Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: max. ladd med W. slang avtagen 1,5 bar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116

    max. ladd med W. slang avtagen 1,5 bar?

    Hej!
    hade funderingar på om min WG var dålig, så lossade W slangen på magnetventilen och pluggade öppningen där, det som förvånar mig är att varken laddtrycks spärren gick i då den kom upp i laddtryck runt 1,5 bar... det andra som förvånar mig är att den inte gick upp mer i laddtryck än 1,5 bar :S, och efter en urgasning av 2an med 1,5bar så när man la i 3:an och gav gaspådrag så gick den upp till 1,5bar ett kort tag för att sedan sjunka till 1.0 bar :S

    gick efter det upp till 1,5bar igen nästa gång man gav full gas igen..

    är det så att Wastegaten är slapp i membran/fjäder?
    så att den öppnar av sig självt, av avgastrycket?

    bilen det handlar om finns i min signatur,

    Saab 9000 T16 -1990:a med lite modifieringar

    tackssam för snabba svar

    Mvh/ Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: max. ladd med W. slang avtagen 1,5 bar?

    Citat Ursprungligen postat av Forge
    Hej!
    hade funderingar på om min WG var dålig, så lossade W slangen på magnetventilen och pluggade öppningen där, det som förvånar mig är att varken laddtrycks spärren gick i då den kom upp i laddtryck runt 1,5 bar... det andra som förvånar mig är att den inte gick upp mer i laddtryck än 1,5 bar :S, och efter en urgasning av 2an med 1,5bar så när man la i 3:an och gav gaspådrag så gick den upp till 1,5bar ett kort tag för att sedan sjunka till 1.0 bar :S

    gick efter det upp till 1,5bar igen nästa gång man gav full gas igen..

    är det så att Wastegaten är slapp i membran/fjäder?
    så att den öppnar av sig självt, av avgastrycket?

    bilen det handlar om finns i min signatur,

    Saab 9000 T16 -1990:a med lite modifieringar

    tackssam för snabba svar

    Mvh/ Frank
    Har haft samma problem i höstas!
    Byte till ny Forge WG-a klocka och de hjälpte inte, MEN när jag tog ner turbo kunde man se sprikor på turbinhuset (Garrett T2531)
    Köpte en ny renoverad AG och testade utan WG- slangen på 3 växel , då gick den till 3bar och jag släppte gasen. Nu viste jag att de kommer att fungera bra med elektronik inkopplad, och de gjorde…( min bil är chippad och laddspärr finns inte , men de gör inget)
    Antar att du har provtryckt tryck sida?! och då finns bara Turbo som kan de vara fel, tyvärr.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116

    Re: max. ladd med W. slang avtagen 1,5 bar?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    Hej!
    hade funderingar på om min WG var dålig, så lossade W slangen på magnetventilen och pluggade öppningen där, det som förvånar mig är att varken laddtrycks spärren gick i då den kom upp i laddtryck runt 1,5 bar... det andra som förvånar mig är att den inte gick upp mer i laddtryck än 1,5 bar :S, och efter en urgasning av 2an med 1,5bar så när man la i 3:an och gav gaspådrag så gick den upp till 1,5bar ett kort tag för att sedan sjunka till 1.0 bar :S

    gick efter det upp till 1,5bar igen nästa gång man gav full gas igen..

    är det så att Wastegaten är slapp i membran/fjäder?
    så att den öppnar av sig självt, av avgastrycket?

    bilen det handlar om finns i min signatur,

    Saab 9000 T16 -1990:a med lite modifieringar

    tackssam för snabba svar

    Mvh/ Frank
    Har haft samma problem i höstas!
    Byte till ny Forge WG-a klocka och de hjälpte inte, MEN när jag tog ner turbo kunde man se sprikor på turbinhuset (Garrett T2531)
    Köpte en ny renoverad AG och testade utan WG- slangen på 3 växel , då gick den till 3bar och jag släppte gasen. Nu viste jag att de kommer att fungera bra med elektronik inkopplad, och de gjorde…( min bil är chippad och laddspärr finns inte , men de gör inget)
    Antar att du har provtryckt tryck sida?! och då finns bara Turbo som kan de vara fel, tyvärr.

    Med vänlig hälsning
    George
    Saken hör till den också att, jag har bytt turbo redan tidigare en gång, till en som var fabriks ny, höll ca. 900 mil, tack vare luftläkage på trycksidan så den övervarvade sig för att kompensera tryck förlusten, sen när den gick sönder (började bolma olje rök bakom en) köpte ja en bättre beg, men den var tryck klockan så rutten på så jag flyttade över den från den tidigare (tb25/31 båda) och går lika ruttet nu också..

    turbo som sitter på nu är i fint skick

    Och även fast jag bytt alla tryck-sug slangar tätat packningar vid spjällhuset, provtryckt nu och verkar okej.. upptäckte också när ja bytte slangarna nere vid turbo ett 10x2 mm stort hål i Intecoolern efter en grävling , som jag nu då tätat och fått helt tätt.. men går inget bättre för det :S


    Det som gör mig skeptisk till tryckklockan för WG, då som jag köpte bilen så satt en tb25/29:a på, då sköt de på riktigt bra, med ladd tryck på 0,9 bar sen efter ca 2 månader så var de oljerök bakom en (den turbon var halv kass då jag köpte den med) och då den var helt slut så bytte jag till en Tb25/31:a och därefter har den gått riktigt kasst

    innan första turbo bytet drog ja min polare då han hade en Peugot 206 Rc ca 185-190hk på 1100kg, och nu går den som en 2,0 sugmotor känns det som bara blöddrar

    (blev till och med förnedrad av en MB 300 Diesel utan turbo förra veckan)

    tack för svar!
    uppskattas verkligen

    Mvh
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  4. #4
    Hej!

    Du kan ju prova att binda fast WG i stängt läge med en ståltråd. Då får du ju reda på om det är WG som är problemet. Men kör försiktigt om du testar detta!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    hej!
    låter riskabelt men känns som jag provat det mesta nu, har en till Wastegate liggandes i garaget som jag kanske tar och provmonterar först i sånt fall, vore surt om något annat rasar (tex, kolv, stakar, eller om man drar av nått annat jobbigt och tråkigt då om laddet skenar)

    finns det nått annat som kan vara tänkbart fel?
    har en till tråd om dessa fel lite mer specificerat med symptom och vad som är bytt m.m.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=193762

    Mvh
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Usch vad tråkigt har du !!
    En sak måste man veta. Bortkopplad wg-a slang gör att din turbo ska ladda så mycket att den spränger sig, alltså själv mord.
    Så de finns en sak till som du kan prova och de är att binda fast Wg-a klaffen med tråd så att du tvingar den att ladda så mycket den går(2-3bar)…Klarar den inte då då har du fel någonstans mellan Wg-a klocka , armen , kanske sprucken säte vid klaffen i turbinhuset ( har själv också haft den fel i samband med min turbo).

    Skulle tagit kompprov för att se om denna biten är okej.

    Kan bara säga , trots mina liknande problem har jag spöat alla jävl.. diesel och benzin som var under 200hp , han var stark och laddade 1,4bar vid alla fullgaspådrag men sjönk till 0,8 eller 0,9 eller 0,7 efter 3000 RPM . Känner du igen Dig i mina symptom?

    Börjar undra om de är något helt annat, ..spridare , btr, pumpen , tror inte på el fel.?

    Du har hardware problem iom att du testar utan inkoppling av all elektronik.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Forge
    hej!
    låter riskabelt men känns som jag provat det mesta nu, har en till Wastegate liggandes i garaget som jag kanske tar och provmonterar först i sånt fall, vore surt om något annat rasar (tex, kolv, stakar, eller om man drar av nått annat jobbigt och tråkigt då om laddet skenar)

    finns det nått annat som kan vara tänkbart fel?
    har en till tråd om dessa fel lite mer specificerat med symptom och vad som är bytt m.m.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=193762

    Mvh
    Såg just nu att Anders har skrivit om tråd...
    de är inget riskabelt mera än vad du gör med bortkopplad slang till Wg-a
    Anders är profs så tro på honom...
    prova måste du göra..

    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av George
    Usch vad tråkigt har du !!
    En sak måste man veta. Bortkopplad wg-a slang gör att din turbo ska ladda så mycket att den spränger sig, alltså själv mord.
    Så de finns en sak till som du kan prova och de är att binda fast Wg-a klaffen med tråd så att du tvingar den att ladda så mycket den går(2-3bar)…Klarar den inte då då har du fel någonstans mellan Wg-a klocka , armen , kanske sprucken säte vid klaffen i turbinhuset ( har själv också haft den fel i samband med min turbo).

    Skulle tagit kompprov för att se om denna biten är okej.

    Kan bara säga , trots mina liknande problem har jag spöat alla jävl.. diesel och benzin som var under 200hp , han var stark och laddade 1,4bar vid alla fullgaspådrag men sjönk till 0,8 eller 0,9 eller 0,7 efter 3000 RPM . Känner du igen Dig i mina symptom?

    Börjar undra om de är något helt annat, ..spridare , btr, pumpen , tror inte på el fel.?

    Du har hardware problem iom att du testar utan inkoppling av all elektronik.

    Med vänlig hälsning
    George
    jo detta vet jag (inget vidare o köra med W slangen avtagen)
    var i test syfte jag gjorde detta

    vet inte om jag vågar binda fast den WG-klaffen

    har haft likadana problem med den på 2 olika turbo's, och har någon enstaka gång gått bra med max ladd på 1.1 bar som den då hållt till ca 5500-6000varv :S men sen tex. till nästa gång man startar bilen och ut o kör så har den fallit tillbaks till sin neandertalar gång och stannar där :P..

    BTR är provbytt mellan 3 olika 3.0bar's och en ställbar linjär/progressiv 0-10bar, bränsletryck har jag också

    el fel vet ja inte alls om de kan vara, men mycket möjligt det också

    tändstiften har varit sotsvarta med enbart lite vitt på toppen :S

    har fixat en ny tråd som symtomen är bättre förklarade i m.m.


    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=193762

    Mvh Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    Mitt tips - kolla bypassventilen och intercoolern
    Är någon av dessa trasiga är det svårt att få något riktigt laddtryck
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    jo det vet ja redan, bytt bypassventilen och kollat och provtryckt IC (hittade ett hål som var ca 1cm x 2 mm stort i cellpaketet, som nu är tätat med kemisk metall, och tätt men ingen skillnad på gång i stort sett^^
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

Liknande ämnen

  1. Får ej ladd
    Av Fernispro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 22:56
  2. Max ladd OG 900 T8 -89
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:48
  3. Max ladd?
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •