Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dum fråga om spridare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89

    Dum fråga om spridare?

    Vet att man inte ska byta spridare utan programvara till det, men har en 9-3 -99, men ska få en box som det sägs ska ge runt 300hk, har jt 3 tums helsystem och bmc dubbelkonat filter.

    Men frågan är om originalspridarna klarar 300 hk, eller om jag ska montera dom jag har från en viggen som ska ge lite mer?
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 014

    Re: Dum fråga om spridare?

    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Vet att man inte ska byta spridare utan programvara till det, men har en 9-3 -99, men ska få en box som det sägs ska ge runt 300hk, har jt 3 tums helsystem och bmc dubbelkonat filter.

    Men frågan är om originalspridarna klarar 300 hk, eller om jag ska montera dom jag har från en viggen som ska ge lite mer?

    Du måste ha dom spridarna som programet är gjort för, annars kommer det inte funka vidare bra
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Ok, jag "tror" att det är en steg 3 box från speedparts första projektbil, 900 lightning och då är det säkert originalspridare, det är väl bara att prova, det är väl inget som går sönder med lite större spridare.
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    550

    Re: Dum fråga om spridare?

    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Vet att man inte ska byta spridare utan programvara till det, men har en 9-3 -99, men ska få en box som det sägs ska ge runt 300hk, har jt 3 tums helsystem och bmc dubbelkonat filter.

    Men frågan är om originalspridarna klarar 300 hk, eller om jag ska montera dom jag har från en viggen som ska ge lite mer?
    Vilken viggen skulle ha större?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Ok, jag "tror" att det är en steg 3 box från speedparts första projektbil, 900 lightning och då är det säkert originalspridare, det är väl bara att prova, det är väl inget som går sönder med lite större spridare.
    Vad är det som får dig att tro att spridarna inte räcker till ? Vad är det för turbo i bilen ? Sen har viggen inga större spridare.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Jag är novis på det här ämnet så original räcker säkert, man måste nog upp på steg 5 innan man behöver byta spridare, jag har originalturbon i det var nån som sa att dom från viggen var större men ni vet säkert bäst, det var därför jag frågade här för att det är här expertisen finns.

    Tack för svaren
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Jag är novis på det här ämnet så original räcker säkert, man måste nog upp på steg 5 innan man behöver byta spridare, jag har originalturbon i det var nån som sa att dom från viggen var större men ni vet säkert bäst, det var därför jag frågade här för att det är här expertisen finns.

    Tack för svaren
    Men då har du ju inte i närheten av 300hk heller, så oroa dig inte för spridarna.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Ok, så man kommer bara upp i typ 265 hk ett steg 3 utan att byta turbo eller?
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Ok, så man kommer bara upp i typ 265 hk ett steg 3 utan att byta turbo eller?
    Med större Intercooler, starkare Wastegateklocka till turbon så kan man få lite till ca 270-280hk men då är turbon helt utmaxad.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Ok, kollade dom där spridarna som skulle komma från en Viggen och det var dom här:

    Röda(t.ex 9000 ltt-T 94-98 ):
    0280 150 431
    352cc/min @ 3.0bar.

    Hur mycket flödar originalspridarna till min og9-3 2,0 t 185 hk då?
    Boxen kanske är gjord till dom röda ovanför och ska kanske bytas till för att få ut mest av boxen?
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Ok, kollade dom där spridarna som skulle komma från en Viggen och det var dom här:

    Röda(t.ex 9000 ltt-T 94-98 ):
    0280 150 431
    352cc/min @ 3.0bar.

    Hur mycket flödar originalspridarna till min og9-3 2,0 t 185 hk då?
    Boxen kanske är gjord till dom röda ovanför och ska kanske bytas till för att få ut mest av boxen?
    Du har redan precis de spridarna.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Var får man tag på en starkare wastegate då, så på din garaget sida att det är det och en större ic som behövs nu då, vad har du för ic?
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Var får man tag på en starkare wastegate då, så på din garaget sida att det är det och en större ic som behövs nu då, vad har du för ic?
    Den IC:n har jag
    http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=4344

    Du kan skicka din orginalwastegate till Nordic så byter dom till en hårdare fjäder.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Ok, är den bolt-on eller måste man bort med ac eller oljekylare, eller såga i krockbalken? En annan fråga vad ska det vara för tändstift till bilen, du verkar ju ha svar på det mesta.
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

Liknande ämnen

  1. Fråga om spridare, Saab 9-5!
    Av b205_95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 17:48
  2. Fråga ang spridare och trim
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 00:05
  3. Spridare fråga?
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 18:17
  4. spridare fråga.
    Av mazter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •