Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Glapp i ratten 9-5 SC -03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321

    Glapp i ratten 9-5 SC -03

    Hejsan.

    Har sökt lite och hittat en del trådar om glappet i rattstången som kan orsaka ett litet men naggande gott störmoment

    Jag gissar att jag har det här trevliga bekymmret men det e inte bara när man svänger utan även precis när man stannar efter inbromsning, vid acceleration oavsett hastighet osv.

    Vad tror ni? Borde vara det problemet eller?
    Hittade ingen som kunde säga mer exakt vad som ska åtgärdas och på BIVA i norrköping så verkade de inte så intresserade att göra det förrän det var riktigt glappt.....

    Nån som har någon idé om det finns något annat som orsakar detta trevliga problem eller har mer info om lösningen på rattstångsglappandet?

    JS
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    Du har troligen det felet att du behöver demontera nedre delen på ratt stången och smörja splitsen med fett. Så kommer troligen ditt glapp försvinna.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Du kommer iallafall inte känna att det finns där...
    Fredrik J

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Du kommer iallafall inte känna att det finns där...
    Utveckla? Är glappet för litet för att kännas i splines kopplingen?
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Det är egentligen inget glapp det är frågan när man upplever detta fenomen på 9-5. Eftersom rattstället sitter fast i karossen och styrväxeln sitter i subframen måste dessa kunna röra på sig inbördes. Med hjälp av en splinsad axel och hylsa tillåts en rörelse axiellt. När det kärvar mellan dessa så upplevs det i ratten som att det glappar när man t.ex. kör över fartgupp, svänger och gasar eller vid andra tillfällen när subframen rör sig hastigt. Smörjer man in den splinsade axeln löper den fint och mjukt precis som det ska vara och det är också lösningen man tar till på verkstad.
    Fredrik J

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    400
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är egentligen inget glapp det är frågan när man upplever detta fenomen på 9-5. Eftersom rattstället sitter fast i karossen och styrväxeln sitter i subframen måste dessa kunna röra på sig inbördes. Med hjälp av en splinsad axel och hylsa tillåts en rörelse axiellt. När det kärvar mellan dessa så upplevs det i ratten som att det glappar när man t.ex. kör över fartgupp, svänger och gasar eller vid andra tillfällen när subframen rör sig hastigt. Smörjer man in den splinsade axeln löper den fint och mjukt precis som det ska vara och det är också lösningen man tar till på verkstad.


    Bättre går inte skriva

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173
    Vart sitter denna hylsa, kommer man åt den inifrån kupén eller från motorrummet? Behöver man demontera för att smörja upp eller funkar det att spraya med 5:56 eller liknande?
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är egentligen inget glapp det är frågan när man upplever detta fenomen på 9-5. Eftersom rattstället sitter fast i karossen och styrväxeln sitter i subframen måste dessa kunna röra på sig inbördes. Med hjälp av en splinsad axel och hylsa tillåts en rörelse axiellt. När det kärvar mellan dessa så upplevs det i ratten som att det glappar när man t.ex. kör över fartgupp, svänger och gasar eller vid andra tillfällen när subframen rör sig hastigt. Smörjer man in den splinsade axeln löper den fint och mjukt precis som det ska vara och det är också lösningen man tar till på verkstad.
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Jag sprayade rikligt med smörjmedel nere vid fötterna där knuten sitter på rattstången och då försvann det sen hur länge detta håller sig vet jag inte.
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173
    Citat Ursprungligen postat av Phasio
    Jag sprayade rikligt med smörjmedel nere vid fötterna där knuten sitter på rattstången och då försvann det sen hur länge detta håller sig vet jag inte.
    Okey, jag ska testa det! Tack för svaret.
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Var o kikade under panelen idag och hittade splinsen vi pratar om. Bifogar en liten bild över det hela, gissar att det markerade området är rätt.
    Måste man plocka isär kopplingen för att smörja? Det verkar vara en rätt så tuff procedur om det inte räcker med att bara lossa bult 4?
    Tips ideér?



    JS
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248
    Jag fixade mitt "glapp" så här ,vrid ratten till ett läge så du får bort bult 4 ,tejpa ihop ratten och torkarspaken så den inte ratten rör sig,märk upp splinsen så de kommer på samma ställe igen.Ta bort bult 4 (det är där glappet är för "klämman" har bottnat vid ihopdragning) skjut upp delen mot ratten,vik ner och ta bort helt.Klämm ihop "klämman" i ett skuvstycke igen utan bult och såga upp springan med en bågfil så det går att klämma hårdare så säga.Tillbaka med allt igen.Dra ihop med lite ny gänglås. Jag har kört 3000 mil sen dess men utan glapp.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

Liknande ämnen

  1. Glapp i ratten ng9-3
    Av DIFRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 01:10
  2. glapp i ratten
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 23:00
  3. Glapp i ratten 9-5a -06
    Av jerka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 21:34
  4. Glapp i Ratten !
    Av Mikael Myllykoski i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •