Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: kopplings problem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    148

    kopplings problem

    tjenare

    har lite problem med 9-5an när bilen är kall går den nästan inte att växla överhuvudtaget men så fort den blir varm är den som en dröm.. har bytt växellådsolja. hjälpte inte..

    men har nu märkt att när bilen är kall så frikopplar den inte ordentligt. trycker ja ner kopplingen så rullar den sakta framåt. men bara när den är kall... tycker inte kopplingen borde funka bättre när den är varm??...vad kan va felet
    är kopplingen slut lr ska ja kolla över kopplingscylindern??

    mycket tacksam för hjälp

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Om du varmkör motorn utan att röra kopplingspedalen, känns kopplingspedalen normal då?

    Alternativt om du trampar ett par gånger på kopplingspedalen innan du startar motorn känns det normalt då?

    Försöker att utreda om det är användandat av kopplingen som gör att den blir bra eller om det är värmen. Är det användandet så kan det vara något med hydraliken så att du behöver pumpa upp ett tryck innan det blir bra.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    148
    ja har med funderat på om de kan va luft i kopplingen men ja menar långkör ja på motorväg 10 mil utan o röra den.. och sen börjar andvända den igen så är de inga som helst probs me den....

    så jävla konstigt.. visst så blir de ju lättare o växla när oljan i lådan är varm men ändå tycker de är konstigt...

    ingen som vart med om liknande problem

  4. #4

    Samma

    oHar själv samma problem. På morgonen när jag ska åka får jag ta i som.. för att få i växel. Eller om den stått några timmar å det är kallt ute. Men när jag kört en stund så går det bra. Å är det varmt ute så håller det sig hela dan. Så det har ju uppenbart med kallt/varmt att göra. Tyvärr så tar min väldigt långt ner(när den tar) typ max 1cm från golv. Men funkar utan problem när jag trampar botten och den är varm. Hoppas nån ser det här då tråden har ett tag på nacken. Har en 99a 9-5. Mvh Tommy
    Saab 9-5

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Börja med o lufta kopplingen, hjälper inte det så kolla över kopplingscylinder o slavcylinder, kan vara läckage, o då försvinner ju trycket, bruka vara så när den har ståt,o sen när man har kört ett tag så bygger den upp tryck o då funkar det,Lycka Till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

Liknande ämnen

  1. Kopplings problem.
    Av David_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 22:51
  2. Kopplings problem
    Av bollen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •