Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Uppgradering av ljud, 9-3SC -07

  1. #1

    Uppgradering av ljud, 9-3SC -07

    Hej!

    Farsan har just inhandlat en 9-3 SC -07, med Premium 150-system i. En lagerbil, annars hade troligen 300-stereon blivit beställd. Jag har sökt här, men inte hittat några bra trådar som svarar på frågorna:

    * Kan man uppgradera till Prestige 300 (utan nav) på ett enkelt sätt, eller är det svindyrt och ger dåligt resultat? Hur gör man bäst om det är en bra idé, och vad kostar det?

    * Vilken skillnad är det exakt mellan de båda systemen? Bara effekten eller? Saabs hemsida ger inte riktigt tydlig info, tyvärr.

    Mvh Petter
    Saab-andan, en del har den.

  2. #2

    Re: Uppgradering av ljud, 9-3SC -07

    Citat Ursprungligen postat av Petter9674
    Hej!

    Farsan har just inhandlat en 9-3 SC -07, med Premium 150-system i. En lagerbil, annars hade troligen 300-stereon blivit beställd. Jag har sökt här, men inte hittat några bra trådar som svarar på frågorna:

    * Kan man uppgradera till Prestige 300 (utan nav) på ett enkelt sätt, eller är det svindyrt och ger dåligt resultat? Hur gör man bäst om det är en bra idé, och vad kostar det?

    * Vilken skillnad är det exakt mellan de båda systemen? Bara effekten eller? Saabs hemsida ger inte riktigt tydlig info, tyvärr.

    Mvh Petter
    När det gäller info om de olika systemen så finns det en väldigt bra tråd om detta som ligger i FAQ:en....Gäller dock bara 03-06 men det ska vara ungefär samma högtalarsystem i MY07 har jag för mig....

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959
    Aero is the Thing!
    9-3 Aero ss

  3. #3
    Tackar! Jag är helt rudis på såna här grejer och det verkar därför för mig som om det inte finns nåt hyfsat enkelt sätt att uppgradera? Min tanke var att slippa gå utanför Saabhandlarens sortiment och sådär, men det verkar ju nästan omöjligt.

    På Saabs hemsida, där infon är bytt nu för ÅM08, verkade det som om skillnaden mellan 150/300 bara var förstärkaren, inte antalet högtalare. Båda angavs ha sju. Det är alltså fel även för ÅM07?

    Mvh Petter
    Saab-andan, en del har den.

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Du kan nog inte jämföra MY03-MY06 med MY07- eftersom hela infotainmentsystemet är ändrat, MOST-bussen borta etc. Sen kan väl tänkas att det är samma högtalare som innan, men det är nog det enklaste att byta. Eftersom MOST är borta så saknas nog kablage till extra slutsteg på de mindre stereo-systemen. Detta är dock bara en gissning ifrån min sida om jag känner Saab rätt (som gärna vill spara pengar)

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Går ej att gämföra MY03-06 och MY07 då inte bara MOST systemet (fibern) är borttaget från stereon, men även nya tillverkare av systemet.

    300W systemete MY07 går även det ej att gämföra med MY08 då det i år fått samma system som sitter i cadillacen, dvs BOSE. (nu både i SS/SC, dock ej cabbe)

    Dock ser inte jag några svårigheter i att uppgradera från 150w till 300w. Ska ju bara vara ett extra slutsteg samt några högtalare. Befintliga högtalare ska ju vara desamma som i 300w systemet, så du ska bara behöva komplettera, inte byta ut ngt. Vet dock inte kostnaden för detta.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Av hemsidan att döma så verkar det ju som att 150W-systemet är "vanligt Saab" och 300W är Bose, d v s samma som i Cadillac BLS.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    300W systemete MY07 går även det ej att gämföra med MY08 då det i år fått samma system som sitter i cadillacen, dvs BOSE. (nu både i SS/SC, dock ej cabbe)

    Dock ser inte jag några svårigheter i att uppgradera från 150w till 300w. Ska ju bara vara ett extra slutsteg samt några högtalare. Befintliga högtalare ska ju vara desamma som i 300w systemet, så du ska bara behöva komplettera, inte byta ut ngt. Vet dock inte kostnaden för detta.
    Eftersom det rör sig om en -07 så är det alltså inget Bose, vad jag förstått. Alla systemen har samma grejer, bara fler av dem i de dyrare systemen.

    KK: Hemsidan behandlar numera ÅM08.

    Vi får väl kolla med Saab och se vad de säger om uppgradering och vad som egentligen sitter i bilen. Skall återkomma med info här.

    Mvh Petter
    Saab-andan, en del har den.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Petter9674
    KK: Hemsidan behandlar numera ÅM08.
    Ja, självklart. My bad.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Någon som vet vart man kan få tag på info vad det är som skiljet 150W systemet från 300W systemet?

    Skiljer ju iaf en baslåda i bagaget, har hittat ett slutsteg i bagaget iaf!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290
    En dum fråga bara.
    Hur tusan vet man vilket system man har?
    Mvh Fredrik Olsson

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av eddyolsson
    En dum fråga bara.
    Hur tusan vet man vilket system man har?
    Vilken årsmodell har du till att börja med? Sen har du väl fått någon varudeklaration med bilen?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Har nu kollat lite i WIS och kommit fram till att följande skiljer på 150W och 300W systemet:
    - 2st Diskanter i instrumentpanelen
    - 2st Diskanter i bagaget
    - 1st Slutsteg till bas i bagaget
    - 1st 10" Bashögtalare

    Detta gäller 9-3 SC och borde ju inte vara allt för dyrt att uppgradera till 300W eller?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Har nu kollat lite i WIS och kommit fram till att följande skiljer på 150W och 300W systemet:
    - 2st Diskanter i instrumentpanelen
    - 2st Diskanter i bagaget
    - 1st Slutsteg till bas i bagaget
    - 1st 10" Bashögtalare

    Detta gäller 9-3 SC och borde ju inte vara allt för dyrt att uppgradera till 300W eller?
    Enligt manualen för Infotainment är bagageluckediskanterna också med i 150-systemet. Skillnaden är tre högtalare, de båda extra i panelen och woofern vid reservhjulet. Enligt skissen (men inte texten) sitter det också ett extra steg (eller ja, en låda av ospecificerat slag) i bagageutrymmet (till höger). Gäller ÅM07 och SC.

    Någon som vet om kablar är dragna till dessa prylar? Dvs "bara" att köpa och skruva dit? Är de tre "första" högtalarna i panelen gemensamma för båda systemen eller ej (de ser något annorlunda ut på skissen)?

    Mvh Petter
    Saab-andan, en del har den.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Petter9674
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Har nu kollat lite i WIS och kommit fram till att följande skiljer på 150W och 300W systemet:
    - 2st Diskanter i instrumentpanelen
    - 2st Diskanter i bagaget
    - 1st Slutsteg till bas i bagaget
    - 1st 10" Bashögtalare

    Detta gäller 9-3 SC och borde ju inte vara allt för dyrt att uppgradera till 300W eller?
    Enligt manualen för Infotainment är bagageluckediskanterna också med i 150-systemet. Skillnaden är tre högtalare, de båda extra i panelen och woofern vid reservhjulet. Enligt skissen (men inte texten) sitter det också ett extra steg (eller ja, en låda av ospecificerat slag) i bagageutrymmet (till höger). Gäller ÅM07 och SC.

    Någon som vet om kablar är dragna till dessa prylar? Dvs "bara" att köpa och skruva dit? Är de tre "första" högtalarna i panelen gemensamma för båda systemen eller ej (de ser något annorlunda ut på skissen)?

    Mvh Petter
    I instrumentpanelen är centern samma iaf sen kan du "koppla" på diskanter på de befintliga!

    Sen är det ett extra steg i bagaget som driver basen, hur det är med kablar till de vet jag inte!

    Sen de jag fick fram kommer från EPC och WIS så man tycker ju att de borde stämma att det även saknas diskanter bak i Premium 150.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av eddyolsson
    En dum fråga bara.
    Hur tusan vet man vilket system man har?
    Vilken årsmodell har du till att börja med? Sen har du väl fått någon varudeklaration med bilen?
    Det är en 93 SS 2,0t 03 modell
    Mvh Fredrik Olsson

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    I instrumentpanelen är centern samma iaf sen kan du "koppla" på diskanter på de befintliga!

    Sen är det ett extra steg i bagaget som driver basen, hur det är med kablar till de vet jag inte!

    Sen de jag fick fram kommer från EPC och WIS så man tycker ju att de borde stämma att det även saknas diskanter bak i Premium 150.
    Är det extra steget likadant som det andra eller annorlunda, någon som vet?

    Jag ska undersöka om det låter nåt från gallren i luckan, men det bör det göra... EPC vet jag inte vad det är, men visst borde ju instruktionsboken också stämma?

    Mvh Petter
    Saab-andan, en del har den.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Petter9674
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    I instrumentpanelen är centern samma iaf sen kan du "koppla" på diskanter på de befintliga!

    Sen är det ett extra steg i bagaget som driver basen, hur det är med kablar till de vet jag inte!

    Sen de jag fick fram kommer från EPC och WIS så man tycker ju att de borde stämma att det även saknas diskanter bak i Premium 150.
    Är det extra steget likadant som det andra eller annorlunda, någon som vet?

    Jag ska undersöka om det låter nåt från gallren i luckan, men det bör det göra... EPC vet jag inte vad det är, men visst borde ju instruktionsboken också stämma?

    Mvh Petter
    Högtalare sitter det bak i luckan men inga diskanter.

    EPC = Electronic Part Catalog

    De extra steget är inte likadant som de som driver högtalarna!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Någon som vet om man har 150W systemet om kablarna till det extra slutsteget är färdig dragna bak i bagaget eller man måste byta hela kabelstammen fram?

  19. #19
    Tråkigt nog är planerna skrotade eftersom bilen också snart är det. 450 mil fick den på vägarna innan det smällde. Ingen skadad, som tur är.

    Mvh Petter
    Saab-andan, en del har den.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    Kan någon med 150W system kolla om kablaget för extrasteget till 300W systemet är framdraget? (Steget skall sitta på höger sida i en SC, på samma sätt som 150W-steget sitter på vänster sida).

    Vore kul att veta om alla kablar sitter där så det bara är att komplettera med ett steg och sub-basen?!

Liknande ämnen

  1. Uppgradering ljud og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 21:34
  2. Uppgradering ljud og9-3
    Av eddie_1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 13:31
  3. Uppgradering ljud 93 ss 05
    Av PatrikL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:13
  4. uppgradering ljud i 9-3
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •