Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Renoverad eller ny turbo vid byte?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    57

    Renoverad eller ny turbo vid byte?

    Tjena, nu verkar det som om min turbo håller på att rasa i bilen som finns i signaturen.
    (blårök vid start och svartrök vid varvning. Jag har dock inte märkt några missljud eller prestandaskillnader ännu.)

    Jag har pratat med en kille som ska hjälpa mig att byta den och han nämnde att man kan köpa renoverade turbos istället för en ny för att spara lite pengar. Den renoverade skulle isf komma från en auktoriserad saabverkstad.

    Är det ok, eller ska man satsa på en ny turbo istället?

    Hur mycket kan det skilja i pris och vad kostar en ny ung.? Jag kollade på speedparts och det priset var ju inte så roligt, men är det den prisklassen så är det.

    mvh
    9-5 -03 linear, sportpaket | nordic steg1

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 474
    Kolla på GIK och turboteknik. Renoverad turbo är vad jag förstår på dig lika med en utbytesturbo där du skickar tillbaka den havererade.

    Om jag vore i dina kläder skulle jag köpa en aerosnurra, lite dyrare men mycket bättre.

    Utbytesturbo anser jag vara lika bra som en ny eftersom stommarna sällan spricker utan det är lagren i turbon som ger sig. Satsa du på en utbytesturbo eller en ny aerosnurra. Är du medlem i STCS har du ju rabatt.

    En liten fråga bara. Låter du motorn gå lite på tomgång innan du stänger av bilen?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Kolla på GIK och turboteknik. Renoverad turbo är vad jag förstår på dig lika med en utbytesturbo där du skickar tillbaka den havererade.

    Om jag vore i dina kläder skulle jag köpa en aerosnurra, lite dyrare men mycket bättre.

    Utbytesturbo anser jag vara lika bra som en ny eftersom stommarna sällan spricker utan det är lagren i turbon som ger sig. Satsa du på en utbytesturbo eller en ny aerosnurra. Är du medlem i STCS har du ju rabatt.

    En liten fråga bara. Låter du motorn gå lite på tomgång innan du stänger av bilen?
    Min fråga är.. Finns verkligen turboteknik fortfarande? Eller har dom gått ihop med GIK?

    // ShaddeN
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 321
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Kolla på GIK och turboteknik. Renoverad turbo är vad jag förstår på dig lika med en utbytesturbo där du skickar tillbaka den havererade.

    Om jag vore i dina kläder skulle jag köpa en aerosnurra, lite dyrare men mycket bättre.

    Utbytesturbo anser jag vara lika bra som en ny eftersom stommarna sällan spricker utan det är lagren i turbon som ger sig. Satsa du på en utbytesturbo eller en ny aerosnurra. Är du medlem i STCS har du ju rabatt.

    En liten fråga bara. Låter du motorn gå lite på tomgång innan du stänger av bilen?
    Min fråga är.. Finns verkligen turboteknik fortfarande? Eller har dom gått ihop med GIK?

    // ShaddeN
    På en gammal T3 turbo jag hade liggandes förr så stog det i alla fall GIK Turboteknik. Så dom har nog gått ihop
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 474
    OK Sorry! Men utbytes eller ny var ju frågan?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6

    Re: Renoverad eller ny turbo vid byte?

    [quote="dr Hossmo"]Tjena, nu verkar det som om min turbo håller på att rasa i bilen som finns i signaturen.
    (blårök vid start och svartrök vid varvning. Jag har dock inte märkt några missljud eller prestandaskillnader ännu.)



    Hvis du har pengene, så er en ny bedst.
    DoC

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    57
    Jag läste eller hörde någonstans precis när jag köpt bilen att man inte var tvungen att stå på tomgång innan man stänger av med nyare bilar.
    Däremot så har jag nu förstått att man behöver det, så jag ska vara noga med det i fortsättningen.

    Ok, hur mkt kan man tänka sig att en aerosnurra kostar då? Ökar det prestandan på ngt sätt eller är det bara att det är kraftigare grejer.
    9-5 -03 linear, sportpaket | nordic steg1

Liknande ämnen

  1. Se skillnad på ny och renoverad turbo?
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 22:14
  2. Turbo byte T-28RS eller T2822, Får dessa plats i 9-5:a 2,3t?
    Av Turbo sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 02:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •