Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kam- balanskedjebyte på 9-3 Aero -01...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Kam- balanskedjebyte på 9-3 Aero -01...

    Hej ska till att byta "hela kedje/drev/spännar-paketet" på 9-3:an. Motorn tas ur bilen för detta.

    Är det nåt mer än "hela kedje/drev/spännar-paketet" som bör kollas över då motorn ändå är ur. Oljesil/rengöra tråget?

    Bilen drar inte särskilt mycket olja (kanske 1liter på 1500mil), och jag har aldrig sett nån blårök efter den. Ser inga tecken på sludging vid oljepåfyllningen eller på stickan. Bilen har gått med olja på/strax under min-strecket på stickan och det har troligen bidragit till kedjornas tidiga frånfälle....

    Mätarn står på 13000mil och spännarn är max ute, och kedjorna låter lite grann (om vet vad man ska lyssna efter). Bilen är f.ö. "tjejkörd" (fruns). Är lite skraj att kamkedjan ska gå av....

    Tacksam för all input

    VH

    /Johan

  2. #2
    Hej..

    Du vet att man inte behöver ta ur motorn för att byta kedjor ??
    funkar fint att göra på plats..

    Jo, det är lika bra att göra rent i tråget när man ändå håller på..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Du vet att man inte behöver ta ur motorn för att byta kedjor ??

    Ska tydligen vara jordens bök att byta kedjorna utan att ta ur motorn i 9-3 og vad jag har hört.

    Rår man på tråget med motorn endast sidförskjuten?

    VH

    /Johan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av jowin
    Rår man på tråget med motorn endast sidförskjuten?
    Om jag inte minns fel är avgassystemet (katten) det enda som sittter i vägen för att ta ner hela tråget.. Rätta mig om jag har fel, någon!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Då kommer jag in och rättar dig Znyper. Du åker på att ta ner subframen för att komma åt vilket är rätt segt att göra med bilen stående på marken.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    nja.. det räcker att släppa den i bak kant o låta den hänga kvar i främre skruvarna.. o sen knuffa motorn åt sidan...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av Leffe Andersson
    nja.. det räcker att släppa den i bak kant o låta den hänga kvar i främre skruvarna.. o sen knuffa motorn åt sidan...
    det går att göra som du säger, men det är ett himmla bök.. små pojkar med kvinno händer kanske har en chans att klara av det.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Leffe Andersson
    nja.. det räcker att släppa den i bak kant o låta den hänga kvar i främre skruvarna.. o sen knuffa motorn åt sidan...
    det går att göra som du säger, men det är ett himmla bök.. små pojkar med kvinno händer kanske har en chans att klara av det.
    Måste nog hålla med dig, ingen lätt match att komma åt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Då kommer jag in och rättar dig Znyper. Du åker på att ta ner subframen för att komma åt vilket är rätt segt att göra med bilen stående på marken.
    Tack för det. Då vet vi!
    Sorry jowin...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Tack för det. Då vet vi!
    Sorry jowin...
    Eller så är man lika dryg som mig och tar ur hela motorn uppåt med växellåda bara för att ha något att göra

    Dock det stora problemet när man göra sådan här är att det är så mycket lättare ifall man har tillgång till en bra lyft att hålla till på.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Tack för det. Då vet vi!
    Sorry jowin...
    Eller så är man lika dryg som mig och tar ur hela motorn uppåt med växellåda bara för att ha något att göra

    Dock det stora problemet när man göra sådan här är att det är så mycket lättare ifall man har tillgång till en bra lyft att hålla till på.
    hehe motorn uppåt med låda kan inte heller vara sådär jätte enkelt om man inte tar bort en massa saker runt om.

    måste säga att ja tog motorn uppåt när ja inte visste bättre, men nu tar jag alltid den nereåt när det är nått som händer..

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av tuvor

    hehe motorn uppåt med låda kan inte heller vara sådär jätte enkelt om man inte tar bort en massa saker runt om.

    måste säga att ja tog motorn uppåt när ja inte visste bättre, men nu tar jag alltid den nereåt när det är nått som händer..
    Som sagt står bilen utomhus och beroende på hur det ser ut och vad man har tillgång till så blir det lite olika. Eftersom ändå det mesta ska ses över och kontrolleras så kändes den vägen minst bökig och säkrast med tanke på att få in hela paketet i garaget.

    Men med rätt utrustning är det helt klart lättare att ta den neråt då platsen uppåt är minimal.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    311
    Oljebyte i lådan kanske inte är fel, om den hänger med ut.

    Mvh Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Jo, lådan hänger med ut, plockas neråt från lift.

    Jag kommer att lämna jobbet till firma med lift. Fixar dock med delarna själv. Saabs kamkedjekit ("hela paketet") är beställt (1300:-), och sen tillkommer ju trågpackningen.

    Blir ny olja givetvis (Castrol Magnatec 5W40), och även ny glykol. Kanske kan vara värt att byta olja i lådan också som sagt.

    Ska också byta magnetkopplingen till AC-kompressorn, då ändå remmen är borta. Remskivan vobblar och kvittrar som f.n då bilen är vamkörd.

    Suck så dåligt att AC-kopplingen särkar efter endast 13' mil...

    VH

    /Johan

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av jowin
    Jo, lådan hänger med ut, plockas neråt från lift.

    Jag kommer att lämna jobbet till firma med lift. Fixar dock med delarna själv. Saabs kamkedjekit ("hela paketet") är beställt (1300:-), och sen tillkommer ju trågpackningen.

    Blir ny olja givetvis (Castrol Magnatec 5W40), och även ny glykol. Kanske kan vara värt att byta olja i lådan också som sagt.

    Ska också byta magnetkopplingen till AC-kompressorn, då ändå remmen är borta. Remskivan vobblar och kvittrar som f.n då bilen är vamkörd.

    Suck så dåligt att AC-kopplingen särkar efter endast 13' mil...

    VH

    /Johan
    trågpackning?! det finns inte någon sådan, utan det är silikonlikande tätningsmassa man lägger på. I saabs renoveringsats så finns allt med som man behöver, även den tätninsmassan som används på tråg och transmitionskåpan

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Oki, då slapp jag "göra bort mig" på Saab, och fråga efter nåt som inte finns....

    VH

    /Johan

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av jowin
    Oki, då slapp jag "göra bort mig" på Saab, och fråga efter nåt som inte finns....

    VH

    /Johan
    När ja bytte v-låda/tråg på min gamla 900 frågade jag på saab efter trågpackning och blev upplyst om att det fanns inte. Så det blev till att köpa från speedparts...
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Man använder samma "gucka" till tråget som finns med i renoveringssatsen...flytande packning....

    VH

    /Johan

Liknande ämnen

  1. en fråga angående kam o balanskedjebyte på saab 9-5 2,3t
    Av Mackis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •