Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: vad kan ha hänt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232

    vad kan ha hänt

    Hej

    Blev idag uppringd av min tjej på jobbet och tyckte det var lite konstigt för hon var i tyskland och jobbade. så berättar hon att bilen har blivit bogserad till verkstad tyckte det lätt mycket konstig med tanke på att det är en så pass ny saab som bara har gått 5500 mil och det är långa mil.
    Hon och hennes kollega hade varit ute och kört på autoban och när hon hade växlat så hade hon bara höret ett konstigt ljud från motorn och turbotryckmätaren hade gått upp i top sen smälde det till i motorn och det röksvart bakom bilen och den bara dog sen.
    vad fan kan det vara som har hänt med den?

    Det är en Saab 9-3 2,0T Aero -03
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    hängas? eller olja i hela intercoolern? låter inte helkul...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    228
    Lät precis som min bil .. när jag körde så börja det låta konstigt sen small det bara.

    Det svarta kommer från turbon som tryckt ut olja ur avgasystemet.

    Om du har tur är det bara turboras .. eller kanske inte tur .eftersom inte saab står för det.

    Men Jag fick byta hela motorn då blocket gick sönder.(kanske låg på lite för höga varv?)
    Vevstakslagren hadde gett upp. För dålig smörjning.
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 301
    Citat Ursprungligen postat av painball
    Om du har tur är det bara turboras .. eller kanske inte tur .eftersom inte saab står för det.
    Detta verkar gälla en SS
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    allså jag vett inte riktigt hur hon har burit sig åt han bara prata snabbt med henne.
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Sätter en slant på att hon gasat på rejält (fullt turbotryck), sedan har en tryckslang lossnat och turbon har övervarvat duktigt. Dvs ras.. Sorry.

    Får iallafall dessa symptom på en Trionic7-bil. Turbomätaren påen T7:a visar inte tryck inne i systemet, utan hur mycket luft som passerar luftmängdmätaren... Gissar att det är samma på en Trionic 8 (SS).
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 301
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Turbomätaren påen T7:a visar inte tryck inne i systemet, utan hur mycket luft som passerar luftmängdmätaren... Gissar att det är samma på en Trionic 8 (SS).
    Jepp
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    hur stor skada kan detta inne bära mycket dyrt eller.
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Turbomätaren påen T7:a visar inte tryck inne i systemet, utan hur mycket luft som passerar luftmängdmätaren... Gissar att det är samma på en Trionic 8 (SS).
    Jepp
    Full gas - fullt turbotryck - smäll när slangen lossar - övervarvning av turbon tills oljan ger upp - turboras. Verkar fullkomligt rimligt. Inte roligt på nåt vis, men en rimlig förklaring. Vid 5500 mil borde ju alla tänkbara försäkringar och garantier finnas för detta ändamål.

    Beklagar sorgen.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av DarkAngel
    hur stor skada kan detta inne bära mycket dyrt eller.
    Jag vet inte vad turbon kostar, men för jämförelsens skull kostade en turbo till min 9-3 -00 (Garrett GT1752S) ca 6.000:- + arbete på Saab. Jag köpte en beggad turbo och bytte själv, men bara för att alla mina garantier och försäkringar hade slutat gälla...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    får hoppas det går på garanti geller den även om det har varit en anna ägare innan isånna fall
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av DarkAngel
    får hoppas det går på garanti geller den även om det har varit en anna ägare innan isånna fall
    Garantin ska mig veterligen följa bilen, inte ägaren. Under förutsättning att den servats enligt serviceschema, naturligtvis.

    Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    Saab påståt att garantin inte geller för att en servis inte är gjord på en saab vekstad. Den är gjord av en som jobbar på en saab verkstad men det var svart så en servis fattas på saabverkstad.
    Kan det vekligen stämma att dom kan säga så.
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  14. #14
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av DarkAngel
    Saab påståt att garantin inte geller för att en servis inte är gjord på en saab vekstad. Den är gjord av en som jobbar på en saab verkstad men det var svart så en servis fattas på saabverkstad.
    Kan det vekligen stämma att dom kan säga så.
    Ja
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av DarkAngel
    Saab påståt att garantin inte geller för att en servis inte är gjord på en saab vekstad. Den är gjord av en som jobbar på en saab verkstad men det var svart så en servis fattas på saabverkstad.
    Kan det vekligen stämma att dom kan säga så.
    Dessvärre, ja... Såvida du inte kan få din Saab-kompis att stämpla boken. Förutsätter att den ändå var gjord i rätt tid och på rätt sätt.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    ja alls den var helt riktigt gjord bara mycket billigare och det är hennes bror som gjorde det men det löser nog sig ändå
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av DarkAngel
    ja alls den var helt riktigt gjord bara mycket billigare och det är hennes bror som gjorde det men det löser nog sig ändå
    Skönt att höra! Kör så hé ryk! Nej... vänta nu... Det var ju det hon gjorde... Jag tar tebax det där!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Troligtvis bara slang som har lossnat. Hänt mig också. Turbon rasar oftast inte av det.

    Behöver inte vara dyrt.
    Signatur...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    Har löst sig länsförsäkringar står för det hela en självrisk på 2500 kr bara.
    Så var det med det nu ska bilen bara komma hem från tyskland.
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av DarkAngel
    Har löst sig länsförsäkringar står för det hela en självrisk på 2500 kr bara.
    Så var det med det nu ska bilen bara komma hem från tyskland.
    2.500:-?!? Det var minsann inte fy skam! Jag hade 5.000:- i självrisk på min motorskada...

    Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Vad kan ha hänt?
    Av vertigo05 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 19:31
  2. Vad har hänt?
    Av Hellfire i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 13:32
  3. Vad har hänt? (9-5 2.0t)
    Av Ove-Rall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 01:50
  4. Vad har hänt..?
    Av kylspray i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 14:54
  5. Vad har hänt med SS1?
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •