Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: blödder, slöö som få, m.m.... *Löst*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116

    blödder, slöö som få, m.m.... *Löst*

    Bilen, finns länk till Garaget.org i min signatur..
    för övrigt så är det en Saab 9000 2,0 T16 -1990:a

    motor: b202l
    lite trimmad med understående
    -------------------------------------------------------------------------------------

    Röd Apc/di box (satt orig. monterad)
    3.0 BTR
    Öppet JR luftfilter
    X-grenrör
    J-K apc/di chip
    J-K bränsle chip
    3" Downpipe, och övrig avgas
    Turbo Tb25/31 (från 2.3t) med glt inställt 0,35bar
    Ersättningsrör-katt
    2,5" tryckrör från IC-insug
    inloppsrör mellan turbo-Lmm
    blå tryck/vakum Slangar ersatt hela vägen från luftfilter-topp (alla ny bytta för ca 2 dagar sen)

    -------------------------------------------------------------------------------------

    felsökt (bytt följande)
    LMM, DI-kasett, lambda, Avlastningsventil (dump), bränslefilter, tryck/vakum slangar över allt även bakom torpv., BTR, bränsletryck, komp mellan 11.0-12.5, bytt och tätat packningar på insug..



    börjar bli totalt less på bilen nu

    Laddtrycket ligger mellan 1,0-1,1bar vid fullt gaspådrag, med W slangen dragen och pluggad så har jag som max 1,5bar i Ladd :S

    (en bättre beg turbo i bra skick på nu)


    Fel symptomen
    -------------------------------------------------------------------------------------

    * den blöddrar vid fullt gaspådrag och går på ett ungefär jämnt med en 2,0 sugmotor^^ ingen ork alls

    * i jämn hastighet kan den få för sig att börja skutta sig framåt

    * bänsleförbrukning (blandad körning ca 1,5L\milen i verkligheten, men visar då på färd datorn 0,8L\milen)

    * efter någon minut körning i jämn hastighet på tex. motorväg börjar bilen skutta och baktända/dör vid gaspådrag men om man har tur o kan hålla den vid liv i helt jämn hastighet ett längre tag så går den därefter som tidigare igen :S

    -------------------------------------------------------------------------------------

    Mvh Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 586
    har du kollar grenrör samt topplockspackningen?
    krökta ventiler?
    tändstift? rätta sådana ?
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Hej!
    grenröret är ok. topplockspackning ser ja inge symptom på fel, ventilerna borde vara hela då komp proven var minsta 11kg och högsta 12,5 kg på de 4

    tändstiften är NGK-R bcpr7es-11
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    88
    Igensatt soppafilter? hur ser tändstiften ut? Soppapumpen?

    Kan även prova att byta stiften, kan slitas fort. Tycker det låter som något bensinrelaterat iaf.
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    bränslefiltret är bytt för inte så länge sedan, tändstiften (1mån gammla) är svart sotiga med lite vitt på toppen (så den går både för fett och snålt med bränsle som jag förstått de)
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    Hej!
    grenröret är ok. topplockspackning ser ja inge symptom på fel, ventilerna borde vara hela då komp proven var minsta 11kg och högsta 12,5 kg på de 4

    tändstiften är NGK-R bcpr7es-11
    du har ingen fel på turbo,
    Vid jämn gas(5:-an) tex. 90km/tim din turbo ligger i laddtryck under eller vid GLT alltså ca 0,4bar och går fint, knappast nån ladd...
    EDIT:
    Kollade idag på min bils graderad turbo mätare och kan säga att vid 90-100km/ tim står –0,5bar alltså minus och inte som jag skrev … Jo du har ingen laddtryck och kan man bortse fel på turbo om din bil börja krångla till .


    Resume: dina tändstift har fel färg och kan vara att kammen är sliten,( vissas inte på komp) något med toppen iom att du saknar en fin och jämn gång. .
    Vilken soppa du hamnat! Lider med dig .
    Spridare !! nått med att du har fel proportioner med Luft/ benzin blandningen..Di- har du bit:…
    Var bor du? Jag har en extra motor så kan jag låssa topp 2,3 –91 du får låna den om du vill prova.
    Öppna topp locket och titta om tryckare flyttar sig , man skulle mäta med indikatorklocka, kolla med kammar läge…. Fattar inte riktigt
    hur bilen går när du startat den och tills du ser att de är illa.
    Skicka din tel på PM så kan jag höra av mig…går mycket snabbare.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    88
    Provat att köra igenom spridar-rengöring? Göra rent alla kontakter, kan vara sånna små skitfel som förstör allting.

    Sen hoppas vi alla att det inte är kammar/toppen som är boven i dramat.
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    den har gått bra ibland (till och från går den helt olika) :S skulle kännas bättre om det var lika hela tiden^^

    har nu köpt mig en bränsle/luft blandnings mätare och ska kolla vad man får ut av denna, och även fått en bättre bränslepump idag också..

    skulle inte tro det är toppen/kammarna som är felet, kammarna så fina ut då jag bytte kamkedja för ca 500 mil sedan, och nollade motorn innan den nya kom på så de sitter rätt^^ den har gått bra till och från fåtalet gånger..

    gick lika dåligt innan det också (kan till läggas)

    spridar rengörning är gjort och lika så kontakter, säkert nått irriterande smått skit som man hittar o så vet man inte om man ska gråta eller skratta då man slängt ut pengar i onödan på delar :P, men kan vara bra att ha detta i reserv då ...

    ska ut koppla in mätaren nu och så skriver jag här sen om vad ja får ut av den

    tack ska ni ha^^

    återkommer inom kort
    Mvh
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    förresten^^
    fick ut 3 felkoder på bilen idag med tech2

    24461
    42492
    22491

    någon som vet vad dem står för?

    Mvh /Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    förresten^^
    fick ut 3 felkoder på bilen idag med tech2

    24461
    42492
    22491

    någon som vet vad dem står för?

    Mvh /Frank

    Jag har någonstans skrivet, och vet att de finns på forumen, oxå!. ska leta efter..
    Det med kammar är bara ren gissning i brist på annan förslag...fast teoretiskt möjligt...
    Lambda är kanske svår att tyda går upp o ner men kan vara tills hjälp om man har referens att utgå.!! Tycker de är bra köp i varjefall.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    topplockspackning ser ja inge symptom på fel
    Kom på en sak, kompprov avslöjar inte trasig toppackning, (ventiler o kolvar= ja)

    Tappar du vatten från systemet? Lucktar din vatten avgas?

    MIn andra bil 94 har haft komp 12 på alla cylindrar och luktade avgas i expantion kärlet samt tappade vatten ... Packning var jätte trasig, kan tag kort...och gick illa som din i perioder.( tändstifterna hade samma färg som din) och till slut ,ryckte vit rök..allt på några dagar.

    Du förstår jag bara vill hjälpa dig och försäker hitta( gissa) rätta vägen i dimma som just nu har vi kört i ...
    Avgas värde i vatten mäter dom gratis på Saab verkstad...

    Koder? fa..hittar inte just nu, skriv till Anders Olsson eller Boosten dom är profs .alltså PM-a.

    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    forge!
    köp en ny o okompliserad saab så lär du leva livet...jag lovar dej!
    ha det såbra!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    förresten^^
    fick ut 3 felkoder på bilen idag med tech2

    24461
    42492
    22491

    någon som vet vad dem står för?

    Mvh /Frank

    Jag har någonstans skrivet, och vet att de finns på forumen, oxå!. ska leta efter..
    Det med kammar är bara ren gissning i brist på annan förslag...fast teoretiskt möjligt...
    Lambda är kanske svår att tyda går upp o ner men kan vara tills hjälp om man har referens att utgå.!! Tycker de är bra köp i varjefall.

    Med vänlig hälsning
    George
    Hej!
    har kopplat in mätaren nu och den pekar på Rich med stora bokstäver då man ger full gas :P (mycket fet bränsleblandning) så blir o lossa på insuget till helgen och byta insugs packning och spjäll hus packningen m.m.


    min har hållt på så här ett längre tag, (ca 1500mils körning)

    na, topplockspackningen är nog hel, inge vatten i oljan, något kylarvatten förlorar den inte och luktar ej avgaser där, vart nere till en vän som jobbar på saab och provmätt i kylvätske behållaren och det var bra värden^^


    ja förstår uppskattar de verkligen, alltid bra med olika teorier då som man kan utesluta vissa saker då

    dimman börjar ju klarna upp nu^^ (luftläkage) runt omkring insug, plenum-spjällhus


    ska kika runt på forumet först och se om ja hittar de där koderna, har en annan sida där ja vet att det finns felkoder, doc. inte så många men möjligt att man hittar nån av dem där , skriver dem här om ja hittar de^

    MVH
    Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av S900023T
    forge!
    köp en ny o okompliserad saab så lär du leva livet...jag lovar dej!
    ha det såbra!
    hehe jomen, de e så tråkigt då ju..
    kul då man lär sig något mer när man håller på o felsöker också
    och speciellt blir man ju glad då man löser felen

    hare!^^
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  15. #15
    en saab e till för att njuta dem går fort och livet leker...

  16. #16
    haft många volvon i mitt liv

  17. #17
    om man vill ha en 9000... så ha den från 94- dessa går bra,. Har du äldre och e inte museumintendent....så sälj o köp ny råd som kompis!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    jo, men... den gör ju sitt bästa :P
    snart fixat tror ja, och hoppas inge kul o köra en slö bil som man kommer 40 mil på full tank (65L) :P vid lugn körning
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Grattis!! Tror att du hittat felet.
    När jag tänker efter min 94 hade hög bränsle förbrukning( ca 1,5 lugn körning och seg den var) ( har ägt bilen 7dagar) och när de gick som sämst lät den som luft maskin vid torpeden,( insuget) kunde lätt höra på tomgången vid varm motor och ville tuppa av vid korsningen, fick gasa för att inte motor stannar.…Packningen var också trasig och vatten har läckt där också…och givetvis luften !!
    Du vet på kort motor vatten går in i insuget en liten bit….Mina justerbara kamdrev( äntligen har kommit, semester) ska monteras imorgon och då får jag svar på många mina undrande frågor. Min 91 går som en raket jämför med min 94…

    Hör av dig , jag vill också skaffa en Lambda mätare.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Här kommer koder som jag fått av Gustav /garfield


    24461 betyder Adoption Fault (Outside Limits), alltså adaptionsfel och är en felkod från DI/APC-boxen.

    42492 betyder Mixture Improper Driving, alltså att bränsle/luft-blandningen är fel vid körning.

    22491 betyder Mixture Improper At Idle, alltså att bränsle/luft-blandningen är fel på tomgång.

    Koder som börjar med en 4 är "allvarligast". De som börjar med en 2'a har bara uppkommit ibland men sparats i databoxen.

    skrivet av Gustav.

    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 - Problem - Blödder
    Av Swarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 10:45
  2. Blödder/spikning vid 5000rpm 93 Aero -00
    Av Saab_Dahlberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 14:55
  3. Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö
    Av Forge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •