptionen så att styrdonet förstår hur mycket E85 det är i tanken, vilket kan leda till kraftiga ryckningar.
    Och har man otur så kan adaptionen haka upp sig vid nästa tankning, så kvarsår problemet.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Hej!

    Bilen har tankats 1gång med bensin och det var 7liter och bilen har gått 600mil sedan den gången.

    Jag kör minst 4mil efter att jag har tankat (E85), kan det vara för kort?

    Jag skall lämna in den nu på Torsdag så vi får se vad dom hittar på..

    Spåna gärna vidare för det är jobbigt med en ny bil som hoppar som en 900GL med is i förgasaren....

    /Jonas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    149
    Enligt min erfarenhet så kan det många gånger hjälpa med att boota om bilen när den beter sig konstigt. Precis som att man startar om PCn när den är konstig. Ta loss kabeln till minuspolen på batteriet en liten stund, sätt tillbaka och se om det blir någon skillnad.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Tur att det gäller org bilar. Tänkt vad vissa doktorer och professorer skulle skriva om det var icke standard bilar som småryckte lite och man behövde åka in på saab och ställa om mm.

    Sedan har väl aldrig saab släppt en bil med icke fungerande mjukvara?

    MVh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Enligt min erfarenhet så kan det många gånger hjälpa med att boota om bilen när den beter sig konstigt. Precis som att man startar om PCn när den är konstig. Ta loss kabeln till minuspolen på batteriet en liten stund, sätt tillbaka och se om det blir någon skillnad.
    Hej,

    Att rycka minuskabeln är lite onödigt. Ryck istället säkringen till motorstyrdonet. Nummer 17 om jag inte helt missminner mig, andra säkringen (från vänster) andra raden uppifrån...tror jag... Nåja, det står i världens minst lästa bok.

    Om man rycker den nollställs bara styrdonet och inte allt annat som stereominne, stolsminne osv osv som nollställs när man rycker batteripolen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Jag kör minst 4mil efter att jag har tankat (E85), kan det vara för kort?
    Nej, det är absolut tillräckligt. Själva bränsleadaptionen brukar inte ta mer än några minuter. Den tycks bli "som bäst" om den får gå i rätt så stadig fart, typ motorvägstempo, ganska direkt efter tankningen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Om man rycker den nollställs bara styrdonet och inte allt annat som stereominne, stolsminne osv osv som nollställs när man rycker batteripolen.
    KK
    Äsch, ska man ändå göra det är det väl lika bra att göra det ordentligt Lite långsökt kanske (eller antagligen mycket långsökt) men det kan ju faktiskt vara någon enhet som tokskickar kommando om momentbegränsning till motorstyrdonet.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171
    Vi som har ett 10 tal bilar på jobbet får dessa bekymmer när vi åker på JET E85. Enligt vissa källor beror detta på att det är mer än 85% etanol. Saaben klarar inte mer än 85% under kontrollerade former.

    Samtidigt som bekymmren kommer så ökar bränsletörsten med 0,5-1 dl också.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Har upplevt kraftiga ryckningar 1 gång vid fullt acc på tvåan från typ tomgång (ut från en korsning)
    Hände dagen efter 6000mila service så det borde inte vara stiften ia
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Har bara tankat den på Volvo (Tanka) och 1gång på shell så något JET bränsle har den aldrig fått

    Skall testa att rycka säkringen till motorstyrningen.

    /Jonas

  14. #14
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Lite OT: men hur mkt E85 drar t ex din bil gbg.
    Alla tillverkarsiffror är ju bara för bensin även för etanolbilar.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    69
    Innan gbg hinner svara kan jag bara inflika ang förbrukningen på en bil som vi hade på jobbet förra veckan (jobbar på en biluthyrning som börjar på A). En 9-3 1.8t biopower. Räknade ut att den dragit 1.5 liter milen
    Iofs blandad körning men mestadels landsväg...tycker det är ganska mycket i vilket fall...

    ps. Har också upplevt hackandet på en 9-5, mkt störande är det.
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Min drar 1.1 - 1.22 lägsta notering är 1.08

    Jag använder den mestadels mellan hemmet och jobbet, E20 - 120Km/h sedan ut på Hisingen 70 - 90Km/h + köerna i Tingstadstunneln på vägen hem.

    Den lämnas in efter jobbet idag.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    En sak att tänka på med Biopowerbilar är att det nästan är korkat att köra Ecodriving med dom, det är nämligen vid låg belastning och lågt varvtal som en Biopower är törstigast jämfört med en bensinare.
    Det är alltså att föredra att varva den och belasta den, då drar den ungefär lika mycket som en bensinare.

  18. #18
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    En sak att tänka på med Biopowerbilar är att det nästan är korkat att köra Ecodriving med dom, det är nämligen vid låg belastning och lågt varvtal som en Biopower är törstigast jämfört med en bensinare.
    Det är alltså att föredra att varva den och belasta den, då drar den ungefär lika mycket som en bensinare.
    ????????????????????????????????????????????
    Swedish performance

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    järvsö
    Inlägg
    843
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    En sak att tänka på med Biopowerbilar är att det nästan är korkat att köra Ecodriving med dom, det är nämligen vid låg belastning och lågt varvtal som en Biopower är törstigast jämfört med en bensinare.
    Det är alltså att föredra att varva den och belasta den, då drar den ungefär lika mycket som en bensinare.
    Du är som han i max reklamen du
    "Kolla jag har köpt 10000 hamburgare, fatta vad med pengar jag tjänna på de"

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326
    Nu har dom ringt från SAAB och dom säger att det var en O-ring som var skadad i map-sensorn.

    Tydligen flera bilar som har detta fel efter lite strul i produktionen (enligt verkstaden)

    Ny O-ring kommer nästa vecka så nu hoppas jag att detta fel försvinner när den byts.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.
    Av Krillian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 12:38
  2. Rycker/dör vid uppstart + känns kvävd 9-5 -06 Biopower
    Av Erol i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 21:44
  3. 9-3 1.8t biopower som rycker efter chippning
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 20:35
  4. 9-5 2.0t Biopower rycker en del...
    Av BioPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 22:25
  5. [LÖST] Hostar/Rycker vid fullgas OG9-5 2.0t biopower nordic
    Av fabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •