Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: släpper luft vid turboladd???

  1. #1

    släpper luft vid turboladd???

    hej

    jag köpte en saab 9-5 med blockets begangat försäkring som tur är.

    köpte den och hyrde ett släp o drog mot tyskland i jönåker gick turbon. fick ny på garantin men nu går bilen dåligt vid 2000 varv så rycker o drar bilen precis under turboladdet och jag kan nästa svara på att det släpper ut luft nånstans men jag vet inte men det känns så. för kör man lugnt o fin märker man inget d e bara när man smiskar bilen. iaf lämna in den på verksta igår om dom tryckte turbon med rök o hittade massa läckage i vakum slangarna bytte dom men bilen går fortfarande likadant? e d nån som snälla har en aning? jag frågade om det inte kunde vara att dumpventilensfjäder va dålig men d fick jag inget svar på!?

    så om nån vet eller hört nått liknande svara gärna

    mvh

  2. #2
    Låter som det läcker i tryckslangarna. kolla så det inte läcker och dra åt klämmorna.. kan även vara intercoolern som är dålig i gavlarna.

    Testa även dumpventilen, en ny kostar 250kr på SAAB, kan vara värt att byta den, är slitagevara

  3. #3
    idag har jag bytt vakum slangarna och dumpventil men det är ingen skillnad eller jo lite skillnad men inte mkt..

    det är 100% precis vid 2000 varv då börjar det låta det låter som en skramlande plåt än att det pyser. ska tilllägga att det låter ganska svagt men lyssnar man så hör man. och när det börjar låta så börjar det rycka och dra o sen efter 2500 varv ungefär så släpper ljudet och rycket sen drar bilen mkt skönt o jämt..

    men d är mindre kul men det här problem är sjukt tacksam för svar.

    däremot idag när jag bytte dumpventil den sitter ju i ett kromat rör det röret va löst i den meningen att det vickade vet inte om det ska vara så men jag reagerade på det iaf

    (intercoolern hade dom monterat ner o kollat sa dom den verkade sjysst)

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901
    kolla så dom dragit fast slangarna nere vid ICn.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    snackade med verkstan nu o han sa att han kollat och att allt satt som d skulle han kan inte hitta nått fel.

    får panik på sånt här lämnar in bilen o felsöker o lagar för några tusen o sen är det ingen skillnad?

  6. #6
    pratade även med saab i globen o han sa att wastegate o dumpventil inte var samma?!?!?

    är det så eller e det jag som e helt förvirrad? jag trodde att jag bytte den idag den heter dumpventil på mekonomens hemsida.? finns det 2?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    527
    Dumpventil eller avlastningsventil sitter på insugsröret och finns att köpa på mekonomen för 275 pix. Wastgaten sitter integrerad i turboaggregatet. Dessa är allstå inte samma sak. Titta i FAQ för närmare beskrivningar.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  8. #8
    exakt wastegate sitter fast på turbon så ioch med att jag fick ny turbo för 2 veckor sen så har jag en ny wastegate? hur kan saab ens säga att d kanske e den som d e fel på då?

    jag tror inte dom kommer hitta felet.

    som sagt om nått vet nått svara gärna

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    527
    Har iof hänt att nya saker är trasiga men om det är wastegaten så borde verkstaden kunna kontrollera detta.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  10. #10
    sen vet jag inte om bilen gick likadant innan turbon gick sönder jag körde som sagt 2 timmar på cruise controll i 100 blås. d kanske sen gammalt men d måste ju gå att lösa.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    527
    Du provade väl bilen innan köp...eller? hur gick den då med plattan i mattan?

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  12. #12
    klart jag gjorde men han jag hade med mig i bilen sa att d va turboladdet som kändes o sen tänkte jag inte mer på det..bilen är mkt gótt skick o köpt av en bekant.

    men får väl utgå från att den gick likadant då eftersom att d inte kan ha med turbon i sig att göra?

Liknande ämnen

  1. IVT luft/luft värmepump avfrostar väldigt ofta
    Av wikander i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:29
  2. Ojämt turboladd m.m
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 22:18
  3. Suger Luft / pyser när man släpper upp kopplingen
    Av Pho3nicXXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 08:49
  4. Lågt laddtryck/Dumpventil släpper ut för mycket luft
    Av Matte J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •