Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Inget drag i bilen och går ryckigt på jämn gas 9000 -87

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152

    Inget drag i bilen och går ryckigt på jämn gas 9000 -87

    Hej

    Nu har man problemmed en 9000 till

    Köpte mg en 9000 -87:a i veckan o den går inte riktigt som den ska
    När man ligger på jämn gas så går den ryckigt, precis som om farthållaren skulle vara i o inte hinner o reglera så demn kan hålla jämn hastighet

    De andra är att de händer inget när man gasar, har laddtryck på ca 0,7bar
    De som händer här är att den vill dra iväg men känns som den ångrar sig o inte vill de när den börjar o ladda så de blir lite ryckigt även här

    Antar att fixar men ett av problemen så fixar man båda problemen
    Har funderat på om de är läckage på nån vacuum slang men inte hittat nått (har sprutat startgas på alla slangar) finns de nån slang jag ska kolla extra noga på (plocka bort o granska) har ingen lust o börja plocka bort alla slangar o kolla dom

    Har bytt tändstift flör o testa om de kunde vara dom, men ingen skillnad o dom gamla tändstiften ser bra ut

    Nån som har nån anning om vad de kan vara?

    /Matte

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    71
    Har du testat en injection-cleaner? dom kan faktiskt göra underverk!
    -94 NG900 2.0T 16v -- SÅLD!
    -88 9000CC 2.0T 16v -- SÅLD!
    -00 9-5 2.0t -- SÅLD!
    -99 9-5 2.3t -- Nuvarande

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    ja tycker det låter som ett tändingsproblem, kolla alla tändningsdelar. börja kolla hur det ser ut i fördelarlocket kan var fukt där mm..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av n0sferatu
    Har du testat en injection-cleaner? dom kan faktiskt göra underverk!
    De har jag inte testat får göra de, ksa testa epoxie´s förslag först, byta tänddelar så får man se funkar inte så blir de en flaska

    [quote="epoxie"]ja tycker det låter som ett tändingsproblem, kolla alla tändningsdelar. börja kolla hur det ser ut i fördelarlocket kan var fukt där mm..[quote]

    Rotor o fördelare såg bra ut, men ska nog testa o byta de ändå, har nya tändkablar, rotor o fördelare ligger i garaget till en annan 9000, får testa dom grejerna så får man se om de blir nån skillnad

    /Matte

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    71
    Jag hade i princip samma fel på min 9000, bytte stift, fördelarlock, rotor, och i med en injection.. Sen gick den fint!

    Sen hade jag en golf2'a som knappt gick, misstände och gick orent hela tiden.. tjuvstannade osv.. Enda som behövdes var en cleaner.. Sen gick den som ny!
    -94 NG900 2.0T 16v -- SÅLD!
    -88 9000CC 2.0T 16v -- SÅLD!
    -00 9-5 2.0t -- SÅLD!
    -99 9-5 2.3t -- Nuvarande

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    Har nu bytt tändstift, rotor, fördelarlock, o tändkablar och hällt i en injection cleaner o nästan kört upp den tanken

    Vart ingen skillnad på bilen

    Nån som har fler tips på vad de kan vara?

    /Matte

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    trasig ventil?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av epoxie
    trasig ventil?
    För o kolla de, räcker de med o ta loss vetilkåppan o se så vemtilerna går upp o ner när kamaxlarna rör sig? eller måste jag riva bort toppen?

    Ska ta ett komptest med, får man se vad de säger

    /Matte

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Har nu bytt tändstift, rotor, fördelarlock, o tändkablar och hällt i en injection cleaner o nästan kört upp den tanken

    Vart ingen skillnad på bilen

    Nån som har fler tips på vad de kan vara?

    /Matte
    Jag tycker du ska ta loss spjällhuset från insuget och göra rent^^ och när du sätter tillbaks den tar du på ett jämnt lager med flytande packning på ytorna som går mot varann^^

    hjälpte på min med ryckigheten vid jämn gas^^

    sen har jag ett till fel och det låter precis som ditt andra problem.. laddtryck har den, men ingen ork.. den ger en liten turbo knuff precis då man börjar trycka gaspedalen i bott men sen "ångrar den sig" och går typ slött, som en 150hk bil då

    vill gärna också veta vad som orsakar detta ;( inge vidare roligt när de går som en påse skit :P^^
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Citat Ursprungligen postat av epoxie
    trasig ventil?
    För o kolla de, räcker de med o ta loss vetilkåppan o se så vemtilerna går upp o ner när kamaxlarna rör sig? eller måste jag riva bort toppen?

    Ska ta ett komptest med, får man se vad de säger

    /Matte
    gissar på att han menade avlastningsventil^^ (dumpen)
    om den läcker då det kommer tryck på den så kan den fetta på med bränsle, då en viss mängd luft bara cirkulerar och alldrig kommer fram till insug.. Mvh
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    har bytt följande: LMM, DI-kasett, lambda, Avlastningsventil (dump), bränslefilter, större tryck slangar och mindre vakum slangar över allt i motor rum och även bakom torpv., BTR, kollat bränsletryck, tändstift, komp testat cylindrar med resultat mellan 11.0-12.5, bytt insugs packning,

    tagit av spjäll hus och gjort rent och lagt flytande packning på, och på samma gång lika så vid spridarna la jag på sånt runt och på oringarna (spridar tätningarna) det hjälpte mot ryckningarna..




    nu har jag en lambda mätare på och kan se att då den går kasst på full gas så har jag tok fet bränsleblandning :S, troligvis någon tempgivare som sitter under spridar bryggan som säger till styrsystemet att "Jag är kall, jag vill ha massa bränsle!" (kallstart) :P

    ^^och sen termostaten skulle vara mitt nästa försök att prova..
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116

    Re: Inget drag i bilen och går ryckigt på jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Hej

    Nu har man problemmed en 9000 till

    Köpte mg en 9000 -87:a i veckan o den går inte riktigt som den ska
    När man ligger på jämn gas så går den ryckigt, precis som om farthållaren skulle vara i o inte hinner o reglera så demn kan hålla jämn hastighet

    De andra är att de händer inget när man gasar, har laddtryck på ca 0,7bar
    De som händer här är att den vill dra iväg men känns som den ångrar sig o inte vill de när den börjar o ladda så de blir lite ryckigt även här

    Antar att fixar men ett av problemen så fixar man båda problemen
    Har funderat på om de är läckage på nån vacuum slang men inte hittat nått (har sprutat startgas på alla slangar) finns de nån slang jag ska kolla extra noga på (plocka bort o granska) har ingen lust o börja plocka bort alla slangar o kolla dom

    Har bytt tändstift flör o testa om de kunde vara dom, men ingen skillnad o dom gamla tändstiften ser bra ut

    Nån som har nån anning om vad de kan vara?

    /Matte
    en sak till angående detta är att när du letade läcka, så vissa läckor visar sig enbart under tryck eller att om du drar ut/sträcker på slangen när du har tryck i den (ca 2bar är okej att trycka med) Mvh
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152

    Re: Inget drag i bilen och går ryckigt på jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av "Forge

    en sak till angående detta är att när du letade läcka, så vissa läckor visar sig enbart under tryck eller att om du drar ut/sträcker på slangen när du har tryck i den (ca 2bar är okej att trycka med) Mvh
    Ska ta o sätta lite tryck på slangarna, har du nått bra tipps på hur jag gör de enklast? Såg i din tråd att du hade gjort de, men fattade inte riktigt hur du gjorde.

    Har inte hunnit testa med ny dump än tyvärr men ska göra de ikällv
    Även byta LMM o se om de blir nån skillnad

    Gjorde ett komptest på bilen idag, såg bra ut hade ca 11bar på alla cylindrar

    /Matte

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    prova först provtrycka innan du byter lmm, jag gjorde så att jag lossade och tog bort LMM satte ett sprayburkslock där och drog åt med slang klämman, och uppe vid insuget lät ja det sitta kvar..

    sen tar man en av slangarna som sitter till magnet ventilen ( C=kompressorhus ) och sätter tryck där med trycklufts kompressor, då har jag en graderad tryckmätare inne i bilen och sätter upp övertrycket på 2 bar på denna, sen kan du gå fram och lyssna om du hör att det pyser någon stanns längs med alla tryckslangar, låt stå ett par min och kolla att du har trycket kvar , om du tappar tryck så ta en flaska med såpa blandat vatten och duscha på längs med tryckslangarna så ser du om de kommer bubblor nån stanns^^
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    prova först provtrycka innan du byter lmm, jag gjorde så att jag lossade och tog bort LMM satte ett sprayburkslock där och drog åt med slang klämman, och uppe vid insuget lät ja det sitta kvar..

    sen tar man en av slangarna som sitter till magnet ventilen ( C=kompressorhus ) och sätter tryck där med trycklufts kompressor, då har jag en graderad tryckmätare inne i bilen och sätter upp övertrycket på 2 bar på denna, sen kan du gå fram och lyssna om du hör att det pyser någon stanns längs med alla tryckslangar, låt stå ett par min och kolla att du har trycket kvar , om du tappar tryck så ta en flaska med såpa blandat vatten och duscha på längs med tryckslangarna så ser du om de kommer bubblor nån stanns^^
    Lyckades provtrycka, o fick bara 0,4bar i tryck (har sista 2 dagaran inte laddat mer heller, men hittade ingen slang som var sprucken men däremot så var spjällhuste sprucken i skarven på röret där man trär på slangen ifrån tomgångsventilen,
    Bytte spjällhuste o fick upp det till 1,7bar istället, ska byta packningen mellan spjällhus och insug får man se om de blir helt tät

    Bilen går nu iallfall ganska bra på jämn gas och lite mindre ryckigt på lite mer gas, men ska byta packningen får jag se om de blir nån skillnad

    Tack för hjälpen

    /Matte

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av guzten
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    prova först provtrycka innan du byter lmm, jag gjorde så att jag lossade och tog bort LMM satte ett sprayburkslock där och drog åt med slang klämman, och uppe vid insuget lät ja det sitta kvar..

    sen tar man en av slangarna som sitter till magnet ventilen ( C=kompressorhus ) och sätter tryck där med trycklufts kompressor, då har jag en graderad tryckmätare inne i bilen och sätter upp övertrycket på 2 bar på denna, sen kan du gå fram och lyssna om du hör att det pyser någon stanns längs med alla tryckslangar, låt stå ett par min och kolla att du har trycket kvar , om du tappar tryck så ta en flaska med såpa blandat vatten och duscha på längs med tryckslangarna så ser du om de kommer bubblor nån stanns^^
    Lyckades provtrycka, o fick bara 0,4bar i tryck (har sista 2 dagaran inte laddat mer heller, men hittade ingen slang som var sprucken men däremot så var spjällhuste sprucken i skarven på röret där man trär på slangen ifrån tomgångsventilen,
    Bytte spjällhuste o fick upp det till 1,7bar istället, ska byta packningen mellan spjällhus och insug får man se om de blir helt tät

    Bilen går nu iallfall ganska bra på jämn gas och lite mindre ryckigt på lite mer gas, men ska byta packningen får jag se om de blir nån skillnad

    Tack för hjälpen

    /Matte
    härligt att du hittade de
    packningen där gjorde jag så att ja tog isär och la på flytande packning på alla plana ytor, och även på gummi packningen (typ som en stor O-ring) funkar fint de

    men, 1,7 bar vad är gjort med bilen? "trim osv."

    lugnt^^
    /Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av Forge

    härligt att du hittade de
    packningen där gjorde jag så att ja tog isär och la på flytande packning på alla plana ytor, och även på gummi packningen (typ som en stor O-ring) funkar fint de

    men, 1,7 bar vad är gjort med bilen? "trim osv."

    lugnt^^
    /Frank
    Nu förklarade jag dåligt, de var när jag provtryckte systemet jag bara fick upp det i 1,7bar och luften åkte ur direkt vid pckningen
    Den laddar inte de, den är helt original, komemr intye bli mycket trim på denna heller, (bränsle o höjtladdtyryck är de enda
    Har en Talladega står som jag håller på o renoverar upp, blir nog lite mer trim på den sen

    Funderade på o göra med sån packningsmassa också, men bilen ska ju stå helst 24 timmar står de på tubben jag har, för o täta som de ska,
    Så funderar på o köpa vanlig packning som man kan klippa ut en bit på borde funka de med

    Fått igjordning på din än?

    /Matte

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    jaha okej^^
    jodå min går nu

    inte helt 100% som den ska, men funkar.. saknar typ ett antal hästar vet inte varför, dem kommer o går som dem vill (ibland går den bra nu)

    vet inte vad som kan vara galet nu :S men de är möjligt vis knacksensor eller vevaxelgivaren som börjat säcka ihop
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går ryckigt/svajande ladd vid jämn fart OG9-5 Aero- 03
    Av 17Keys i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 22:57
  2. saab 9000 cse -95 går ryckigt vid jämn gas
    Av nixon89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 18:36
  3. [LÖST] Tappar drag rycker och inget vidare acc vid fullt laddtryck 9000
    Av Clabbe_84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 21:46
  4. Bilen hackar vad jämn gas!
    Av mike79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 21:53
  5. Inget drag i Aero med steg 3??
    Av Viggen-Finspång i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •