Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vilka spridare till min ng900t?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    544

    Vilka spridare till min ng900t?

    Har nu länge gått å funderat på å byta spridare men vet ej riktigt vilka man kan ta. Ligger för närvarandet på ca 250hk men ska upp till runt 300 sträcket är det tänkt. Antagligen så blir det Maptun steg 5 chip i sen. Vilka spridare kan man använda till intervallen 300-350hk? Vet att gröna 465cc funkar men är det dom ända som passar in till denna intervall eller kan man använda sej av några andra? Kom gärna med förslag om vilka som passar för denna intervall.

    Kan lika gärna passa på och fråga om mapsensorn oxå. Är dom specificerade till just ng900 eller kan man ta en 3 bars från en 9000 oxå? eller från någon annan modell?


    //Robin.

  2. #2
    Hejsan !

    Kan du inte köra med 630 CC spridare så har du spridare som klarar av om du vill trimma vidare

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Vilka spridare till min ng900t?

    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Kan lika gärna passa på och fråga om mapsensorn oxå. Är dom specificerade till just ng900 eller kan man ta en 3 bars från en 9000 oxå? eller från någon annan modell?


    //Robin.
    Finns ingen Saab som har 3bars mapsensor original. Man brukar köpa en GM 3bars från en buick/pontiac turbo sexa

    Maptun specar väl upp vilka spridare dom tycker man skall ha till sina olika steg?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Vilka spridare till min ng900t?

    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Har nu länge gått å funderat på å byta spridare men vet ej riktigt vilka man kan ta. Ligger för närvarandet på ca 250hk men ska upp till runt 300 sträcket är det tänkt. Antagligen så blir det Maptun steg 5 chip i sen. Vilka spridare kan man använda till intervallen 300-350hk? Vet att gröna 465cc funkar men är det dom ända som passar in till denna intervall eller kan man använda sej av några andra? Kom gärna med förslag om vilka som passar för denna intervall.

    Kan lika gärna passa på och fråga om mapsensorn oxå. Är dom specificerade till just ng900 eller kan man ta en 3 bars från en 9000 oxå? eller från någon annan modell?
    Hej,

    Du kan ta en MAP-sensor från en annan T5-bil.

    Precis som skrivs i inlägget ovan så kan du förslagsvis köra med 630 cc. De räcker då även för bra mycket mer effekt på BF98 alt. en etanolkonvertering om du senare bestämmer dig för det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    544
    Det var inte menat som att mapsensorn skulle vara original. Formulera mej lite dåligt där kanske. Undrade över om man var tvungen å köpa en 3 bars sensor just till ng900 men då vet jag att det går bra så länge det är till en t5 motor alltså.

    Det där med spridarna funderade jag lite runt då min tanke var att möjligen köra med dom till jag chippar eller mappar om bilen utan att den dränks. Men om man säger som Maptun, Modifierar dom om chippet efter vad jag har för spridare eller måste jag köra på en mappning och inte ett specifikt steg? För om man säger i deras steg 5 så rekommenderar dom ju dom gröna 465cc spridarna till just det steget. Alltså måste jag ha gröna för just steg 5 eller modifierar dom om chippet i steg 5 så att jag kan ha andra spridare oxå?

    Många dumma frågor men skulle vilja veta.

    //Robin.

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Att köra med större spridare utan att byta programvara är ingen höjdare, bilen kommer gå rusktigt fett om den överhuvudtaget startar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Det där med spridarna funderade jag lite runt då min tanke var att möjligen köra med dom till jag chippar eller mappar om bilen utan att den dränks. Men om man säger som Maptun, Modifierar dom om chippet efter vad jag har för spridare eller måste jag köra på en mappning och inte ett specifikt steg? För om man säger i deras steg 5 så rekommenderar dom ju dom gröna 465cc spridarna till just det steget. Alltså måste jag ha gröna för just steg 5 eller modifierar dom om chippet i steg 5 så att jag kan ha andra spridare oxå?
    Precis som Mackan säger, rätt program till rätt spridare är ett måste. Däremot kan du säkerligen få ett steg 5-program fast omgjort för 630 cc spridare om du ber MapTun om det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Vilka spridare till 350hk, 9000.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 15:37
  2. Vilka spridare till 9000 2.3 1990?
    Av my00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 19:21
  3. Vilka spridare till 517 box OG900
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •