Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Brembo eller EBC?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680

    Brembo eller EBC?

    Vart lite smått konfunderad, skall byta skivor på bilen, med belägg...

    Var på väg att beställa en uppsättning EBC skivor från SP, men av en händelse var jag inne hos den lokale bysmeden som säljer reservdelar till allt möjligt. Han begär 1600/par fram för Brembo, borrat slitsat. EBC 2860kr på SP. Bak ville lokale ha 950/par, EBC hos SP 1690. Bremboskivorna är inget efterhandsborrat, utan levereras så från tillverkaren.

    Om man nu går efter devisen "du får vad du betalar för" så borde bremboskivorna bli skeva innan man hunnit säga grisnit.

    Så ni därute, är EBC värd varenda krona eller kan man glatt åka på Brembohejdare? Blir väl någon bankörning, men bilen är inget effektmonster.

    (beläggen blir Tarox, men de får jag tag på från eget håll..)

    Tackar på förhand.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    De Bremboskivorna du har fått pris på, är det en "motsvarighet" till EBC då? Alltså typ slitsat/hålborrat? Tänkte ifall det var ett par "standard" skivor bara, det skulle ju kunna förklara det lägre priset...


    /M

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680

    Re: Brembo eller EBC?

    För att citera mig själv

    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Var på väg att beställa en uppsättning EBC skivor från SP, men av en händelse var jag inne hos den lokale bysmeden som säljer reservdelar till allt möjligt. Han begär 1600/par fram för Brembo, borrat slitsat.... Bremboskivorna är inget efterhandsborrat, utan levereras så från tillverkaren.
    Så frågan kvartstår, skulle Brembos skivor vara 1200pix "sämre" än EBC, eller har SP lite högre prissättning en bysmeden?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Jag skulle ranka brembogrejer högre än EBC. EBC är ett "innemärke" och tar därför lite mer betalt.
    Jag skulle inte tvekat utan valt brembo.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Tackar för ett bra svar, ja eftersom brembo levererar vettiga prylar till min hoj, får de förtroendet igen men denna gång på bilen.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    ver det ett specialpris hos den lokale bysmeden eller man kan få dom priserna också?

    1600:- paret var rätt billigt ...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Det är ju från modell till modell, men det är inget "Special price only for you", utan vilken gladlynt prick som helst kan gå in och shoppa till det priset i hans lilla affär. Dock skickar han inget på postorder...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Det är ju från modell till modell, men det är inget "Special price only for you", utan vilken gladlynt prick som helst kan gå in och shoppa till det priset i hans lilla affär. Dock skickar han inget på postorder...
    ah ok ... det var synd ... lite tråkigt och köra till "där pepparn växer" för att köpa skivor

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av jokke holmkvist
    lite tråkigt och köra till "där pepparn växer" för att köpa skivor

    För dit är det långt!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    För dit är det långt!
    Nu ska du inte va sån...

    OT:
    MM, vilket är skönt för tack vare låga lokalhyror så tjänar jag som kund i slutändan. Vem tror ni får betala för värsta bling-bling kedjans varuhus? ...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Spacers mer eller mindre tvång med brembo-4kolvsok?
    Av imported_Bergstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 15:39
  2. Brembo ok!!
    Av aeroc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 13:13
  3. Tar-Ox eller Brembo skivor...
    Av |900R| i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •