Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ACC/Kupéfläkt NG900 -95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    19

    ACC/Kupéfläkt NG900 -95

    Hejsan, min kupéfläkt spökar och den har blivit värre ju längre tiden gått.
    Den blåser i runt 1-2 minuter, sen lägger den av i runt 5-6 minuter, sen går den igång igen och blåser lika länge igen på AUTO-läget.

    Temperaturen och luftstyrkan är som den ska när den väl blåser. Sätter jag utblåset på en låg hastighet manuellt så stänger fläkten av snabbare.
    Förra veckan gick det att ha igång fläkten hela tiden genom att manuellt ställa in ACC'n på fullt utblås och det är ju inte direkt kul och sitta i det surret och blåset det blir då, men detta verkar inte fungera längre utan den dör efter ungefär 1-2 minuter, dessutom får man vänta några minuter innan fläkten ens hoppar igång.

    Ibland kan man få igång fläkten genom att köra en kalibrering av systemet och jag får oftast inga fel tillbaka av kalibreringen/självtestet, bara ibland dyker en etta upp. Jag har provat att byta relä under huven, köra utan relä, men inget resultat. Jag har dragit loss alla sensorer och kopplat in dom igen, inte det heller gav något resultat och alla säkringar är som dom förväntas vara. Jag bytte ut reglerdonet som sitter bakom handskfacket för mindre än ett halvår sen, så jag tror knappast att det kan vara det som krånglar.

    Finns det möjligtvis någon form av termisk kontakt på fläkten som bryter när den blir för varm och förhindrar att den börjar brinna upp? Det kommer förvisso inget missljud från fläkten, men jag tänkte att den går tungt ändå på något vis och då blir för varm så den bryter sig själv och går igång när den blir kall igen. Jag kände en skum lukt för ett tag sen, innan problemet kom upp, men det kan ju lika gärna varit något utifrån.

    Har ni kanske något tips eller förslag på vad som kan vara fel? Eller möjligtvis något tips om hur jag kan felsöka själv, med en multimeter eller så.

    MvH
    Johan.
    SAAB 9-3 SC MY08 | Historia: V70 MY12, V70 MY98, ng900SET MY95 Sensonic

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153
    Sådär var det på våran golf ett par månader tills fläkten la av helt.
    Så antagligen är det väl samma fel i det här fallet..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    På 9-3 är reglerdonet/fläktmotståndet ett vanligt fel, kanske värt att prova igen.
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    På 9-3 är reglerdonet/fläktmotståndet ett vanligt fel, kanske värt att prova igen.
    Mitt är ju såpass nytt, köpte det från SAAB, så det var ingen begagnad del.. Verkar mycket underligt om den har gått sönder igen, men jag kanske fick ett måndagsexemplar
    SAAB 9-3 SC MY08 | Historia: V70 MY12, V70 MY98, ng900SET MY95 Sensonic

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    19
    Nu får jag inte liv i fläkten längre, och kalibreringen/självtestet visar 0 fel, suck.
    SAAB 9-3 SC MY08 | Historia: V70 MY12, V70 MY98, ng900SET MY95 Sensonic

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    27
    Jag återanvänder denna tråden för problem med tjejens ng900 2.0i SE 130hk -96.

    Jag har sökt i forumet på frågor kring fel på ACC-panelen, men inte hittat riktigt detta.

    Felet är det att typ 1 gång av 5 så är det som om ACC panelen vore helt frikopplad från själva värmepaketet. Panelen och alla dess funktioner funkar (även elbakrutan som faktiskt också funkar där bak), men ändringar på panelen påverkar inte luftflödet... Till saken hör att de 4 gånger av 5 som allt "funkar" som vanligt, så luktar det bränd elektronik när man t.ex. sätter på defroster eller kör på HI så att fläkten får jobba lite.
    Gjorde precis en felkoll och fick först 0 fel, men när jag tryckte en gång till på Auto+Off så kom en 1:a upp.

    Vad är mest troligt med detta beteende? Reglerdonet vid passagerarens fötter? Vad kostar ett sånt isåfall?

    Och en fråga till? Hur återgår man från felsökningläget? När jag startade bilen igen efter felsökningen så stod det fortfarande 1 i displayen.

    Tacksam för svar.
    OG900 och NG9-3 ==> roligare än tvärtom...
    9-3 SC Vector -08
    9-3 Aero Cab -04
    900 T8 -86

Liknande ämnen

  1. Problem med kupefläkt ng900
    Av Aaaaaaalm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 13:45
  2. kupefläkt ng900
    Av dino i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •