Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Garanti på däck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73

    Garanti på däck?

    Hej,
    Har haft problem med farsans OG9-3 -98 som ger ifrån sig ett irriterande ljud från bakhjulen, låter ungefär voom voom voom och ökar med hastigheten. Har gått igenom bromsar noggrant, kollat hjullager osv. Upptäcker då att åtminstone ett av däcken har svällt i innerkanten. Om man tänker sig att det sitter som fjäll på kanterna så är några av dessa svällda, eller upphöjda och jag misstänker att det inte ska vara så. Jag tror också att detta är källan till det irreterande ljudet. Däcken som är av märket Goodyear hydragrip köptes för två år sen och har mycket mönster kvar. Så frågan är, kan man lämna in dem och få nya eftersom allt tyder på fabrikationsfel? Läste nånstans om 3 års garanti från inköpsdatum, eller 5 år från tillverkningsdatum. Nån som vet?

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    Det enklaste är antagligen att börja med en koll hos den du köpt däcken av. Funkar inte det så är väl direkt kontakt med GY nästa steg.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    jepp, ska ta kontakt med däckhandlaren imorgon och höra vad han säger.
    Återkommer med resultat.
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    Det fenomenet du beksriver är väldigt vanligt på Saab/Opel.
    Vissa däck med aggressiva slitsar på sidorna brukar kunna vara en felorsak. Felaktigt (lågt) däckstryck en annan. Vet ett däck som är riktigt bra däck, men körs det på en 9-5 blir det fjäll på 1000mil på bakdäcken, men blir inte ens en tendens på BMW/Volvo.. Så nånting är lurt, men jag vet tyvärr inte exakt vad.. Har pratat med många tillverkare, men de vet/vill inte säga vad felet beror på.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 348
    För att förtydliga för alla som tror att det de "pilmönstrade " däckens fel så ligger det till såhär..

    Det är BILENS hjulvinklar (speciellt 9-5:an) som ställer till det då pilmönstrade däck är känsligare för tå-häl slitage.

    Enda sättet att få bukt med detta fenomen är en hulinställning med schimsning av bakvagnen.

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Precis som du säger Henrik är det bakvagnen som ställer till det. Var nere å pratade med däckverkstaden och det var ett känt fel på 9-3 och 9-5 men tydligen inget som Saab bryr sig om att åtgärda. Och precis som du säger gäller detta framförallt de pilmönstrade däcken med klackar på sidorna. Han rekommenderade att byta till powerflexbussningar i bakvagnen för att få bukt med det. Eller välja ett annat däck. Trist när däcken fortfarande är som nya i övrigt, men då vet man det till nästa gång iaf.

    tack för era svar!

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  7. #7
    Jag har fått samma problem med mitt högra bakhjul, tå-häl slitage... Tänkte höra om du åtgärdat något på din bil eller vet mer?

    Min historia är lång då jag pratat med både saab och däckfirmor. Något med bilen orsakar detta helt klart. Tänkte inte dra hela historian med så här är min bild:

    Saabverkstad: öppnar sig inte utan menar att jag kört med för lågt däcktryck och tipsar om att ha "raka" däckmönster, alltså ej V-mönster. Pratade också om hjulvinklar som inte sa mig något då som är frågetecken för mig nu.

    Däckverkstad: Har nämnt att det kan ha med stötdämpare bak att göra. Tipsar om "asymetriskt" däckmönster och ej V-mönsterdäck. Gör även en 4-hjulsinställning.

    Forum: På forum har jag läst om olika bussningar som kan vara orsak.

    Eftersom jag haft samma däcktryck på alla fyra däck med endast ett utfall så tror jag inte på däcktryck.

    Fråga är: kan det ha med bussningar, stötdämpare eller hjulvinklar att göra att göra? Kan felaktiga hjulvinklar orsaka tå-häl slitage?

    /Peter

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774
    Citat Ursprungligen postat av Jacke86
    Precis som du säger Henrik är det bakvagnen som ställer till det. Var nere å pratade med däckverkstaden och det var ett känt fel på 9-3 och 9-5 men tydligen inget som Saab bryr sig om att åtgärda. Och precis som du säger gäller detta framförallt de pilmönstrade däcken med klackar på sidorna. Han rekommenderade att byta till powerflexbussningar i bakvagnen för att få bukt med det. Eller välja ett annat däck. Trist när däcken fortfarande är som nya i övrigt, men då vet man det till nästa gång iaf.

    tack för era svar!

    /Jacke
    Eftersom du har en og9-3 så har du stel bakaxel...dvs ej delad som 9-5 och 9-3ss....

    Det vanligaste felet om man får tå/häl slitage på en sådan är att bakstötdämparna börjar bli dåliga.....

    Men sedan är Goodyear superdäck på att få tå/häl slitage på de flesta bilar....

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Peter Ol
    Jag har fått samma problem med mitt högra bakhjul, tå-häl slitage... Tänkte höra om du åtgärdat något på din bil eller vet mer?

    Min historia är lång då jag pratat med både saab och däckfirmor. Något med bilen orsakar detta helt klart. Tänkte inte dra hela historian med så här är min bild:

    Saabverkstad: öppnar sig inte utan menar att jag kört med för lågt däcktryck och tipsar om att ha "raka" däckmönster, alltså ej V-mönster. Pratade också om hjulvinklar som inte sa mig något då som är frågetecken för mig nu.

    Däckverkstad: Har nämnt att det kan ha med stötdämpare bak att göra. Tipsar om "asymetriskt" däckmönster och ej V-mönsterdäck. Gör även en 4-hjulsinställning.

    Forum: På forum har jag läst om olika bussningar som kan vara orsak.

    Eftersom jag haft samma däcktryck på alla fyra däck med endast ett utfall så tror jag inte på däcktryck.

    Fråga är: kan det ha med bussningar, stötdämpare eller hjulvinklar att göra att göra? Kan felaktiga hjulvinklar orsaka tå-häl slitage?

    /Peter
    jag har gjort 4hjuls inställning på min bilen blev tystare men däcken slits lika illa.saab sa att det var för att jag hadde 18 tums däck??då sa jag att det var lika med 17orginal.då skyllde dom på att bilen är sänkt.men det är ju orginal på aero.då hadde han inga svar dom hittar inga fel på bustningar eller dämpare.det är inte roligt att byta däck med 5mm på mitten och "kården" framme på insidorna.

  10. #10
    Svar till Niska

    I ditt fall talar det för stötdämparna. Om det är det så tror jag att saab tar avstånd... Dom borde kunna lösa problemet åt dig. Vet inte om du har garanti kvar, men om du har det skulle jag kräva att dom bytte stötdämpare.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Peter Ol
    Svar till Niska

    I ditt fall talar det för stötdämparna. Om det är det så tror jag att saab tar avstånd... Dom borde kunna lösa problemet åt dig. Vet inte om du har garanti kvar, men om du har det skulle jag kräva att dom bytte stötdämpare.
    kan nog vara dämparna dom tänkter jag byta till vintern .jag vill inte ha saab orginal tycker bilen är för hög och spårig fram.men det är lite konstigt problem har kollat med en icke saabverkstad och dom ser inte heller något fel på dämparna.köpta mina nya fälgar av en kille som hadde haft dom på en xc70. verkar som dom har samma problem med bakdäcken som saab har.

Liknande ämnen

  1. MRF-garanti
    Av Ekio i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 12:19
  2. Garanti på garanti?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 20:35
  3. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  4. Ang, garanti 9-5 2,3 BP
    Av JOPARM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •