Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: 9000 Studerande Projekt! Projektarbete:Väghållning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157

    9000 Studerande Projekt! Projektarbete:Väghållning?

    Tjenna. Jag har en 9000 cs -96 2,3T . Jag går 3dje året på fordon och ska göra ett projekt arbete men vet inte vad. Jag har först tankarna i ett väghållningskitt o sen powerflex runt om. Eller trimma ? men det är ju inte så svårt i dagens läge. och ska man göra det seriös så drar det iväg för mycket. Min budget är på ca 6-8 tusen. Ge förslag på vad jag kan göra så visar jag upp steg för steg här på forumet också! mvh!

    Det jag ska göra och har gjort är

    [X] Färga Bromsok
    [ ] Väghållningskitt
    [X] 3" Med Racekatt¨
    [/ ] LjudSystem
    [ ] Steg 3
    [ ] Polera allt!
    [ ] Mätare Ladd,Oljetryck,Oljetemp
    [X] Tona rutorna
    [ ] Powerflex framvagn och bakvagn
    [ ] Vita sidoblinkers
    [ ] Lacka sidospeglarna
    [ ] Lacka reflexrampen (har en gammal ska fixa till o se hur det blir)
    [ ] Sportbromskitt

    Vad mer? ge förslag!


    Jag börjar med att visa vad som är gjort med bilen !
    Vid inköp!



    Så ser den ut i nuläget. En kompis fälgar bara. Sitter 15" på nu då jag ska renovera mina super aero har jag tänkt.



    3" Med racekatt sitter monterat !



    Ska polera lite har jag tänkt mig!




    Har införskaffat en baslåda som är byggd för 9000 och ett directed genesis 1100D monoblock. Spelar på bra!



    Så ser den ut nu!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Beror på vilket skick bilen är i från början? 6-8 tusen.. så kan du ju skaffa annan programvara och 3" vilket gör en hel del skillnad från orginal utförande, samt aero kjolar och sänknins fjädrar kanske kan vara något? då har du fått lite av varje iallafall..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    jag glömde säga. 3" me racekatt sitter redan på.Bilen är i princip rostfri och motorn är bytt och har gått 14x mil .Joo aero kjolar e nice.men då kostar ju det allt. och en annan fråga. aero fram o bakkjolar e samma eller? bara att dom e lackade ? Det ser såut iaf. Men sidokjolarna e ju kanske det man ska köpa först. Men en väghållningssats o alla powerflex tar ju lite tid o sätta på o fixa och det är det jag behöver. slänga in en st3 box e ju inge svårt. det är kanske bättre o få ner pollarna i backen först om du förstår ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Okej! förstår precis vad du menar. sido kjolar gör mycket ifs men ett kompl aero paket är inte alltid så dyrt som man tror.

    ska du ha komplett väghållning med fjädrar och dämpare? isåfall finns det som billigaste b.la på ge motorsport för 3900kr vilket fortfarande är mycket pengar för din budget. och ja det är bökigt men har man tillgång till garage och dvs instrument så kan man ta det i lugn och ro, annars kan man alltid ringa runt till olika firmor och fråga vad dom tar för att byta det osv.

    kombinera st3 box med 3" å race kisse gör en hel del, att få ner hästarna i backen är ju alltid trevligt men som sagt det kostar.

    Skall själv köpa väghållnings kit i slutet av augusti då jag bör ligga runt 250-260hk som ska försöka fås ner i backen betydligt mer än vad det gör nu.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    detta skulle jag ha satsat på

    sänksats
    nya bussningar i framvagn och bakvagn, eventuellt powerflex/superflex där det behövs
    steg 3 box

    om budgeten tillåter ett aeropaket
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Jaa men jag går fordonsprogrammet och vi har en stor hall där vi får meka och kan vi inte meka där så har jag garageuppfarten där jag fixar det mesta:P Joo jag ska nog köpa en ge sats 60/40 ? eller 40/40 ? Ja aero paket kanske blir till framtiden det gör mycket..Skiljer aero paket något ? dvs framspoiler o bakspoiler? förutom att det är lackat?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    detta skulle jag ha satsat på

    sänksats
    nya bussningar i framvagn och bakvagn, eventuellt powerflex/superflex där det behövs
    steg 3 box

    om budgeten tillåter ett aeropaket
    sänksats 4k
    bussningar fram o bak 2,5k
    steg 3 box 5k
    aeropaket 5k

    detär 16 tusen:P jag har nog max 10 :/

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    Citat Ursprungligen postat av W3ddy
    Jaa men jag går fordonsprogrammet och vi har en stor hall där vi får meka och kan vi inte meka där så har jag garageuppfarten där jag fixar det mesta:P Joo jag ska nog köpa en ge sats 60/40 ? eller 40/40 ? Ja aero paket kanske blir till framtiden det gör mycket..Skiljer aero paket något ? dvs framspoiler o bakspoiler? förutom att det är lackat?
    ja det skilljer aeropaketet är helt så att säga inte delat förrutom fronten där den undre delen är delad
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    Citat Ursprungligen postat av W3ddy
    Jaa men jag går fordonsprogrammet och vi har en stor hall där vi får meka och kan vi inte meka där så har jag garageuppfarten där jag fixar det mesta:P Joo jag ska nog köpa en ge sats 60/40 ? eller 40/40 ? Ja aero paket kanske blir till framtiden det gör mycket..Skiljer aero paket något ? dvs framspoiler o bakspoiler? förutom att det är lackat?
    ja det skilljer aeropaketet är helt så att säga inte delat förrutom fronten där den undre delen är delad
    Okej. så köpa bara sidokjolar blir inte bra?:P

    Men 60/40 låter frestande och powerflex.
    blir det peengar över så får d bli aeropaket eller st3 .

    är som sagt bara 17 nu fyller 18 snart så kan ju inte ha allt på en gång:P

  10. #10
    Personligen skulle jag gå på sänkning + bussningar. Mycket meck där första gången specielt om man gör alla justeringar själv

    Mer än 40/40 tycker jag inte du skall gå på specielt om du planerar aero senare.

    Annars så kan du titta på byte av intercooler. Behöver inte bli så dyrt om man går på begangnat och anpassar den själv.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    inte 60/40.. kommer nog bli för lågt för att kunna brukas flitigt osv..

    som lusse skrev..följ det i den ordningen så blir det nog bra till slut..och efter aero paket..fälgar.. så har du en go bil sen med lite av varje även om det då har kostat en del..hehe..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Jocke93
    Personligen skulle jag gå på sänkning + bussningar. Mycket meck där första gången specielt om man gör alla justeringar själv

    Mer än 40/40 tycker jag inte du skall gå på specielt om du planerar aero senare.

    Annars så kan du titta på byte av intercooler. Behöver inte bli så dyrt om man går på begangnat och anpassar den själv.
    Nej det har du rätt i 40/40 e nog bra. o så kapa 1/4 varv på dom främre har jag läst så slipper den se baktung ut. Byta intercooler har jag tittat på faktiskt. Men det verkar lite krångligt o byta. Har ingen aning , men det känns som det

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    inte 60/40.. kommer nog bli för lågt för att kunna brukas flitigt osv..

    som lusse skrev..följ det i den ordningen så blir det nog bra till slut..och efter aero paket..fälgar.. så har du en go bil sen med lite av varje även om det då har kostat en del..hehe..
    Joo det känns väll bra;p Jo men ska ju iten sälja bilen förrens nårra år har jag tänkt mig.

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Är det nån som med säkerhet kan säga hur 60/40 sänkning funkar i vardagsbruk?
    Ska väl till och sänka nåt tag och har funderat lite på det.
    40/40 sänkta bilar har en tendens att se baktunga ut, iofs går väl det att ordna genom att kapa lite på framfjädrarna som nån sa, men känns lite snyggare med fabriks-kit.

    Är 60/40 för lågt? Nån som kört det och kan dela med sig av erfarenheter?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Är det nån som med säkerhet kan säga hur 60/40 sänkning funkar i vardagsbruk?
    Ska väl till och sänka nåt tag och har funderat lite på det.
    40/40 sänkta bilar har en tendens att se baktunga ut, iofs går väl det att ordna genom att kapa lite på framfjädrarna som nån sa, men känns lite snyggare med fabriks-kit.

    Är 60/40 för lågt? Nån som kört det och kan dela med sig av erfarenheter?
    Jag har inte någon aning men jag tror det är riktigt snyggt men funktionsmässigt lite svårt :/:P

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    rcy jag har kört bilar med både och.. 60/40 blir opraktiskt men mycket snyggare.. svar ja den kan se baktung ut med 40/40 men det går som sagt att kapa lite i dom främre eller tricksa och skaffa 35 bak osv..
    MEN lever du i en stad utan farthinder osv..så kan det ju funka

    och w3ddy det är skillnad på sänkningssats och väghållnings kit..

    sänkningssats kan du köpa för runt 1800kr inte för 4k som du skrev..

    däremot väghållningskit är 4k och uppåt.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Jaa du har rätt hah:P när jag tänker på väghållningsatserna blir det sänksats. :P men väghållning är jag ute efter

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    haha okej..annars kan du ju köpa sänksats först..och sen spara pengar tills du har råd med dämparna också på så vis för du ändå utseèndet och lite väghållningen men inte hela vägen.. man måste lära sig att ta en sak i taget för att ha råd och inte tröttna.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Njaa eftersom det projekt arbete i skolan måste jag nog hålla mig till just en sak :P men vem vet .men om jag bara tar fjädrar på org dämp blir inte det fel takt då? jag har hört att man ska byta både dämp o fjäder så slipper den nya ta ut den gamla. ? för om jag senare ska sätta på dämpare kanske fjädrarna e slitna på orgdämpare?:P Fattar du ?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Fattar vad du menar och svaret är både ja och nej.

    Det du riskerar är att tappa komfort iochmed att du kör orginal dämpare och sänknings fjädrar.

    både och är alltid bäst men också alltid dyrast..annars kan du alltid testa att skicka ett mail till ex ge motorsport och skriva till dom att du gör det i skolarbete och fråga om lite rabatt hänvisa till att det ger dom ett gott anseènde lokalt att du kan bära logga etc..vem vet du kanske tjänar några kronor

    3900 är iallafall bra pris för både fjädrar och dämpare jämfört med andra fabrikat etc..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Bärbar dator (studerande)
    Av rodge i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 10:42
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 13:45
  3. Hjälp med projektarbete i skolan!
    Av beatmeat i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 19:06
  4. Projektarbete, kjolpaket.
    Av WELiN i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •