Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dela strömmen på slutstegen

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Dela strömmen på slutstegen

    Hej!

    Har en 21mm kabel dragen från batteriet sedan tidigare. Hade då ett steg bara och det kändes bra.

    Nu har jag skaffat ett till steg och ville slippa dra en till strömkabel. Tänkte då dela upp den jag har med ett "powerblock" från MDS. Det jag funderar över är att det "bara" är 4x8mm ut från den. Räcker det till att driva mina steg. blir ju visserligen en kort stump av kabel från blocket till steget.

    Ett av stegen levererar 4x100 RMS, det andra är jag osäker på men 2x200 watt iaf.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Om du går in på www.nardik.se sen ”magazinet” sen ”mått och formler” så finner du hur man kan räkan ut hur stor kabel man behöver för slutsteg. Skulle tro att du kan behöva dra nytt, en till kabel eller byta ut till en grövre kabel.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    När jag köpte mitt ljus i vintras och var in på BRL och frågade vad man skulle ha, (var helt grön på billjud)

    Det blev en GAS baslåda 2x12" och ett GAS Alpha X4 steg 4x100 watt.
    Dom sa då att 8 mm kabel räcker.

    Har blivit idiotförklarad för att jag "bara" kör med 8 mm.

    vet inte vad man ska tro. kan ju iaf säga att jag spelat mycket med den sedan i maj när jag fick körkortet. har inte varit några problem alls, förutom att en lödning har släppt i steget.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    i en kabel med större area är det mindre förluster samt att den inte blir varm vid höga effektuttag under längre tider.
    tror inte du "maxar" steget hela tiden, utan bara under kortare stunder.

    du klarar dej fint med den kabel du har.
    kör sen då 8mm2 från delningsblocket. gör samma med jorden, jorden är viktig, så se till att du har en bra jordpunkt!
    själv kör jag med både + och jord från batteriet.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Tror också du kommer klara dig.. Se till att ha så kort bit som möjligt mellan powerblocket och stegen...

    Självklart vore det mycket bättre med en bamse-kabel, men funkar gör det säkert med 21mm2 också...

    Det som du kan drabbas av är som sagt mer strömförluster än om du kör med en bautakabel med följden att stegen inte kan spela med 110% av deras kapacitet..

    Men jag törs nästan lova dig att det kommer att fungera i alla fall.

    Beror ju också helt på vad man menar med att "klara sig". Nårdiks rekommendationer gäller ju att få så lite förluster som möjligt. Men du får ju fortfarande igång, och kan spela med ett slutsteg med så lågt som kanske 4mm eller ännu mindre. Men hur BRA det spelar, det är ju en annan fråga.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364
    Kanon! jag tackar för tipsen.

    Förresten. Det finns ju 4x8mm2 uttag. Kan man inte dra 2st till samma steg? eller blir det konstigt?

    Alltså 1 8mm2 till det "mindre" steget och 2 till det stora.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Kanon! jag tackar för tipsen.

    Förresten. Det finns ju 4x8mm2 uttag. Kan man inte dra 2st till samma steg? eller blir det konstigt?

    Alltså 1 8mm2 till det "mindre" steget och 2 till det stora.
    Näe, det går utmärkt att göra så. Så har jag gjort på mina slutsteg också på grund av att den tjocka kabeln inte får plats på gaffelkabelskorna/slutsteget eftersom mitt slutsteg inte har direkt kabelanslutning utan sånna där skruvanslutningar...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364
    Återigen tack

    Satt på beställningsknappen från mds...var diverse kablar, säkringar osv osv, dettar sparar mig ett antal hundralappar då jag har lite 8mm2 sedan förut!

Liknande ämnen

  1. får ej fram ljud ur slutstegen.
    Av henkezz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 14:30
  2. Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo
    Av Eindpeng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 17:23
  3. Var tar jag strömmen till laddtrycksmätaren ? Två plus ?
    Av negative i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 12:44
  4. Dela signalkablarna till slutstegen?
    Av the_Mattsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 19:56
  5. Koppla ur strömmen, hur bli det med larmet?? [9000]
    Av N3O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •