Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: koppla 4-kanals slutsteg

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169

    koppla 4-kanals slutsteg

    Hej. Köpt nytt fram å baksystem nu samt steg till detta. Enligt slutstegets instr.bok över högtalaranslutningar står det.
    "I normalt driftsläge (dvs en högtlare på varje enskild förstärkarkanal) är det minsta slutmotståndet 2 ohm per kanal" Mina högtalare har ju imp på 4Ohm.. blir imp 2Ohm eller är det "minsta" motståndet 2Ohm.. Kan ju inte koppla på nåt annat vis ju?

    Man ska även koppla 1 lågnivåkanal från steget på varje högtalare till stereon. Har bara 4 lågnivå i stereon och 2 är upptagna av monosteget till basen. Hur gör jag då? Ska jag koppla in mitt 4kanals på dom 4 lågnivå som finns på steroen och sedan koppla min lågnivå till monosteget från 4kanalssteget?

    Samt hur tar jag ström till 4kanalen. Har 21mm strömkabel till monosteget så de borde dom väl kunna dela på?
    9000 CSE 2.3T -94

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Steget klarar av ner till 2ohm men eftersom dina högtalare är på 4ohm så är det bara att köra på.

    Lågnivåkablarna drar du från stereon till 4kanals steget sen från det till monosteget eller att du ”splittrar” ena kabeln

    Skulle rekommendera att du dra en ny kabel till 4kanals, tror det blir lite för lite om dom delar på 21mm

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169
    okey! Tackar för svaret! Eftersom jag ska ha steget i skuffen så måste jag ju dra högtalarkablen från framsystemet bak. Kan man dra det på samma sida som ström kabeln eller ska jag dra bägge på höger där jag har lågnivån?
    9000 CSE 2.3T -94

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    dra där du har lågnivån

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169
    ok! Står i instr att man ska ha 12mm ström, finns ju inte den dim på varken brl, nårdik eller mds.. räcker det med 10 eller ska man ta 16?
    9000 CSE 2.3T -94

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Det finns formler för att räkna ut hur grov kabel man ska ha. Om du går in på www.nardik.se sen ”magazinet” sen ”mått och formler” så finner du hur man kan räkan ut det.

Liknande ämnen

  1. Koppla 4-kanals steg med endast en RCA-kabel, hur??
    Av sensan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 14:16
  2. Hur koppla in 2 slutsteg?
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:35
  3. Koppla in slutsteg
    Av ErOxZz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •