Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Pressa ac-slangar

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Pressa ac-slangar

    Behöver nya slangar i ac-systemet. Vem/var i Stockholmsområdet klarar av att pressa fast nya slangar på alurören?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Det borde vilken ac firma som helst klara av. iallafall de större eftersom man på entreprenadmaskiner, skogsmaskiner osv osv oftast gör slangarna själv vid installationer av ac.
    Vad är det för fel på slangarna då förresten? Har aldrig sett såna som är dåliga, däremot brukar ju rören ärga sönder.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Det borde vilken ac firma som helst klara av. iallafall de större eftersom man på entreprenadmaskiner, skogsmaskiner osv osv oftast gör slangarna själv vid installationer av ac.
    Vad är det för fel på slangarna då förresten? Har aldrig sett såna som är dåliga, däremot brukar ju rören ärga sönder.
    Slangarna har börjat läcka( - oljeläckage) - i första hand vid presshylsan på kompressorns lågtryckssida men även på kompressorns högtryckssida.

    AC-firma ...? du kanske menade hydraulikfirma ...? Jag hade rören till en "Slangservice" i förra veckan för byte av slangarna. Trodde i min enfald att de visste vad de gjorde. Efter mindre än ett dygn sköt presskopplingen/slangen på kondensorns övre anslutning - en j*vla smäll och all gas som jag laddat dagen innan gick ju ut i tomma intet. vid en närmare kontroll visade det sig att man inte haft en positiv låsning av presshylsan till röret. .... snacka om amatörer.
    Jag har i efterhand förklarat att pressningarna måste klara åtminstone 30 bar och 100 grader celsius ... snacka om amatörer. Man kan inte utgå ifrån att slangfirmor som normalt bör kunna hantera 300 BAR skall kunna hantera AC-slangar/rör.

    Klantfirman som gjorde jobbet är Hydroscand i Sollentuna - stor varning alltså. Naturligtvis reklamerade jag jobbet och fick tillbaka slangarna i morse ..... likt förbannat hade man inte lyckats få till en positiv låsning mellan hylsan och röret. Det såg för bedrövligt ut ...
    måste finna annan lösning i nästa vecka.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    nej jag menar ac firmor, gör man slangar till special applikationer så gör man dom själv, dvs man pressar fast hylsor i ändarna.
    Att en hydraulikfirma inte klarar ac slangar är fullt acceptabelt då det inte ens handlar om samma typ av slang eller pressmetod. Att de ens försökte begriper då inte jag...........

Liknande ämnen

  1. Pressa bromskolv......???
    Av perk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 17:36
  2. pressa tillbaka bromsok bak, 900 og
    Av ollefax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 10:11
  3. Pressa ur bussning ur aluhållare 9-5 -04?
    Av Johannyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 09:13
  4. Vart kan man köpa verktyg för att pressa bussningar osv?
    Av Hedley i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 21:21
  5. Pressa ur gamla bakre länkarmsbussningar?
    Av Marcus J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •