Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000 -95 (CS) Larm/C-lås Problem

  1. #1

    9000 -95 (CS) Larm/C-lås Problem

    Har sökt en del och fått några tips men tänkte kolla om det var några fler idéer folk har.

    Problemet är som följande:

    Larmet är SAABs original larm med startspärr.

    För några veckor sedan började centrallåset strula, med att jag kunda larma på bilen utan att den låste dörrarna. Den strulade inte när jag larmade av (om den var låst och larmad). Det hjälpte alltid att larma av och larma på och efter max 3 försök totalt var den låst och larmad. Jag kunde även vrida om nyckeln i förardörrens lås och den låste alla dörrarna.
    För ungefär en vecka gick jag ut till bilen för att kolla om larmet faktiskt fungerar. Jag såg till att bilen var låst och larmad, satte nyckeln i bilen och vred om. Den var upplåst. Jag öppnade dörren och larm-lampan släckte sig själv (?!). Den började alltså inte att tjuta. Jag hoppade in, stoppade in nyckeln i tändningslåset och vred om och bilen startade. Jag provade 10-20 gånger med samma procedur och två gånger totalt gick larmet när jag öppnade dörren (!!). Det känns ju tryggt. Ena gången hoppade jag in i bilen och satte nyckeln i tändningslåset och bilen gick inte att starta (larmet har ju startspärr så den SKA inte kunna startas).

    Nu igår hade jag varit ute och kört och skulle låsa bilen och tryckte på larmdosan som vanligt och den blinkade bara till (som ovan) med skillnaden att det tog mig ca 10 försök innan jag lyckades få den att fungera. Efter 2-3 försök började jag lyssna och man hör någon motor som jobbar som verkar sitta i bakdörren så jag gick runt till passagerarplatsen och det låter samma - alltså som om bakdörrarnas låsmotorer fungerar men inte främre - men det vore ju en himla slump att BÅDA framdörrarnas låsmotorer pajjat samtidigt. Efter ett antal försök lyckades jag som sagt låsa och larma bilen.

    Idéer någon? Jag vet att c-lås styrdonet sitter ovanför knäskyddet - larmet då? Eller kan alla mina problem egentligen komma ifrån dåligt styrdon till c-låset? Ska jag börja med att löda/byta den och se vad som händer?

    // Arnie

  2. #2
    Har bytt till en annan C-lås styrenhet (från en -96'a) och felet kvarstår med centrallåset.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    221
    lyfter denna frågan då jag har samma problem på min
    ****3177****
    "The blond beauty in the black beast"
    http://www.garaget.org/show.php?car=3045

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av A_Rimmer
    Har bytt till en annan C-lås styrenhet (från en -96'a) och felet kvarstår med centrallåset.
    liknade fel har jag haft på min bil men inte orginal larm..
    min kunde larma på men låste inte dörrarna men vid av larmning så hördes att dörrarna låstet upp fast de redan var öppna.felet var för mig inne i förar dörren..glapp i kontakt stycket ( för centrallåset) så jag knipsa bort det o lödde ihop resptive kabel, o nu funkar det perfekt igen men jag har ju inte orginal larmet
    mvh
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    193
    Saker att kolla :

    Kolla givaren i dörrlåset.
    Kolla givaren i dörrens framkant. (Enkel att kolla - om lampan i dörren lyser när du öppnar den funkar givaren - se till att den ALLTID funkar, mao testa många gånger att öpnna och stänga dörren).
    Ger batteriet bra spänning? Larmet kan spöka om batteriet gör det.
    Kolla styrdonet till larmet - Kan kontakten glappa? Den stora, feta kontakten alltså som går in i larmetenheten.

    Är alla de grejerna dubbelkollade så kan det vara fel på styrenheten för larmet. SAAB själva tar 6500kr+arbete för att byta. Jag tror att den är gift med bilen så om du byter själv måste nog en TECH2'a fram för att gifta in enheten - men det är jag inte säker på.

    Så börja med de tre enkla grejerna.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

Liknande ämnen

  1. 9000 a50 -97 problem med larm/innerbelysning/centrallås
    Av 9000a50 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 16:07
  2. Problem med startspärr/larm SAAB 9000 -98
    Av Anders_SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 13:54
  3. Larm/VSS-Problem 9000 -97
    Av Schnabeln i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 20:04
  4. Problem med larm på 9000
    Av JJansson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •