Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: rök vid start 9-5 2.3t

  1. #1

    rök vid start 9-5 2.3t

    Efter att ha pillat lite med laddtrycket, och en resa till IKEA (800km) med tungt släp så har det börjat röka blå/vit rök varje gång jag startar bilen kall, röker ung 1 min efter man startat. Skruvade upp slangen som går in till insprytningen(?) från ICn, och där fanns lite olja (normalt?) före resan blev olja + filter + vevhusventilationsslangar bytta. oljenivån har oxå sjunkit när jag kollade...

    Detta tyder väl på att turbon är kaputt? eller kan det vara nåt annat?
    Saab 9-5 2.3t 1998

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    kan mycket väl vara så tyvärr, hur mycket har du pillar med laddtrycket?
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    lite olja i IC och tryckslangar är normalt men, finns ju så klart en gräns, ta av slang som sitter till turbo och känn på axeln (turbin hjulet) om den glappar mycket?

    hade liknande fel på min, rök enbart någon minut när man startade och sen när turbon kom upp i temp tätade det, men fick höra av en kompis som kommit bakom mig någon dag senare och sett att det kom lite blå/vit rök från mitt avgas (inget som jag kunde se när ja körde själv då) men det tog ca en vecka sen var det konstant blå-vit rök bakom bilen..

    beror ju så klart på körstil också hur fort det ökar..

    bytte turbo och blev av med detta problemet..

    men det behöver inte vara turbo, Om du har otur kan det vara topp/topplockspackning som börjat ge vika, men om du börjar med att känna på *turbinaxeln* (vid kompressor delen av turbo) om den glappar något (upp/ned och ut/in)
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116

    Re: rök vid start 9-5 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Efter att ha pillat lite med laddtrycket, och en resa till IKEA (800km) med tungt släp så har det börjat röka blå/vit rök varje gång jag startar bilen kall, röker ung 1 min efter man startat. Skruvade upp slangen som går in till insprytningen(?) från ICn, och där fanns lite olja (normalt?) före resan blev olja + filter + vevhusventilationsslangar bytta. oljenivån har oxå sjunkit när jag kollade...

    Detta tyder väl på att turbon är kaputt? eller kan det vara nåt annat?
    80 mil med tungt släp så får ju turbo kämpa en del hela tiden, och sen vet ja inte hur nogrann du är med att kyla turbo något innan du stänger av bilen (speciellt viktigt då den fått arbeta mkt.)

    det var på det sättet som jag råkade ha sönder en, hade kört med en del gaspådrag ett tag och hade riktigt bråttom så hade inte tid att kyla ordentligt, (hoppades på att den skulle hålla) men efter det så började den ge smått med blå-vit rök vid start, och sen blev det värre och värre..
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: rök vid start 9-5 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Efter att ha pillat lite med laddtrycket
    Vad har du gjort? om du pystrimmat så ska du ta bort det omedelbart bums om du inte vill ha en rasad motor oxå.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6

    Re: rök vid start 9-5 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Efter att ha pillat lite med laddtrycket
    Vad har du gjort? om du pystrimmat så ska du ta bort det omedelbart bums om du inte vill ha en rasad motor oxå.

    Mvh
    Jo det är borta, testade bara men fick inte laddtrycket att hållas på 0,8 det åkte upp till 1,5 efter en stunds körning.

    Får göra som ni sa att ta bort röret på insugssidan och känna på axeln. jäkligt trångt är det där oxå får ju plocka bort massa delar :P

    Har annars ett Garrett t25 som är som nytt, tror ni det går bra att sätta det dit isf om det visar sig att turbon är trasig?

    Tack för era råd!

    edit: hur sitter röret fasst, och vad allt ska bort för att komma åt? så man vet vad man har framför sig....
    Saab 9-5 2.3t 1998

  7. #7
    Tjena.

    Min 9-3 rykte vidd kallstart, men efter en längre landsvägstur så försvann det. Har bara kört i stan i en vecka efter långturen, nu har det börjat ryka igen.


    Mvh // Krille

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116

    Re: rök vid start 9-5 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Efter att ha pillat lite med laddtrycket
    Vad har du gjort? om du pystrimmat så ska du ta bort det omedelbart bums om du inte vill ha en rasad motor oxå.

    Mvh
    Jo det är borta, testade bara men fick inte laddtrycket att hållas på 0,8 det åkte upp till 1,5 efter en stunds körning.

    Får göra som ni sa att ta bort röret på insugssidan och känna på axeln. jäkligt trångt är det där oxå får ju plocka bort massa delar :P

    Har annars ett Garrett t25 som är som nytt, tror ni det går bra att sätta det dit isf om det visar sig att turbon är trasig?

    Tack för era råd!

    edit: hur sitter röret fasst, och vad allt ska bort för att komma åt? så man vet vad man har framför sig....
    inte helt ovanligt att laddtrycket skenar om man "pys" trimmar, då som styrenheten inte vet vilket laddtryck motorn har och då ´tex. inte öppnar wastegate "vilket kan resultera i massor med laddtryck, och en trasig turbo m.m., då turbon laddar över sin gräns och bokstavligt talat kan ladda på till den total havererar (separerar/sprängs) olje läkage är det minst allvarliga som kan hända då, har man otur blir hela motorn havererad^^" *Saabs styrenheter har ett hett temprament, dem gillar inte att bli lurade* :P

    de är en hel del att ta bort för att komma åt på 9-5'or men vill man veta så får man kämpa

    ang. garrett T25 så sitter dem aggregaten vända åt motsatt håll emot orig. "gt17" lr vad dem heter på 9-5'or iaf, avgas mot kompressor/insug på turbo'n om man jämför dem, men kan inte uttala mig om det går "hoppas på att det finns någon annan som vet"
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  9. #9

    Re: rök vid start 9-5 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av Forge
    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Efter att ha pillat lite med laddtrycket
    Vad har du gjort? om du pystrimmat så ska du ta bort det omedelbart bums om du inte vill ha en rasad motor oxå.

    Mvh
    Jo det är borta, testade bara men fick inte laddtrycket att hållas på 0,8 det åkte upp till 1,5 efter en stunds körning.

    Får göra som ni sa att ta bort röret på insugssidan och känna på axeln. jäkligt trångt är det där oxå får ju plocka bort massa delar :P

    Har annars ett Garrett t25 som är som nytt, tror ni det går bra att sätta det dit isf om det visar sig att turbon är trasig?

    Tack för era råd!

    edit: hur sitter röret fasst, och vad allt ska bort för att komma åt? så man vet vad man har framför sig....
    inte helt ovanligt att laddtrycket skenar om man "pys" trimmar, då som styrenheten inte vet vilket laddtryck motorn har och då ´tex. inte öppnar wastegate "vilket kan resultera i massor med laddtryck, och en trasig turbo m.m., då turbon laddar över sin gräns och bokstavligt talat kan ladda på till den total havererar (separerar/sprängs) olje läkage är det minst allvarliga som kan hända då, har man otur blir hela motorn havererad^^" *Saabs styrenheter har ett hett temprament, dem gillar inte att bli lurade* :P

    de är en hel del att ta bort för att komma åt på 9-5'or men vill man veta så får man kämpa

    ang. garrett T25 så sitter dem aggregaten vända åt motsatt håll emot orig. "gt17" lr vad dem heter på 9-5'or iaf, avgas mot kompressor/insug på turbo'n om man jämför dem, men kan inte uttala mig om det går "hoppas på att det finns någon annan som vet"

    Jo, vore fint om någon visste hur röret satt fasst :P net är nån konstig mojeng, men vågar inte börja vrida å bancka på den då ja inte vet hur den ska tas lös :P
    Saab 9-5 2.3t 1998

  10. #10
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220
    Den sitter fast med en så kallad V-bands klämma, skruva loss klämman så ska den vara lös.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Ok, har haft lös turbon nu och den var helt i skick. inget glapp alls lr oljig. så då är det ventilgummi lr topplockspackning :/
    Saab 9-5 2.3t 1998

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    det är inte så att vevhus vent. kom ihop lite galet när du plockade på de så den drar in lite olja därifrån möjligtvis?

    tex. någon backventil som sitter vänd åt fel håll eller liknande?

    tänkte efterssom du precis bytt de innan det börjades komma blå rök?

    vore ju surt om de var något med topp, kolvringar osv.
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    det är inte så att vevhus vent. kom ihop lite galet när du plockade på de så den drar in lite olja därifrån möjligtvis?

    tex. någon backventil som sitter vänd åt fel håll eller liknande?

    tänkte efterssom du precis bytt de innan det börjades komma blå rök?

    vore ju surt om de var något med topp, kolvringar osv.

    Jo, vore inte konstigt, jag hade det på värkstad så ja har inte bytit det själv, men ett rör som satt fast efter LMM satt löst så där har det tagit in tjuvluft, misstänker att dom inte skruvat dit det efter dom bytt slangarna. gubben som skruvade bilen var inte i sina bästa år. ska gå dit å be dem kolla på det.

    EDIT: Ringde till versktaden, och ingen kan sättas fel så att bilen börjar ryka pga man byter vevhusvent. slangar. han trodde på att ett ventilgummi har lossnat lr nåt liknande. dom borde inte ha blitt skarpa ennu, bilen är medkörd 228tkm. nå ja får följa med och se om det börjar ryka mera lr minskar mer olja. reparation skulle bli att kosta 700€ :S
    Saab 9-5 2.3t 1998

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    MMM, jag skulle nog starta bilen kall, så att den blåryker, stäng av den, lossa främre röret och kolla på impellern på avgassidan i turbon om den är blöt inne vid axeln.
    Brukar nämligen vara vanligast att tätningen på avgassidan går sönder på 9-5orna, då blåryker dom endast vid kallstart, för efter en kort stund så är tempraturen för hög, för att oljan ska kunna orsaka blårök.
    Ventiltätningar är VÄLDIGT ovanligt på 9-5or, även efter 20K mil.

    Hade turbon läckt på luftsidan, så hade bilen haft blårök jämnt, inte bara vid kallstart, alternativt när du belastar bilen så att högt luftflöde uppstår och tar oljan med sig ifrån IC'n.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    MMM, jag skulle nog starta bilen kall, så att den blåryker, stäng av den, lossa främre röret och kolla på impellern på avgassidan i turbon om den är blöt inne vid axeln.
    Brukar nämligen vara vanligast att tätningen på avgassidan går sönder på 9-5orna, då blåryker dom endast vid kallstart, för efter en kort stund så är tempraturen för hög, för att oljan ska kunna orsaka blårök.
    Ventiltätningar är VÄLDIGT ovanligt på 9-5or, även efter 20K mil.

    Hade turbon läckt på luftsidan, så hade bilen haft blårök jämnt, inte bara vid kallstart, alternativt när du belastar bilen så att högt luftflöde uppstår och tar oljan med sig ifrån IC'n.
    Jag hade lös det på avgassidan, och allt var helt torrt, och inget klapp i turbon, utöver det vanliga som det ska vara. öppnar jag insugsröret som går till insprutningen så finns där LITE olja, men väldigt lite.


    hmm... vet inte vad jag skall börja göra. är ingen bilmekaniker heller
    får väl nog bara vänta å se om det blir värre.

    Testade ju montera dit t25an men fick inte wastegaten fastskruvad om man vänder t25an i samma riktning som t17 :/
    Saab 9-5 2.3t 1998

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Men blårykte bilen när fu stängde av den för att sedan skruva bort röret?

    Räcker man kör i 5min så förångas oljan i avgashuset på metalldelarna och du kan inte se om den har läckt där.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Men blårykte bilen när fu stängde av den för att sedan skruva bort röret?

    Räcker man kör i 5min så förångas oljan i avgashuset på metalldelarna och du kan inte se om den har läckt där.
    mjo alltså den blåryker alltid vid kallstart, men efter typ 3-4 gasningar så försvinner det.

    körde upp bilen på bockar, lät den svalna nån timme å sen skruvade jag lös. borde kanske ta lös det på insugssidan å kolla istället eller?
    Saab 9-5 2.3t 1998

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av DadaT
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Men blårykte bilen när fu stängde av den för att sedan skruva bort röret?

    Räcker man kör i 5min så förångas oljan i avgashuset på metalldelarna och du kan inte se om den har läckt där.
    mjo alltså den blåryker alltid vid kallstart, men efter typ 3-4 gasningar så försvinner det.

    körde upp bilen på bockar, lät den svalna nån timme å sen skruvade jag lös. borde kanske ta lös det på insugssidan å kolla istället eller?
    det är på insugsidan du ska ta bort och kolla på (kompressor delen av turbo'n^^
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    204
    Medlem#
    7034
    Hur har det gått? Har samma symptom på min, den ryker blå/vitt precis vid start. 9-5 2,3t -00.

    Är ingen mekaniker direkt och när jag påpekade det vid service kikade servicekillen på det i två minuter men tyckte inte att jag skulle oroa mig.

    Tycker annars att bilen går normalt, vad kan konsekvenserna blir om man inte styr upp detta asap?
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  20. #20
    Bilar ryker vid kallstart. Kan vara massa saker som gör detta kan också vara inget. Alla tycker olika om det är vit rök eller blåvit. Oftast är det turbon är det inte de så kan det vara toppapackningen men då brukar oljan lukta bensin. Finns säkert fler saker som har med vevhusventilation att göra men så länge det inte rycker när motorn är varm ska det inte vara några problem.

    Konsekvenserna kan bli rasad turbo som inte är roligt att få på motorvägen då man kan köra i ca. 5 km/h som max och bilen rycker som ett ånglok. Bensin i oljan kan orsaka lagerras samt andra oljebaserade problem som slitage på kamkedjan och packboxar.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

Liknande ämnen

  1. Gsm start
    Av easyraider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 22:16
  2. Rök vid start, 9-5:a
    Av Bartender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 12:21
  3. Dog vid start, og9-3 T7
    Av ArneAnka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 09:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •