Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: tcs ctrl lampan tänds

  1. #1

    tcs ctrl lampan tänds

    tcs ctrl lampan tänds ibland och blir trög gasad! och stannar jag blien går de på ca500 varv och stänger jag av den och startar den funkar allt som det ska! vad kan det vara för fel?
    jag har en saab 9000 cs 2.3t -92


    MVH Emil
    Saab 9000 2.3 t -92

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    487
    Kan vara i princip vad som helst. Första steget brukar vara att kolla och byta all vacumslang och backventiler som är involverad i TCS-systemet. Om du söker på forumet så finns det flera andra trådar som behandlar ämnet

    Lycka till, och välkommen till TCS-klubben :P
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Kan vara i princip vad som helst. Första steget brukar vara att kolla och byta all vacumslang och backventiler som är involverad i TCS-systemet. Om du söker på forumet så finns det flera andra trådar som behandlar ämnet

    Lycka till, och välkommen till TCS-klubben :P

    det kan inte ha nått med att blien bara vill ladda 0,2? eller
    Saab 9000 2.3 t -92

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352
    Laddar den 0,2bar hela tiden?0,2 låter lite för lite även om det skulle vara i limphome läge.Hur ofta blir det TCS fel då?


    Mvh

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Laddar den 0,2bar hela tiden?0,2 låter lite för lite även om det skulle vara i limphome läge.Hur ofta blir det TCS fel då?


    Mvh
    de blir lite då å då inget regekbundet ! men den laddade 0.2 hela tid... men idag hittade jag en vakumm slag som går från nån el sak på vänster inne skärm som inte satt någonstan den skulle ha gått til insuget. och nu laddar den 0.9. men klarar inte hålla laddet länge. och har inte haft nå problem med
    tcs nåt efter jag satt dit den.. och farthållarn började fungera igen...
    Saab 9000 2.3 t -92

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av emillindberg
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Laddar den 0,2bar hela tiden?0,2 låter lite för lite även om det skulle vara i limphome läge.Hur ofta blir det TCS fel då?


    Mvh
    de blir lite då å då inget regekbundet ! men den laddade 0.2 hela tid... men idag hittade jag en vakumm slag som går från nån el sak på vänster inne skärm som inte satt någonstan den skulle ha gått til insuget. och nu laddar den 0.9. men klarar inte hålla laddet länge. och har inte haft nå problem med
    tcs nåt efter jag satt dit den.. och farthållarn började fungera igen...
    Hade i princip samma fel fast min backventil på skärmen var trasig, har du provat och byta MV? Det kan vara allt från någon vaccumslang till tändkasset som det kan vara fel på.
    Saab 9-5 Kombi -00 http://www.garaget.org/?car=214801
    Saab 9000 Aero-97 -såld. http://www.garaget.org/?car=49929

  7. #7
    [quote=saab9000turbo-92]
    Citat Ursprungligen postat av emillindberg
    Citat Ursprungligen postat av "Robin C":egn8ae9i
    Laddar den 0,2bar hela tiden?0,2 låter lite för lite även om det skulle vara i limphome läge.Hur ofta blir det TCS fel då?


    Mvh
    de blir lite då å då inget regekbundet ! men den laddade 0.2 hela tid... men idag hittade jag en vakumm slag som går från nån el sak på vänster inne skärm som inte satt någonstan den skulle ha gått til insuget. och nu laddar den 0.9. men klarar inte hålla laddet länge. och har inte haft nå problem med
    tcs nåt efter jag satt dit den.. och farthållarn började fungera igen...
    Hade i princip samma fel fast min backventil på skärmen var trasig, har du provat och byta MV? Det kan vara allt från någon vaccumslang till tändkasset som det kan vara fel på.[/quote:egn8ae9i]

    men nu funkar allt igen!
    Saab 9000 2.3 t -92

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283

    Re: tcs ctrl lampan tänds

    Citat Ursprungligen postat av emillindberg
    tcs ctrl lampan tänds ibland och blir trög gasad! och stannar jag blien går de på ca500 varv och stänger jag av den och startar den funkar allt som det ska! vad kan det vara för fel?
    jag har en saab 9000 cs 2.3t -92


    MVH Emil
    Bilen går i "Limp Home", dvs att den går på gaswire ist för elektronisk gas. Detta medför att bilen kommer endast gå på grundladd och kännas tröggasad osv. TCS står för "Traction Control System" och betyder på Svenska: "Antispinn". Blir det nåt fel på detta system så går bilen in i just "Limp Home" och detta är en fail safe som är inbyggd och du bör kolla upp orsakerna till problemet. Orsaker till detta kan vara:

    Säkerhetsventil ( sitter på torpedväggen på passagerarsidan).
    Manöverventil (sitter vid batteriet).
    -OhmMäter du mellan stiften på dessa så ska det vara ~30 Ohm-
    "Polkagrisen" En backventil som sitter på en av slangarna från säkerhetsventilen, oftast röd/vit men även svart/vit. Denna bör du kunna blåsa i från ett håll, men inte från det andra. Byt om du kan blåsa från båda hållen.
    Spjällhus (dyr historia om den är paj)
    ETS-box (Styrdon för elektronisk gas och TCS-systemet, sitter under förarsätet)


    Jag själv hade fel på TCS-systemet och forskade och bytte båda ventilerna som nämns ovan samt polkagrisen, ventilerna var trasiga, dock kvarstod problemet. Mitt tips är att du åker till en SAAB-verkstad som får läsa ut eventuella felkoder och kanske ge dig mer ingående info om vad som kan vara trasigt. Min bil höll på precis som din, funkade ibland när man stängt av den osv. Detta pågick några veckor för att konstant vara i "Limp Home". Inget som "fixar" sig själv med andra ord"

    Mvh Fredde

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Du har ju hittat själva felet, men du har fortfarande ett fel kvar, som du blottade när TCS lampan lös, och det var att ditt GLT bara var 0,2bar. Det bör vara de dubbla.
    Justera ditt GLT och vipps så kommer du att ha hittat några svunna hästar förmodligen i dom övre registren.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Du har ju hittat själva felet, men du har fortfarande ett fel kvar, som du blottade när TCS lampan lös, och det var att ditt GLT bara var 0,2bar. Det bör vara de dubbla.
    Justera ditt GLT och vipps så kommer du att ha hittat några svunna hästar förmodligen i dom övre registren.
    oj va inte så jag menade. det har vart nå fel på bilen ett tag och den har laddat 0.2 hela tiden även när tcs lampan har vart släkt.. men igår hittade jag en vacummslang som hade lossnat från insuget.. och nu funkar allt. bilen laddar 0.9 - 1.0 igen.. och har inte haft nå problem med tcs...
    Saab 9000 2.3 t -92

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    DOROTEA
    Inlägg
    64
    MV vad är det ?? magnet ventil lr ??
    MVH // Zalmon

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av zalmon
    MV vad är det ?? magnet ventil lr ??
    Japp, mer såna förkortningar i den här FAQ-tråden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89
    Jag hade också det här problemet och efter att jag hade hört runt lite så hörde jag av mig till en saabverkstad där dom sa att dom ville kolla och testa för att säga vad felet berodde på. Men bara en sådan test skulle kosta mer än att bygga om det till mekaniskt så därför gjorde jag så.
    Enligt många verkstäder så ska alla 9000 med elektroniskt spjällhus ha detta problem förr eller senare.
    (jag vet inte om det stämmer men jag valde att bygga om det till mekaniskt för att slippa strulet om det nu skulle stämma)
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  14. #14
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    487
    Det är ju dock lite större operation att bygga bort TCS än att bara byta spjällhus om man vill bibehålla alla andra funktioner och rätt laddtryck.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Det är ju dock lite större operation att bygga bort TCS än att bara byta spjällhus om man vill bibehålla alla andra funktioner och rätt laddtryck.
    Finns det inte mekaniskt spjällhus med tcs då? Det hörde jag från Speedparts när jag tog kontakt med dom.
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21

    Re: tcs ctrl lampan tänds

    Hur ska vakumslangarna mellan säkerhetventil och manövervetil vara inkopplade?
    Farthållaren på min 9000 2.3T med TCS funkar inte, kan det hänga ihop med hur slangarna är kopplade till ventilerna?
    Vitton klarade 140 på N E20-avfarten Kumla

Liknande ämnen

  1. TCS Ctrl-lampan lyser ibland.
    Av plemeri i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 22:38
  2. ABS lampan tänds ibland
    Av jgranath i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •