Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Cablocket kuggar över!!

  1. #1

    Cablocket kuggar över!!

    Vet inte vilket forum detta passar i...

    Bilen är en 900 2,0T -98 Cab.

    Problem 1:

    När taket ska fällas och luckan ska upp låter det som det kuggar över. Först trodde jag att luckan fastnade i tyget (taket) och det hjälpte med att lyfta lite i luckan, men nu orkar den inte lyfta alls.

    Så jag rensade bagaget på inredning för att se vad som händer/inte händer MEN...:

    Problem 2:

    Det går inte att manöverera taket om inte bagageluckan är stängd. Tyvärr funkar inte min röntgensyn heller så jag kan ju inte se mekanismen när luckan är stängd.... Att kravla mig in via baksätet är trängre änn vanligt för där sitter ett slutsteg monterat... Dessutom måste ju påsen vara nere vilket lämnar ett brevinkast att kravla in genom.

    Har försökt "lura" siden genom att trycka in brytaren till belysningen, jordat lås med låsbygel och låsa låset men det står ändå "kontrollera bagageluckan" på Siden. Finns det nån annan brytare som bara är till caben i luckan?

    Tacksam för idéer på BÅDA problemen!

    Mvh mickep
    www.garaget.org/mickefixare

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Ett alternativ är ju att ta rondellen och kapa upp ett stort hål i luckan...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Funderade allvarligt på att göra ett hål i höger bakskärm...
    www.garaget.org/mickefixare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86
    grattis..typ vanligt fel på ng900 cab att kuggarna inte pallar.. kuggarna drar ner locket den sista biten så den stängs aldrig när dom är helt slut.. 10 000 för ny på saab skulle jag tro när jag va o fråga.. Jag lyckades hitta en begagnad för 4000 så bara o leta om du inte kan fixa nya, bättre hållbara kuggar o pilla själv...själva motorn sitter på högersida av bilen så räcker o ta bort lite granna där i överkant så ser du den.
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  5. #5
    Det sitter en stor svart plåt med en mekanism utåt. Gissar att kuggmekanismen sitter på baksidan. Om man plockar ner detta måste det kalibreras nånting på SAAB med tech 2 eller?

    Är drevet gjort i plast?
    www.garaget.org/mickefixare

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86
    Jo en "plåtbit" med lite delar på är motorn.. Har för mig att man med någon "manöver" kunde fälla ut den (när den är ute ur bilen)o i mitten såg man kugghjulet då. Ducktigt sletet på min. Men referar endast till minnet så någon annan som kan bekräfta att man kan fälla ut den?? o jag kommer ihåg det som att den var gjord i metall..

    Efter mitt byte så kopplades tech2 in men vet inte om jag hade tur för inga inställningar gjordes för den låg "rätt", "höll sig inom världena". Men någon saab meckare som kan bekräfta detta osså??
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  7. #7
    Om det är någon som är intreserad kan jag meddela att prylarna kostar 12500:- på SAAB.

    Bilen kommer att gå nån månad till sedan river jag ner den inför nästa år. Ska se om det går att tillverka nya drev.
    www.garaget.org/mickefixare

  8. #8

    cablocket

    Hejsan

    I dag på morgonen fick jag plötsligt ett liknande problem.(Bilen har stått)
    Cablocket gick ned som det skulle men låste aldrig, det lär som det "kuggade"över någonstans. När jag la handen på högersidan fram på locket låste allt och det fungerade snyggt , men problemet återstår.
    Det är alltså ingen justerings åtgärd utan ett byte?

    Låter dyrt med 10-12000 kr.

    cab janne

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86
    För mig så fungerade det att hjälpa locket upp och ner i ca 3-4 månader..Jag hade dock inga problem med stängning utan bara när den skulle lyfta upp locket. Lite knepigt när man var själv men det gick. Sen rasade den helt och bilen fick stå nercabbad tills den var fixad.

    Snuskigt dyra pengar för den lilla klumpen, fattar inte vad det är som är så dyrt på den..
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  10. #10
    Kollade på datorn på saab och det går tydligen inte att köpa i delar. Men som sagt det låter som kuggar som inte drar längre. Har lite kontakter på tillverkning av drev o annat men det kommer tyvärr inte att lösas först under hösten/vintern.

    Å andra sidan regnar det konstant så taket får stanna uppe...
    www.garaget.org/mickefixare

  11. #11

    cablocket kuggar över

    Hejsan

    Jag har sökt på nätet och funnit.http://www.partsforsaabs.com/default.php
    Engelskt företag, de säljer renoverade "cabmotorer" till priset av 400 pund men för att få det priset måste man skicka in den trasiga som utbytesmotor.
    Någon som provat?

    Ett alternativ som jag kommer att hoppa på inför våren.

    cab janne

  12. #12
    Nu har jag plockat ned min cab motor.
    Jag upplever att mina kuggar är ganska bra, friska och borde fungera.

    Den kuggar när locket ska låsa vid fälld cab samt när "bakrutan" och locket ska ned vid uppfälld cab

    Hur beskriver man "dåliga kuggar, någon.

    Mvh
    Cab janne

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Tech2 skall väl alltid användas när det gäller cab-taket.
    Är ju ett antal motorer som skall synkas, därav Tech2...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14

    cablocket

    Hejsan

    Nu har jag fixat min cab motor.
    http://www.saabshoponline.co.uk/default.aspx i englad gjord arbetet för 299 pund frakten ca 1200 sek.

    Allt fungerar bra förutom att SID:n säger "kontrollera suffleten" förmodligen tech 2 programering.

    Mvh
    Cab janne

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    underbart
    dags att skicka manöverreglaget och motorn till England alltså

    Tack för länken.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

Liknande ämnen

  1. Hur många länkar,nitar,kuggar på kamkedjan mellan kamdreven?
    Av m3l1n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-04, 02:56
  2. Elantennen kuggar inte i *LÖST*
    Av Travis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 18:03
  3. Hur många kuggar mellan kamdreven?
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 14:39
  4. Hur många kuggar på en drivknut? 2,0T -88
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •