Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fixa toppen og900 t16. Halvtid, bilder, frågor om kammarna

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Fixa toppen og900 t16. Halvtid, bilder, frågor om kammarna

    Topplockspackningen har gjort sitt och kylvatten läcker på utsidan av motorn. Ingenting läcker in i cylindrarna (sannolikt, jag har inte varit in och kollat). Motorn är en t16 fullturbo som gått 20.000 mil och sitter i en og900 cab 1992. Kopplad till en automat och det passar mig perfekt. Bilen i övrigt är i gott skick och utrustad med allt utom rost.

    Nu till min fråga: är det vettigt att göra jobbet med demontering av toppen, plana, byta packningar och dra ihop'et igen eller satsa på att få tag på en annan motor direkt? Dels tänker jag på arbetsinsatsen och dels tänker jag på pengarna. Vet att det finns folk här på forumet som både bytt topplockspackning och folk som bytt motor. Kom med era synpunkter och råd för det hjälper en väldigt mycket.

    Är lite sugen på en ltt-motor för den borde passa utmärkt med sin karaktär till automaten och og-cabben är ju heller ingen racemaskin, det är en glidare. Samtidigt är jag lat också så jag gör helst minst jobb med mest resultat.

  2. #2
    nog tycker jag att det med största sannolikhet är mycket mindre jobb att lyfta toppen och byta packning än att riva ur hela motorn. såvida inte du har anledning att tro att det är fler fel på motorn. jag menar risken att toppen skulle va krokig tycker jag känns ganska liten ifall inte vattnet rinner in i cylindrarna. då är det ju troligtvis bara packningen som rostar sönder.

    det är i allafall vad jag tror.
    och jag skulle inte stoppa i en ltt motor. og900 aero cab är ju typ världen coolaste bil.

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 061
    koppla ur säkringen till apc systemet så den går på grundladdtryck(GLT) så har du en lätttryckare bortsett från att du har intercooler. nu har du förmodligen redan en Mitsu TE05-12B turbo i din bil men om du inte har det sä släng dit en sån.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Byt topplockspackning!

    Byt topplockspackningen!.. Eftersom att du har mer kunskap om hur din motor mår och vad som är bytt under tiden du haft den samt att du vet hur den är körd så är det väll bättre att byta topplocks packningen!

    Håller själv på med det på min lille 9000 cd! Ett ganska gosigt jobb! Men j'klar så fint det blir med ny renoverad topp!

    Hälsningar Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Byt toppackning. Det gjorde jag på min og900. Det var inte alls så svårt som jag befarade. Blev kanonbra!
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Skulle också gett mig på topplockspackningen

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Tack för de goda råden. Jag fixar toppen!

    Plockade bort alla prylar som sitter ivägen runt toppen och det gick riktigt bra. Halva helgen gick åt men nu är allt väck utom just toppen. F-n vad prylar det sitter under huven.
    16-hylsa för utvändig torx är en udda vara hos järnhandlare och tillbehörsfirmor i de här trakterna men som tur var fick jag låna en av god kvalitet av en kompis.
    Mina förlängare gick av när jag skulle dra loss toppen och förlängare av krafttyp är beställd till i morgon. Sen ska toppen vara loss.
    Hittade lite andra defekter som passar bra att åtgärda nu på samma gång, exvis var en pinnskruv till grenröret av och hängde bara löst på plats. Grenrörspackningen satt lite på snedden och det hela var ett gammalt slarvjobb. Tyckte väl att det fräste lite vid grenröret när man gasade.
    Upptäckte också att spännhjulet till A/C remmen har ett lager som för länge sen gjort sitt och låter som en stenkross. Jag som trott att kompressorn var dålig.
    Topplocket ska jag lämna till nån som planar det och tar ur resten av pinnskruven. Med lite tur så är bilen igång igen inom 2 veckor. Jag återkommer med rapport när den är klar.

    Det här var faktiskt ett roligt projekt och jag hoppas det känns så när jag är klar också.

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    ändrade lite i trådrubriken så det stämmer med läget nu, förut handlade det om att "byta motor eller fixa toppen?"

    Så var då toppen av och Fastmec tog hand om den. På två dagar var toppen planad och ny pinnbult ersatte den gamla som var av. Snabbt och prisvärt ! De konstaterade att det även läckt i packningen mellan cylindrarna.
    På bilden ser man att packningen rostat sönder i nederkant och kylkanalerna upptill är delvis igensatta i packningen. Att det inte är så rent beror nog mer på ägaren än bilen.
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20034.jpg

    Under tiden jag väntade på packningarna från SP blev det till att göra rent precis allt jag plockat bort och det mycket grisiga motorblocket. Fotogenbadet är en tillgång. Upptäckte att kylvattenröret på turbon var starkt angripet av korrosion under där slanget suttit. Inte mycket kvar när jag tagit bort rostlagren, bara en massa små hål. Nytt rör på SAAB kostade inte långt från 400:- men vad gör man. Grejerna ska vara hela.

    efter rengöring ser det bättre ut
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20043.jpg

    Så var det dags att plocka ihop'et igen. Jag jämför med korten jag tog vid demonteringen och gör samma återmontering. Märkningen på kammarna är jag inte nöjd med. Med motorn i "0" så ligger båda kammarnas märken inte riktigt framme vid referensmärkena. Kamaxlarna är för sena i förhållande till vevaxeln tycker jag.
    Provar att flytta båda dreven ett hack och nu tycker jag det ser OK ut. Drar runt två varv och det ser fortfarande bra ut. Så får det bli

    Fråga 1: är det verkligen möjligt att båda kammarna stått ett hack fel tidigare? Hur påverkar det motorns egenskaper?
    Jag har aldrig kört någon annan t16 så jag har inget att jämföra med. Motorn är skruvad nån gång när den var i USA och kan man montera en grenrörspackning så det täcker 1/3 av en avgasport så kan man lägga en kedja fel också.

    Här syns lägesmarkeringen när jag demonterade grejerna
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20025.jpg

    och det här är lägesmarkeringen efter montering
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20047.jpg
    Kortet är inte taget rakt över kamaxeln så det det blir en liten förskjutning av markeringarna men båda korten är tagna från samma position så det går att jämföra dem.

    Efter att ha monterat en hel del grejer ska jag sätta dit grenröret och min orutin visar sig. En gammal pinnbult går av utan speciellt mycket moment. Givetvis skulle jag monterat grenröret när toppen låg på bordet inser jag nu. Har ju fått lite erfarenhet så tog det inte lång stund innan allt var demonterat igen (skruvarna underifrån vid kamkedjan gillar jag inte trots att det går enkelt nu) och toppen ligger på bordet.

    Har hittat många inlägg från folk som tyckt det varit enkelt ta ur pinnbultsrester ur toppen men själv har jag bara ett gammalt misslyckat försök från moppetiden i bakhuvet.
    Funderar på om jag ska prova borra ur resterna av pinnbulten eller lämna den till Fastmec inkl grenröret så får de åtgärda och montera. Då blir det ju kollat att alla bultarna håller. Ska bestämma mig under dagen.

    Gör en koll av grenrörets planhet. Med en rak linjal på anligget ser jag en skillnad på ~1-2 mm mellan vä-hö ytterlägena. En skillnad som packning och åtdragning måste kompensera.
    Fråga 2: Brukar grenröret vara ojämnt eller ska det planas?

    Nu blir det uppehåll i skruvandet pga tjänsteresa kommande vecka men under dagen ska jag fixa förutsättningar så att det kan bli hopsättning nästa helg.

    Hur lägger man ut bilder i tråden? (nu vet jag hur man länkar bilder, tack för det joH900)

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Bilder kan du ladda upp på tillexempel www.geting.se . Välj bläddra och leta upp den bild som du vill ladda upp, när det är gjort tryck på upload. Kopiera sedan texten som står under "BBCode för forum". Klistra sedan in texten som du kopierade i din post på stcs.

Liknande ämnen

  1. Olja kanaler och smörjning i toppen (bilder)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-01-16, 00:36
  2. 9000 aero-91 problems,läst ut felkoder,bilder på kammarna
    Av NS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 17:58
  3. vinande ljud från motorn?/ dragning av toppen bilder...
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 06:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •