Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 81

Ämne: Byta Koppling *Svårighetsgrad*?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Byta Koppling *Svårighetsgrad*?

    Hej!

    Tänkt uppgradera 9-5an till ett Steg 3. Visseligen behövs det inte bytas koppling ännu, men för att gradera sig. Känns tryggare med Aero kopplingen. Tänkte fråga hur svårt det är att riva ner växellådan samt byta koppling. Är väll ingen kille med tummen mitt i handen, men som sagt man har ju alltid hört alla hemska priser om demontering av växellådan. Nu är det säkert jätte svårt att säga hur svårt det är. Mina egna erfarenheter vid mecking är änsålänge att byta avgasystem från turbon.

    Enligt Haynes, så är nivån på kopplingsbyte 3/5. Samma som att Avgasysyetem byte. Är det någon som kan ge lite hints om hur det är?

    MvH
    -FaeN

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Trångt, bökigt och eländigt. Betydligt mycket mer tidskrävande än att skifta ett avgassystem. Men det är ju bara att skruva och testa... Lämna in allt i en låda till verkstaden i värsta fall...

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Håller med föregående talare, kan inte nog påpeka hur trångt och bökigt det är.
    Själva svårighetsgraden på mecket är nog inte så farlig, det är just platsbristen och att det är så pass tidskrävande som gör att verkstäderna tar bra betalt för det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    En länk med info om växellåds byte

    http://www.saabcentral.com/~munki/te...ansmission.htm

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    vet när jag frågade på maptun förut om de kunde byta koppling på min gamla 9-5a ända som hördes var en djup suck...haha

    värsta han visste.

    4000 tog dem för jobbet tror jag.
    tog en hel dag i stort sett


    //Matte

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av Lindgren_021
    4000 tog dem för jobbet tror jag.
    tog en hel dag i stort sett

    Ruskigt bra pris på arbetet där må jag säga !!...en hel dag e ju på 8a timmar tänkte jag !


    Men som sagt byta koppling är ett jäävla bök !
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Lindgren_021
    vet när jag frågade på maptun förut om de kunde byta koppling på min gamla 9-5a ända som hördes var en djup suck...haha

    värsta han visste.

    4000 tog dem för jobbet tror jag.
    tog en hel dag i stort sett


    //Matte
    Är ju klart en vanesak,, men har man lite bådis så går det med en som gjort det förr på ~2-3timmar.. Normal tid är väl kanske 3-4timmar ink fikapaus..

    gjorde det på 1.30-2tim en gång på 9-5 o 1tim på og9-3,,men då gäller det att man har lyft,, hoppar över toabesök o att inga bultar sitter fastrostade eller nått..



    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Folke_]
    Citat Ursprungligen postat av "Lindgren_021":158r108o
    4000 tog dem för jobbet tror jag.
    tog en hel dag i stort sett

    Ruskigt bra pris på arbetet där må jag säga !!...en hel dag e ju på 8a timmar tänkte jag !


    Men som sagt byta koppling är ett jäävla bök ![/quote:158r108o]

    Men man kan ju inte ta betalt för 10timmar för nått som är listat till 4tim bara för att man inte är snabb nog,,de vore ju nått..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Men man kan ju inte ta betalt för 10timmar för nått som är listat till 4tim bara för att man inte är snabb nog,,de vore ju nått..

    Mvh

    iofs sant
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Hej!

    Okej tack för era förslag. Bli nog så att jag kör på ett vanligt steg 3 och gasar tills kopplingen rasar. Och därefter får jag väll ta mig en funderare :P

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Citat Ursprungligen postat av Jocke93
    En länk med info om växellåds byte

    http://www.saabcentral.com/~munki/te...ansmission.htm
    Tack för länken, ska lägga den i favoriter. Sånna här guider kan man inte ha för mycket av

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Hej!

    Okej tack för era förslag. Bli nog så att jag kör på ett vanligt steg 3 och gasar tills kopplingen rasar. Och därefter får jag väll ta mig en funderare :P
    Min koppling höll ca 3000 mil med St3 trimm, så förmodligen har du en stund på dig att fundera .
    Men som redan skrivigts: det är jäkligt trångt o bökigt o få ner lådan( särskilt när man inte har lyft).

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    När kopplingen väl faller i bitar, är pedalen bara hel död? Vilket gör det omöjligt att rulla vidare? Tänkt med växellådan kan man ju ha tur att någon växel lever, men när det är kopplingen är det bärgning/bogsering som gäller?

    MvH
    -FaeN

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    När kopplingen väl faller i bitar, är pedalen bara hel död? Vilket gör det omöjligt att rulla vidare? Tänkt med växellådan kan man ju ha tur att någon växel lever, men när det är kopplingen är det bärgning/bogsering som gäller?

    MvH
    -FaeN
    I mitt fall började kopplingen slira vid fullgas på vxl:3,4,5. Dvs inga problem att åka med en stund om man tar det lugnt. Men visst finns det kopplingar som har "exploderat", även om det normala är att de börjar slira vid hård belastning.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Jag bytte på min 9-3 för någon vecka sen. Var faktiskt inte så djävligt som jag trodde även om jag svor både en och två gånger under resans gång. Mest tid och normalt skruvande är det som behövs.

    Det jag minns som struligt var att ta ner och få upp lådan (pga tyngden) samt få bort en av muttrarna som fäster framröret mot turbon. jag saknade verkligen en sådan där smidig växellådslyft vilket jag inte kommer att göra nästa gång.

    Nya pinnbultar och specialmuttrarna till turbon/främre röret är nog att rekommendera (ingen kostnad just). Jag hade det som tur var. Även klämman mellan främre röret och mellanröret var i behov av pension men det gick att fixa till.

    // F

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Jaha okej, tack för alla era svar

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Sådär, idag var jag hos nordic för att få Steg 3 installerat. Tyvärr fick jag inte ut maxeffekten då min koppling redan börjat slira, så den blev trimmad till ett "safe" läge. Men ska tillbaka och få Stegets fulla krafter efter jag har bytt ut min koppling.

    Var och kikade på Speedparts hemsida. Där står följande;

    9-5 2.3 -98 228 Diameter
    9-5 aero -00 240 Diameter

    Jag ska alltså byt min orginal koppling till aero kopplingen. Men detta kommer inte passa utan några modifikationer? Hör hört talas om "svarva" det e inget jag vill ge mig på då detta kommer bli mitt första kopplingsbyte. Då vill jag gärna ha saker som passar "bult on". Men vad jag har förstått är det svänghjulet? som är mindre på 2.0/2.3 bilarna, eller är jag helt fel ute? Skulle det funka "bult on" om jag byter till aero svänghjul, eller passar den inte heller direkt på?

    Annars får det bli att lämna in bilen. Någon som kan förklara hur modifiaktionen blir när man ska från 228 till 240 diameter?

    MvH
    -FaeN

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Sådär, idag var jag hos nordic för att få Steg 3 installerat. Tyvärr fick jag inte ut maxeffekten då min koppling redan börjat slira, så den blev trimmad till ett "safe" läge. Men ska tillbaka och få Stegets fulla krafter efter jag har bytt ut min koppling.

    Var och kikade på Speedparts hemsida. Där står följande;

    9-5 2.3 -98 228 Diameter
    9-5 aero -00 240 Diameter

    Jag ska alltså byt min orginal koppling till aero kopplingen. Men detta kommer inte passa utan några modifikationer? Hör hört talas om "svarva" det e inget jag vill ge mig på då detta kommer bli mitt första kopplingsbyte. Då vill jag gärna ha saker som passar "bult on". Men vad jag har förstått är det svänghjulet? som är mindre på 2.0/2.3 bilarna, eller är jag helt fel ute? Skulle det funka "bult on" om jag byter till aero svänghjul, eller passar den inte heller direkt på?

    Annars får det bli att lämna in bilen. Någon som kan förklara hur modifiaktionen blir när man ska från 228 till 240 diameter?

    MvH
    -FaeN
    Det passar bolt on ändå.. Vi monterar alltid en Aerokoppling..

    Funkar mycket bra.. Tål mycket effekt/vrid också..

    Är svänghjulet väligt slitet kan man få fräsa upp ytan lite. Annars räcker det att vara flitig me sandpapperet..

    Mvh Robban.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Magnus Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":2y8umbfc
    Är ju klart en vanesak,, men har man lite bådis så går det med en som gjort det förr på ~2-3timmar.. Normal tid är väl kanske 3-4timmar ink fikapaus..

    gjorde det på 1.30-2tim en gång på 9-5 o 1tim på og9-3,,men då gäller det att man har lyft,, hoppar över toabesök o att inga bultar sitter fastrostade eller nått..



    Mvh

    Jo men så mekar ju du som om du skulle gått på LSD lr ngt i den stilen oxå! [/quote:2y8umbfc]

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Jaha okej, va skönt. Då ska jag ta och göra mig ett försök.

    MvH
    -Faen

Liknande ämnen

  1. Byta kobra, svårighetsgrad? skillnad?
    Av PaleRider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 01:51
  2. Byta avgassystem på 9-3 -08, svårighetsgrad?
    Av Carlnilsson92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 19:58
  3. Byta insugskobra, svårighetsgrad och vinst med byte?
    Av Ioneye i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 23:05
  4. Byta turbo, svårighetsgrad??
    Av Tippler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 01:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •