Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: HJÄLP: FELSÖKNING: 900NG T, startar ej *LÖST*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24

    HJÄLP: FELSÖKNING: 900NG T, startar ej *LÖST*

    Hej.
    Nyss hemkommen efter 10 mil boksering. Hade varit i ullared o handlat. Stannar på MCdonalds i värnamo för att käka parkerar som vanligt, bilen har gått hur fint som helst inga problem på resan. Har aldrig varit några problem innan heller alltid startat osv.

    När vi ätit klart och skall åka hem så går motorn runt på startmotorn och allting verkar funka förutom att motorn inte tänder till och startar.

    Försökte starta massa men har än inte haft tillgång att kolla om stiften får bensin osv.

    Det tickar lite från DI kasetten efter startförsöken ska det vara så?

    Behöver all hjälp med vart jag ska börja felsöka. Soppapump? Hur kollar man DI kasetten?

    Bilen är helt orginal fast med STEG1 chippad databox. Har gått 21000 mil.

    Tack på förhand för all hjälp.

    Mvh Glenn

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Låter kanske dumt men börja med att kolla att det verkligen finns bränsle i tanken. Häll i från en reservdunk eller något bara. Nummer två är att se om bränslet når spridarna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Jag har råkat ut för fel på både soppapump och DI-kasset.. mkt irriterande särskilt långt hemmifrån...

    Kolla (provbyt) DI-kasseten, när min pajade så luktade det dock väldigt mkt bränd elektonik både i kupe och motorrum. Åker numera runt med en reserv.

    Kanske ju även vara soppapumpen, när min gav upp gick den ibland sedan var den helt död. Testa att spruta in startgas i insuget och prov starta och se om den tänder.
    ng900 2.0t-97 Steg2

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Di-kassetten är som sagt ett hett tips..

    ring o hör om nån Saab-Åf har nån låne kassett åt dig. (om du inte känner nån du kan låna av då vill säga)

    När min kassett dog så hade Saab/Bilcity i stan en blå lånekassett som jag fick låna med mig för att testa om det var det som var fel. Och i mitt fall så var det det.

    Blev LITE fundersam för den dog när jag bytte bromsklossar bak. Funderade om jag verkligen satt domkraften på rätt ställe eller om jag råkat klämma nått när jag var där bak och pillade, men det var som sagt DI,n.

    Bilen funkade hur fint som helst, inga ryck, misständningar eller någonting innan. Men vid nästa startförsök = tvärdöd.

    Men min kassett luktade också bränd elektronik. Inte jättemycket om man bara stod och glodde ner under huven men med näsan i närheten av motor så kände man ju NÅNTING.. Och en provsniff på DI,n gjorde ju att man fick starka misstankar på den på en gång.

    Tror min kassett också låg nånstans på runt 20k mil innan den sa upp sig. (Om den inte var bytt innan också då vill säga, men har inte hittat kvitton på det iaf)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Har kollat rätt mkt på det nu. Och kommit fram till följande.

    Di-kassetten luktar inte bränt ser inte bränd ut samt att när man kör den med stiften i löst mot motorblocket kommer det gnistor. Så den bör väl vara hel då.

    Stiften är dock helt torra och det luktar ingen bensin när man drrog runt motorn på startmotorn utan stiften i.

    Varvräknaren fungerar inte när man kör på startmotorn, har ryckt sladden och mätt stiften på vevaxelgivaren och den visar inga ohm alls. Den leder heller inte ström genom stift 1 till stift 2 när man kör diodmätning på multimetern.

    Så vevaxelgivaren ska bytas imorgon och det är väl till 99% säkerhet den som är felet eller vad tror ni?


    Mvh Glenn Tack för all hjälp hittills

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    tråkigt att du inte kunde skrivit när du va på donkan i vmo, bor bara några km bort med extra röd kasett i bagagen...

    DI kassetten kan va jäklig att se om den är felet, lättast att låna en och testa med.

    när min soppapump gav upp så tog jag några matskedar bensin och hällde ner i luftintaget... svarta slangen som går till turbon, då startade bilen till en liten stund för att sen dö.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Tjena.

    Har byt givaren nu men den startar ändå inte, den får ingen bensin. Hör ingenting när jag vrider om tändningen o lyssnar vid hålet under baksätet. Ska pumpen låta då?

    Kan inte få bort slangarna vid spridarbryggan så kan inte kolla om den funkar så.

    Har läst lite olika på forumet, om di-kasetten är paj bryter den strömmen till pumpen då? Bilen hostade till 1 ggr när jag sprutade startgas vid slangen till turbon.


    Mvh Glenn

  8. #8
    När jag just köpt min NG900 så startade inte bilen efter jag spenderat en stund i bilen före jag startat den. Jag trodde det var bensinpumpen, men det var ett system som gjorde att bilen inte startade då mer än 2 minuter passerat efter att du låste upp den. Nu antar jag att du inte har det problemet dock, tänkte bara berätta hur det kan gå när försäljare inte upplyser.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Blackfield
    När jag just köpt min NG900 så startade inte bilen efter jag spenderat en stund i bilen före jag startat den. Jag trodde det var bensinpumpen, men det var ett system som gjorde att bilen inte startade då mer än 2 minuter passerat efter att du låste upp den. Nu antar jag att du inte har det problemet dock, tänkte bara berätta hur det kan gå när försäljare inte upplyser.
    Välkommen till STCS.

    VSS heter det, kom -96

    Mvh Besserwisser
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av lennis
    Tjena.

    Har byt givaren nu men den startar ändå inte, den får ingen bensin. Hör ingenting när jag vrider om tändningen o lyssnar vid hålet under baksätet. Ska pumpen låta då?

    Kan inte få bort slangarna vid spridarbryggan så kan inte kolla om den funkar så.

    Har läst lite olika på forumet, om di-kasetten är paj bryter den strömmen till pumpen då? Bilen hostade till 1 ggr när jag sprutade startgas vid slangen till turbon.


    Mvh Glenn
    låter som soppapumpen är trasig, kan hända lite när som, spruta till rejält med startgas eller en klunk bensin ner och se vad som händer när du försöker starta, hostar den till eller startar upp ett ögonblick så är de med största säkerhet pumpen.
    Låna en DI kasett kan nog va ett tips med innan du börjar med pumpen då den dels kostar en del och sen tar en stund att göra, jäkla segt om det sen visar sig vara DIn.
    Min pump dog 50 meter från garageuppfarten.. drog hem bilen på startmotorn, sånn tur hade iaf jag.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Testade tvångmata pumpen med 12v. Helt stendöd . Mätte också strömmen på säkring 32 till soppapumpen, ingen spänning alls över den när man vrider på tändningen.

    När man tvångskör pumpen, jag matade in 12 v på de sladdarna som man stiker in flatstift i, är det rätt? de andra sladdarna såg ut att gå in i kabelhärvan. Sladdarna jag pratar om är de till pumpen i hålet i under baksätet.

    Ska försäka få tag i en DI eller annan bil o testa min di i.

    Har en svart di på en begbil en 9-3 00 med svart di vågar jag testa den i min? Kan den gå sönder? Jobbar på volvo.

    Mvh Glenn

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Har bytt soppapumpen nu och den startade och funkade fint med den nya i fredags,, körde kanske 2 min eller ngt i garaget o gav gas o den funka som den skulle. Skulle hämta bilen idag på morgonen söndag då startar aset inte utan hostar bara till typ. Hör att pumpen går i tanken. Lät o bubbla o hade sig när jag tanka i bensin i han, kan det vara något problem med luft i systemet?

    Hur får jag ut luften ur bränslesystemet då? Mvh Glenn

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Tänkte bara säga, att om du har kört di-kasetten med stift löst mot blocket/toppen har du nog knäckt kasetten nu!
    När man tittar på gnistan så skall man ha jord från varje stift till - på batteriet!

    Men de har kanske gått bra ändå!

    /Roberth

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    Problemet är nu löst och bilen fungerar som den ska.

    Hade klämt soppaslangen :O vid när jag hängde tillbaks filtret.




    Tack för alla svar Mvh Glenn

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dog under färd startar inte OG9-5
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 16:31
  2. Startar inte. Hjälp med felsökning önskas
    Av sarajo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 08:54
  3. Hjälp med felsökning. Bilen startar ej.
    Av MrRhames i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 18:19
  4. Hjälp med felsökning, Saab 900 -96 2.0 startar inte.
    Av KJD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •