Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Olje + filterbyte automatlåda 9-5 Aero?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Olje + filterbyte automatlåda 9-5 Aero?

    Är det något speciellt att tänka på vid service (olje +filterbyte) av en automatlåda i en Saab 9-5 Aero -02? Inga specialverktyg för detta jobb antar jag?
    -Lämplig olja och oljemängd? Filter handlar jag på Saab antar jag..
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Något filter finns ej att byta.
    Det finns en inbyggd sil som man kan skölja rent, men då behöver man en renspolningsutrustning (art.nr. 8791824) för att vända flödesriktningen.

    Gör man ett förenklat oljebyte så behöver man ca 4lit olja. Totalt är volymen på ca7lit i automatlådan, öppnar man bara pluggen i botten så rinner ca 4lit ut. Oljan fylls på via mätstickans hål.
    Gör man så 2ggr med tätt intervall så får man utbytt en del av innehållet.

    Gör man ett föreskrivet oljebyte så skall man lossa & plugga en utlopsslang & totalt tappa 4+2+1 lit olja enligt en procedur med motorstart & påfyllning.

    Oljan till de 5-växlade automaterna ska vara SAAB 3309 eller Mobil1 3309.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173
    Okey, tackar för infon!
    -Sökte en gång till och fann denna tråd med lite info om sköljning av lådan, tänkte försöka mig på det: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... at&start=0

    Men behöver man köpa på sig några clips, o-ringar eller liknande om man försöker sig på att pilla loss slangen från oljekylet? Är flödesriktningen omvänd på den 5-växlade jämfört den äldre, så att man vet vart oljan kommer att flöda...
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Funderar på samma manöver själv, har du gjort detta ännu? Isf hur gick det? Det jag grubblar på är just så att man hittar "rätt" slangar mm att plugga och tappa från.

    Nån som vet var kan man få tag på Mobil1 3309 till rätt kurs?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag bytte 4 liter 2 gånger på min med ett par mils mellanrum. Nu är oljan röd och fin igen vilket den inte var innan....
    Mycket enklare än att skölja och greja...
    Fredrik J

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Ja det låter ju betydligt enklare, men blir det lika "bra"?

    Sen är jag lite sugen på att lämna in bilen för detta och då pga av möjligheten att få lådan uppgraderad med senaste programvara, nån som vet när senaste versionen kom? Kan ju vara så att min låda redan har den (finns inget sätt att kolla det utan tillgång till servicedator antar jag?), bilen är tillverkad 0206.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Det är viktigt att man använder RÄTT olja, eftersom friktionen i kopplingar o bromsar påverkas av oljan i högsta grad...

    JAG skulle använda samma fabrikat av olja som redan är i lådan o inte nöja mig med en som uppfyller samma spec.

    ANVÄND INTE SYNTETOLJA !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Hmm, Mobil1 3309 är inte det samma olja som Saab 3309?

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ferlin
    Hmm, Mobil1 3309 är inte det samma olja som Saab 3309?
    Det stämmer!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    SAAB använder sig av en spolar"utrustning" som även har ett filter monterat , detta gör att under spolningen så fastnar eventuella partiklar i filtret vilket även gör att man inte behöver spola ur med allt för många liter .

    Har nu kört med detta "kit" på ett antal bilar och det blir faktiskt skillnad samt att oljan håller sig ren o fräsch under en längre tid .

    Mvh
    Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Denna renspolningsutrustning. den består väl av en oljefilterhållare med oljefilter (standard motoroljefilter?), 4st slangar med banjoanslutningar. Stämmer det?
    Är alla 4 slangarna kopplade till filterhållaren? Om det är fyra slangar, hur kopplas dessa? Är det mellan lådan & oljekylet på något korsat sätt?

    För när filterutrustningen är komplett ansluten så tömmer man väl inte ut någon olja utan man vänder väl oljeflödet på något sätt i lådan, med slangarna, detta för att spola rent den inbyggda silen?

    Gör du denna oljefiltrering med ny olja i lådan eller med befintlig olja i lådan?

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Vad gäller oljan till Aisin-Warner så verkar det vara som följer;

    Tidigare hette SAAB original ATF 3309 oljan;
    SAAB ATF 3309
    Art.nr. 12801732

    Men den har ersatts av en GM-gemensam artikel, som dock skall innehålla samma olja;
    GM Transmission Oil, Automatic Transmission
    Art.nr. 93160393 för 1lit á 118.40


    Kan man hitta dessa produkter så är det samma sak;

    Mobil ATF 3309
    http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... f_3309.pdf

    Esso ATF 3309
    http://www.imperialoil.com/Canada-Engli ... f_3309.pdf

    Volvo som också har denna olja i sina AW-automater har;
    Art.nr. 1161640 för 4lit á 430kr
    Art.nr. 1161540 för 1lit á 108kr

    Även Toyota/Lexus m.fl. ska ha denna produkt, ja det går att läsa sig till i länkarna.

    Är det någon som vet var man kan handla t.ex. en 20/25lit dunk med denna JWS 3309 specificerade olja så hojta till. För då borde man förhoppningsvis kunna få lite bättre literpris.

    Enligt Mobil så verkade det som den enbart fanns att få i 200lit fat till Sverige från dem. Esso ska återkomma i frågan. Men det är ju "samma" företag om jag förstått rätt så det blir kanske samma svar.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Tack för bra info ang oljorna

    Det som Prm skriver lät ju intressant, är det nåt som alla Saab-verkstäder använder sig av? Dom skulle ha ca 500:- för bytet av oljan på min lokala verkstad, känns nästan värt det om man vet att dom använder ett sånt bra verktyg vid bytet.

    Ingen som känner till nåt om programvara till lådan, eller är det bara "overkill" att bry sig om det kanske?

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Ferlin, nu vet jag inte vad du har för bil.

    Om de ska ha ca 500kr för byte av olja så verkar det spontant som ett enkelt oljebyte. Detta med tanke på att oljan kostar dryga 100kr/lit, Typ; öppna 24mm bottenpluggen, låt ca 3,5lit olja rinna ut, återmontera pluggen med ny alu.packning, fyll på ca 3,5lit ny olja genom oljestickans rör.
    För till ett riktigt oljebyte enligt så som SAAB anser att det skall gå till så går det åt ca 7lit, vilket är dryga 800kr bara i materialkostnad.

    Vill man att de skall använda renspolningsutrustningen så får man nog begära att 'rengöring av kylkretsen' skall utföras, där denna utrustning används. Annars kallas det nog bara något i stil med 'oljebyte i automatlådan'.

    Så kolla upp hur de gör. Samt fråga vad de använde för olja, jag har råkat ut för en SAAB-verkstad som ville använda vanlig DexronIII till automat som skall ha 3309.

    Vad gäller TCM programvaran så brukar jag be att verkstaden skall kolla om det finns någon ny sådan (& även till motor styrdonet) när jag gör service. Hittils har jag inte behövt betala något för att de kollat upp detta. Men om det finns något att uppdatera med så brukar det tydligen kosta ca1500kr om inte bilen är inom garanti tid.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Jag har en 9-5 2,3 t modell -03 (har paddlar på ratten) Var lite otydlig; 500 kr var för arbetet, sen tillkom 8 liter olja så det betyder ju byte av all olja.

    1500 kr för en ev uppdatering var ju lite svettigt kanske...lådan växlar ju bra redan nu, men finns det nåt nyare blir man ju sugen på det

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag kollade med Toyota som även använder samma JWS 3309 specificerade olja.

    Dyrast hitintills även om de har störst förpackningsvolym.

    Art.nr. 08886-82025 för 5lit á 694kr

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173
    Nu är lådan "back-spolad" och sköljd, ca 8 liter olja gick åt och visst växlar den lite mjukare nu! Jag hade visserligen inga märkbara problem med lådan tidigare utan jag gjorde det mest för att känna mig safe, känns bra att ha det gjort.
    -Tack för hjälpen och trevligt bemötande PRM!
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    48
    Nu har även jag fått oljan bytt i bilen + även fått programvaran uppdaterad från version 2 till 3, kommer jag märka någon skillnad? Dom uppdaterade även motorstyrningen också, vad innebär det Hur länge tar det innan lådan har adapterat sig? Just nu växlar den riktigt roligt kan jag säga, varvar och slirar mellan växlingarna Lite lurigt känns det allt, hade ju förväntat mig en helt ny bil direkt

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Som jag förstått det så sker ingen adaption av automatlådan av sig själv. Utan det är en adaptionssekvens som skall genomgås med Tech2 inkopplad.

    Så om det blivit knepigt efter uppdatering så kan man undra om de gjort en adaptering.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173
    Det låter spännande...
    Jag funderar själv över vilken programvara jag har i motor/låda och skulle vilja få dem uppgraderade vid behov.
    -Någon här som jobbar på Saab i Stockholmstrakten och kan kontrollera/uppdatera automatlåde- samt motorprogramvaran?
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

Liknande ämnen

  1. Olje samt filterbyte Saab 9-3
    Av Vibrerar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 00:23
  2. Olje- och filterbyte 9-3 2.8 v6. -06
    Av Yman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 22:34
  3. Saab 9-5 aero 00 Olje stänk från olje påfyllning
    Av Andy9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 13:54
  4. filterbyte + tändstift hur?
    Av d_beerg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 17:20
  5. Olje byte automatlåda.
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •