Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Intermitent startproblem 9000 2,0T -88

  1. #1

    Intermitent startproblem 9000 2,0T -88

    Hej, Har en Saab 9000 CD 2.0T -88

    Nu till problemet
    Den startar jättelätt när den väl vill starta,Samt går bra.
    Men ibland vägrar den starta
    Spelar ingen roll om det är varmt eller inte. även om bilen stått hela natten och ska starta den på morgonen så får den för sig att inte starta.
    Varvräknaren är stendöd då den inte vill starta, Så man vet direkt om den kommer att starta eller inte, Den kan även dö vid körning rätt som det är. Har läst efter alla möjliga fel på forumet men inte hittat något som är exact likadant då det inte spelar någon roll om den är kall eller varm. Sitter inget larm på bilen. DI Kassetten är bytt, Felet består.
    Har misstankar om att det möjligen kan vara vevaxelgivaren, Men som jag förstått så är dessa värmekänsliga och brukar endast strula då motorn blivit varm för att sedan dö och inte fungera förrän motorn svalnat"Rätta mig om jag har fel?".
    Luktar soppa när jag försökt gnugga igång den då den inte startar så soppa bör den få.

    Check lampan lyser även i denna ordning

    Check, Engine, Oil level, Radiator level, Sedan slocknar det, sen efter 2 sekunder så tänds det igen för att sedan göra samma sak, och det blinkar så konstant.

    Vore tacksam för svar då jag ej hittat någon annan tråd som det stått om liknande problem har löst sig eller inte.

    Ytterst tacksam för svar. Vill så gärna få till denna fina bil.

  2. #2
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Hmmm, tändmodulen i tändningslåset kanske? ca 500 kr på saab och lätt att byta själv.

  3. #3

    Saab 9000 CD 2.0T -88 Startar Ibland, Ibland inte.

    Kan det vara det? rör ej varvräknaren på sig om det glappar? har provat rucka med nyckeln och det verkar inte som det?

    Funderar att köpa kontaktspray och spruta på alla tänkbara kontakter

  4. #4
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Är det en långmilare så kommer du få byta den ändå.... symptomen stämmer inte riktigt...men som sagt den kommer paja ändå...

  5. #5

    Saab 9000 CD 2.0T -88 Startar Ibland, Ibland inte.

    Okey, den har precis passerat 26000 mil, Körde en felsökning idag, och hade bilen igång i ca: 40 min sedan dog den, Ingen gnista och ingen soppa, Kusinen trodde att det beror på Vevaxelgivaren. Ville inte starta förns några timmar senare. Så jag ska prova att byta Vevaxelgivare på måndag eller nån annan dag i veckan, Kusinen min tar även med sig Tech 1 tror jag den heter och ska kika efter några eventuella felkoder(Jobbar på saab) så han har möjlighet att ta med sig en dator, Fick check engine,Radiator,Oil level, drog ur batteriet så slutade det blinka då jag satt tillbaka + kabeln på batteriet. men får se om den slutar att stanna då jag bytt vevaxelgivaren


    Bilder på saaben, Köpte den för somsagt 1600:-
    Nytt batteri,Ny Framruta som varit med 200mil efter bytet.
    Ny (Beg) DI kassett.
    Fräsha SoV.
    Besiktad till 2008-01-31
    Gick genom utan anmärkning, Bra undersida, ingen rost.
    Krängningshämmare som ska bytas bara.

    http://www.fuskbugg.se/pub/misc/PB250006.JPG

    http://www.fuskbugg.se/pub/misc/PB250003.JPG

  6. #6

    Saab 9000 CD 2.0T -88 Startar Ibland, Ibland inte. *LÖST!*

    Hej igen efter en del felsökande så var det så att det var Glappt i kontakten under sätet(Styrboxen om jag inte har fel). Dessa symptom gjorde även att varvräknaren inte rörde sig samt att magnetventilen smattrade och levde om ibland

    Så för er som har problem kolla den kontakten och kör med Oxid rengöring!

    Skulle även vara kanon om alla som skriver och frågar frågor här kunde skriva vad som var problemet om det nu löste sig.

    Tack iaf för hjälpen, Hade bra alla Saab människor!

    Mvh Robert

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem 9000 CSE -95
    Av Turbo Lunkan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 00:14
  2. [LÖST] Startproblem 9000 -96
    Av ®YD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 02:38
  3. [LÖST] Startproblem 9000 -97
    Av LM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •