Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000, problem med tomgång och knackande motor

  1. #1

    Saab 9000, problem med tomgång och knackande motor

    Tjena!

    Jag har ett litet problem med min 9000 (-87a 16v). Jag hade ett turbo-haveri för ett tag sen och bytte då turbo och passade även på att byta lite packningar i motorn (topplockspackning, blockpackning, ventilkåpspackning och väntilsäten(heter det så? var i alla fall 16 små packningar). Innan vi bytte så knackade/tickade det lite lite i motorn och när man körde och tryckte ner kopplingen så går varven ner långt under 1000 (som det ska/borde ligga på?) så att bilen nästan dör. Det resulterar ju även i att styrservon lägger av i en halvsekund vilket är lite jobbigt när man inte är beredd på det...

    I alla fall. Nu när allting är bytt och fixat så drog vi igång bilen och det knackar nått så otroligt. Det tickar så att det hörs svagt in i bilen när man har allting stängt (dörrar, rutor, osv).

    Så min fråga är då, går det att fixa bort knackandet/tickandet? Och angående att bilen nästan dör när man trycker ner kopplingen, vad kan det bero på? Inget av dessa fel är speciellt roligt att ha... Det hörs på mils avstånd när man kommer tickandes och när man kommer fram så dör bilen nästan när man kopplar... :P

    Ska byta tändstift imorgon då jag fick ett tips om att det kan vara det som orsakar tomgångsproblemet.

    Någon som har några andra förslag?
    Ricky

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 021
    Har du bytt topplockspackning så är risken stor att du satt tillbaks kedjan ett kugg fel. Om man gör det så låter det som du beskriver. Av med ventilkåpan och kolla om allt sitter rätt.
    Du vet hur man nollar, så att du kan kolla om den sitter rätt?

    Ang tomgången skulle jag tippa på tomgångsmotorn. Rengör den så går det nog bättre.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  3. #3
    Jag har inte en aning om hur man nollar. Hur ser jag att det sitter rätt?

    Vart sitter tomgångsmotorn?

    Det var för övrigt jag och pappa som lyckades skruva isär och byta allting trots att vi inte är några bilmekaniker. Bilen är ju gammal så vi gjorde ett sista försök att få igång den för att slippa skrota den då den är fin både in- och utvändigt.
    Ricky

  4. #4
    Nu är problemen lösta!

    Tomgången: Vi hämtade en del från en bil på skroten men det var fortfarande dåligt. Jag vet inte exakt vad delen hette, men den ser ut som en stor kondensator med 2 slangar som går ut och en kontakt i ena änden. Den sitter långt upp i motorn över ventilkåpan. Vi spände även gasvajern lite och till slut så fungerade det lite bättre.

    Tickande/knackande ventiler: När man öppnar ventilkåpan så sitter det några plaströr högst upp som jag antar smörjer dom hydrauliska lyftarna genom ett par genomborrade skruvar som dom sitter fast med? I alla fall, vi skulle ta bort den rör-delen och upptäckte då att den var sprucken på 3 ställen. Så vi bytte ut hela den delen och sen körde jag en stund och nu tickar det nästan ingenting! Det tickar lite lågt men det kanske försvinner när jag byter olja till en lite finare. Just nu är det en billig olja i eftersom jag har haft så mycket problem med läckage så ville jag inte hälla i dyr olja.

    Tack för tipset ändå!
    Ricky

Liknande ämnen

  1. Knackande motor Saab 9000 -97 2,3t A50
    Av Migaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •