Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Löst! 9-5 rycker vid jämn fart om den är kall

  1. #1

    Löst! 9-5 rycker vid jämn fart om den är kall

    Hej!
    Har sökt runt lite på forumet och hittat en hel del om ryckig gång. Men jag lyckas inte hitta något som matchar mitt problem riktigt.

    Bilen:
    SAAB 9-5 2.0T årsm. 99
    Inga modifikationer vad jag vet (köpte den 2006-12)
    20000 mil

    Så visar sig problemet:
    Ibland när bilen är kall så smårycker den vid jämn fart (mellan 70-110) har inte märkt av ryckningarna vid acceleration eller så. När man kört bilen och stannat och sedan startar igen då den är varm så försvinner ryckningarna. De försvinner inte om man fortsätter köra utan att stanna.

    Felsökningar som är gjorda:
    Lämnade in den på SAAB för att de skulle felsöka och de läste av felkoderna samt kontrollerade tändstift och tändkablar enligt utsago. Men kunde inte hitta något fel.

  2. #2
    Lite extra information. Ryckningarna kan faktiskt försvinna även om man kör bilen i en 15-30 minuter. Man behöver inte stanna och starta den igen.
    Den har inga prestandaproblem så att den rycker vid accelaration eller har ingen kraft.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Hur länge har stiften som sitter i suttit där? prova att byta även om dom på saab sa att det inte var något fel på dom. NGK BCPR7ES-11 ska du köra med, kostar ~40:- st

    Om du kan lr känner någon med en 9-5a lr 9-3 med T7 låna en DI "Tändkassett" och prova med den.

    Hjälper inte det.. kan man ta och göra en översyn på spjällhuset samt en rengöring.

    Kolla över alla vaccumslangar oxå, byt ut de som är torra/sprukna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Hej!
    Vet tyvärr inte hur länge de har suttit där. Men han jag köpte bilen av hade haft den i 1 år och inte bytt tändstift vad jag vet så minst 2 år har de suttit där.
    Det mystiska är ju att jag inte upplever ryck när jag accelerar. Vet inte om jag inbillar mig men igår när jag körde drygt 10 mil så ryckte den första 20-30 minuterna. Då jag låg i runt 90-100. Men sedan kom jag fram till motorvägen och acclerade upp och då jag sedan saktade ned så var rycken borta. Var som att när jag blåste ur den så "vaknade" den.

    Börjar vara dags att lämna in den för att byta kamkedja också. Har inte hört något rassel ännu men den har ju gått rätt långt (21000) så det börjar ju snart vara aktuellt så då får väl SAAB ta en titt på ryckningarna igen också.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    låter som samma problem jag har. Har dock inte hittat felet ännu, Men jag avvaktar tills transmisionsrenoveringen är utförd då det kan vara att det kommer upp olja i spjällhuset. annars kan det nog vara spjällhuset som är slut.

  6. #6
    Samma problem med min 9-5 när man kör tex på 2an på 2000 varv så smårycker den, den röker oxå lite vi kallstart, men ryckningarna fortsätter även när den är varm och det hjälper inte att starta om den...
    Saab 9-5 2.3t 1998

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    23
    Så där bettede sig min gamla då var det bara o köpa ny Di-kassett.(nr2 på ett år) troligtvis kommer ryckningarna o bli värre sen lägger di av helt..

  8. #8

    Löst! 9-5 rycker vid jämn fart om den är kall

    Felet är löst nu. Lämnade in den på SAAB och de hittade felet varför den rycker. Det var en backventil på vevhusventilationen som drog in luft och därav ryckningarna.

    Teknikern på SAAB tyckte också det var dags att byta kamkedja för han hörde ett rassel och då ville de göra vevhusventilationsuppgradering samtidigt.
    Hela kalaset skulle väl gå på i trakterna av 15.000:- har googlat lite och det verkar som det är ett normalt pris även utanför märkesverkstäderna?
    De skulle byta drev och hela faderulan för det priset.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Är problemet fortfarande löst?

    Vore intressant att höra vad du tycker om några dagar. Inte för att vara pessimistisk, men ofta tror man att man hittat felet till detta, men sen så finns det ändå kvar.

    Har samma symptom, vilket många verkar ha, men jag har ännu inte sett någon generell lösning. Det känns inte så premium när bilen rycker mer än den gamla Simca 1100-76 gjorde.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  10. #10
    Knock on wood.. Men problemet är fortfarande löst en vecka senare. Inga ryckningar. Men nu skriker jag väl på murphy..
    Ska precis till dock att boka tid på SAAB för kamkedjebytet.. nästan 15 Papp.. billigt och bra..

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av jannep
    Knock on wood.. Men problemet är fortfarande löst en vecka senare. Inga ryckningar. Men nu skriker jag väl på murphy..
    Ska precis till dock att boka tid på SAAB för kamkedjebytet.. nästan 15 Papp.. billigt och bra..
    Grejerna till kamkedjan kostar bara kring tusenlappen-kolla med någon mindre verkstad,det kan bli mkt billigare
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  12. #12
    Googlade lite och fann att det kan ju bli billigare om man kör på varianten att man klipper av kedjan hakar på en ny och drar runt. Men i det här fallet så byter det ju drev och allt så då blir det ju en dyrare affär.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717
    Citat Ursprungligen postat av jannep
    Googlade lite och fann att det kan ju bli billigare om man kör på varianten att man klipper av kedjan hakar på en ny och drar runt. Men i det här fallet så byter det ju drev och allt så då blir det ju en dyrare affär.
    Att bara dra i en ny kedja är en dum idé. Då dröjer det inte länge förens den börjar rassla igen. Man byter alla delar som har med kamtransmissionen att göra.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  14. #14
    Precis vad jag tänkte också så jag tar nog att SAAB får fixa alltihopa.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 187
    Citat Ursprungligen postat av jannep
    Precis vad jag tänkte också så jag tar nog att SAAB får fixa alltihopa.
    Det andreas2251 menade var nog att köpa ett komplett kitt som finns på saab som endast kostar typ 1200-1300 kr eller liknande också finns allt som behövs för att byta allt kedjetransmitionern.(packningar skenor, drev, kedjor ja rubbet!) Detta kitt är kraftigt subventionerat av saab. Alltså Köp detta kitt och hör med en mindre verkstad vad de tar för att byta. blir troligen 5000-6000 tusen billigare skulle jag tro.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av jannep
    Knock on wood.. Men problemet är fortfarande löst en vecka senare. Inga ryckningar. Men nu skriker jag väl på murphy..
    och jo.. jag skrek på Muprhy.. ryckningarna kom tillbaka.. in med bilen på SAAB igen och gorma lite. Och då lånade de bilen i tre dagar och testade och fann felet. Spjällhuset behövde bytas. Nu en och en halv månad efter det bytet så går den som en klocka inga ryckningar. Backventilen i vevhusventilationen var nog en liten orsak men spjällhuset löste problemet.

  17. #17
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427
    Har du bytt kedjetransmissionen då?
    Hos oss brukar komplett kedjetransmissionsbyte inkl. vevhusvent.uppgradering, efterdragn. topp, dubbelt oljebyte och lösning av koks på kolvringar genom att hälla kokslösande olja i cyl. över natten hamna på ca 10000kr. Det verkar ju ganska billigt jämfört med ditt pris!
    Om bilen inte är trimmad så brukar vi även tanka i senaste programvaran i T7 !
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  18. #18
    Komplett kedjebyte är gjort + vevhusvent de smörjde även upp och justerade handbromsen som fått för sig att frysa på vintern

    Det gick på 12.500 till slut. Så ni hade ju varit billigare men jag gissar att ni inte håller till i norrland

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3T rycker vid jämn fart.
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2019-06-12, 10:24
  2. 9-5 Aero -02 rycker lite vid jämn fart
    Av prfectdad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 09:44
  3. 9-3 Aero -01 rycker vid jämn fart
    Av Bobco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 13:08
  4. Sjunkande laddtryck vid jämn fart!
    Av T.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •