Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Smidda kolvar och motorrenovering Viggen

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 693

    Smidda kolvar och motorrenovering Viggen

    Hej,

    Kommer att trimma min Viggen "lite" inkommande höst/vinter och smidda kolvar står på inköpslistan. Förmodligen kommer de att bli JE-kolvar.

    Nu har jag förstått att cylindrarna bör honas före montering av nya kolvar. Dessutom har många sagt att det kunde löna sig att borra upp till överdimension 90,5mm alt. 91mm när man ändå är i gång ifall cylindrarna slitits under årens lopp.

    Ifall det blir till att borra upp lite och man ändå måste ha ur motorn, vad skulle ni rekommendera att man byter i samma veva för att se till att motorn blir sgs. "ny" igen?
    Om någon har en prisbild på delarna man behöver och vad arbetet kan kosta är detta också mer än välkommet.

    Hellst skulle man ju bara smälla i kolvarna och bulta på resten av delarna o köra glatt men det är visst inte riktigt fullt så enkelt. Och om man en gång är i gång med motorn kan det vara bra att uppgradera vissa delar för säkerhets skull i samma veva..

    Så kom gärna med lite tips, erfarenheter och funderinga kring detta!

    Mvh.
    Patrik
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Om du ändå är igång så balansera upp vev, kolvar och stakar så att den går så vibrationsfritt som möjligt.
    Att borra upp motorn för att de skulle slitas har jag aldrigt hört på en saab så de är ingen nödvändighet skulle jag säga om inte du vill ha mer volym i motorn.

    Byt lager och snåla inte.
    De är väl de bästa tipsen.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Smidda kolvar saab
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 00:14
  2. Smidda eller inte smidda kolvar? B2x5
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 181
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •