Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: saab 9-5 som smårycker vid acceleration

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9

    saab 9-5 som smårycker vid acceleration

    Hej, har försökt kolla lite men hittar ingen som stämmer exakt. Har en 9-5 2.0t med nordic steg(200hk) När man accelererar fullt så kan man ana att den smårycker, inga kraftiga saker alls men ändå. Några få gånger även när man kör jämn fart så kan den liksom hugga till ibland. DI kassetten är nyligen bytt likaså stift.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Vilka stift har du satt i?

    Det du kan börja med att kontrollera är luftläckor, avlastningsventilen, lmm och tex med en Tech2 eller OBD2 ifall du har några spikningar eller dyligt.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    88
    Kolla så att soppafilter inte är igensatt? sen ska det väl vara NGKs 7or (någon annan får fylla på med hela namnet) som ska sitta i, kostade 45kr/styck för mig på OK/Q8. Om man gör service så brukar dom kasta i 6orna, och dom är för klena.

    /OE
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    kompisen är mekaniker på Biva i linköping, han satte i dem som nordic rekomenderade på mitt kvitto. Om jag inte minns fel är det 7 or.

    Bytte en stor oring på spjällhuset där plaströret ansluts, men märkte ingen skillnad, dock var det en del olja i spjällhuset. Bilen ska in på transmisionsrenovering nästa vecka så det kanske blir bättre när den slutar trycka upp olja i spjällhuset ??

    Har även de fenomenet att den vill ligga kvar en stund på varv och ibland öka när jag trycker ner kopplingen och ska växla.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Lewa
    kompisen är mekaniker på Biva i linköping, han satte i dem som nordic rekomenderade på mitt kvitto. Om jag inte minns fel är det 7 or.

    Har även de fenomenet att den vill ligga kvar en stund på varv och ibland öka när jag trycker ner kopplingen och ska växla.
    Det SKA vara 7orna!

    När du menar att den håller sig kvar eller ökar varvet, är det precis efter du gasat och tryckt ner kopplingen, vet att på 9-3or har det att göra med att det är en lågfriktionsmotor och tungt svänghjul. Att svänghjulet snurrar till lite extra dvs.

    /OE
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Japp. justvid tidpunkten då man frikopplar och släpper gasen så hänger den kvar . samt ibland ökar lite innnan med.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Lewa
    Japp. justvid tidpunkten då man frikopplar och släpper gasen så hänger den kvar . samt ibland ökar lite innnan med.
    Det är normalt, du adapterar dig snart och märker det inte

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    hehe, undrar det, hade innan en 9-5 aero -03a som inte var sådan. Vissa saabmekar hävdar att vissa är så och andra inte, men det borde ju gå att åtgärda då tycker man.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    497
    att varvet hänger kvar är normalt precis som Hewran skrev!

    Har varit så på alla T7 bilar jag provkört iaf!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  10. #10
    ja, T7 suger rent ut sagt när det gäller körbarhet.
    Det märks tydligt att systemet inte hinner med riktigt att reglera.
    Om man till ex testar att trycka till snabbt på gasen så märker man ju att det finns en liten fördröjning.
    T8 är bättre på trottel reglering och T5 bäst .
    There Is No Power Without Power

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    ok, det är alltså ett helt normalt beteende. Man kan ju då undra varför inte saabmekanikerna själva vet det. Men demkanske tror att den hänger sig kvar i minuter när man förklarar problemet.

    När försvann denna funktion, -02? jag märkte det inte på min -03a

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 problem med acceleration.
    Av Sigfriid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 21:01
  2. Ingen ren acceleration Saab 9-5
    Av Karra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 12:32
  3. Saab 9000 A50 2.0t smårycker, Felkoder utlästa 0422*
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 13:44
  4. saab 900 v6 24400mil smårycker vad är felet
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •