Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: suck, saab og93 -99 oljud i motor.

  1. #1

    suck, saab og93 -99 oljud i motor.

    Saab og93t 154hk 13500mil.
    Jag måste ha fått ett måndags exemplar, känns som om bilen inte gör annat änn att krångla

    Nu låter det som om någon försöker suga upp det sista ur ett glas med ett sugrör, ni vet så där bubblande/slurpande ljud och jag TROR att det har med ac:n att göra? stänger man av ac:n så låter det inte lika mycket, men ändå lite. någon som har haft samma broblem? ac:n kyler för övrigt väldigt fint!

    en annan liten sak är att jag hade bilen inne på service, (Saabverkstad, där ja köpte bilen, gick på garantin) för ett klonkande ljud i framvagnen (vänster fram) jo visst dom bytte 2 st länkarmar, men det klonkar fortfarande så jag tog mig en titt själv och känner på den där smala "staget?" som går på undersidan tvärsöver bilen och den ger ifrån sig exakt detta ljudet och man behöver inte anstränga sig för att få fram det precis. borde inte dom ha märkt detta när dom felsökte?
    grejen är att jag jobbar 07:00 till 16:00 och har varken lust/ork eller vill ta ledigt för att åka 18 mil för att lämna in den hos dom för 3 gången!

    påpekade även för verkstaden att det låter ett pulserande ljud ifrån båda framhjulen och även höger bak vid högre hastighet, tog med mig en verkstadskille ut och han snacka om att det KANSKE kunde vara ett hjullager, men fick som svar när jag hämtade bilen att dom inte kunde hitta något fel (tror dom hade testkört den igen) detta "felet" har varit där sen köpet och det har påpekats ett antal gånger för dom.

    är trött på saab nu!
    någon som har något förslag på vad man kan göra?
    ursäkta felstavning och osamanhängande text är trött och arg

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    532
    Medlem#
    6866
    Har du lokaliserat vartifrån det sörplande ljudet kommer ifrån?

    Kanske kan vara den lilla fläkten som sitter bredvid stolsvärme knappen som låter?


  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Puttel
    Har du lokaliserat vartifrån det sörplande ljudet kommer ifrån?

    Kanske kan vara den lilla fläkten som sitter bredvid stolsvärme knappen som låter?
    lilla fläkten brevid stolsvärme knappen? sitter det en fläkt där? hänger inte med riktigt!


    iaf så fick jag känslan av att ljudet kommer ifrån den vänstra sidan eller bakom motorn -> mot torpedväggen?
    ska ut och höra igen..

    EDIT. ljudet hörs precis brevid oljepåfyllningslocket på höger sida om du står mot framsidan av bilen, hördes väldigt tydligt att det kom därifrån om man lyssnade runt lite över hela motorn. [hade ac och fläkt avstängda]

  4. #4
    Testa att koppla ur ac:n genom att sätta dit en kortare rem.
    Vanligt fel är att magnetkopplingen pajar och sedan rasar kompressorn eller tvärtom.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

Liknande ämnen

  1. Skrammel från en 9-5 Aero motor (oregelbundet oljud)
    Av Aero-Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:56
  2. Vinande oljud/slammer med varm motor
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 09:36
  3. motor - SUCK!
    Av agsom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 13:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •