Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Minskar livstiden på en chippad 9-3a ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13

    Minskar livstiden på en chippad 9-3a ?

    hejsan, en 9-3 -01 aero med Steg 1 från powerchip och 3 tumsavgassystem från katalaysatorn och bak, öppet sportluft filter och större dump som återcirkulerar.

    Hört många som får problem när dom chippar men hur är det när väl chippet sitter i och bilen rullar ? Löper man större risk att det rasar ? vore tacksam för många fina och snabba svar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Ja livslängden på bilen minskar säkerligen eftersom du ökar påfrestningarna och minskar marginalerna. Högre belastning på växellåda och koppling, mer smuts i motorn tack vare öppet filter och så vidare. Sen skulle jag tro att steg 1 inte gör någon större skillnad, men påverkar gör det nog.
    9-3 ss -03 Arc.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    hamnar väll uppe på 260 hk med det dära! Du menar alltså att chippningen inte bör vara någon större belastning för det maskinella, och att sportluft filtret gör så att det blir skit i motorn och att man minskar livslängden på det viset ?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    För LMM är de inte så jätte bra med öppet filter om de är för inoljat.
    Där emot är inte motorn så jätte bra i en T7 motor så de minskar livslängden ganska mycket.
    Men du märkder när nån kolv börjar ge upp.
    Men tar de lugnt så klarar de sig nog.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    JO läst lite om t7 motorerna, men är sån att jag kör lungt och kommer byta olja var 500e mil och köra 98 oktans bensin, så de bör ju spara en del.

    som han ovanför sa bör väl inte steg 1 chip slita nå speciellt på motor låda och koppling ??

    Har ringt runt lite och folk säger att öppet sportluftfilter renar lika bra som ett vanligt (läst att det är lite sämre här) bara att de inte sitter i en låda, så om det inte är nere vid fram kjolen så bör de inte dra in vatten eller så heller.
    Men självklart lite mer skit imotorn vilket inte är speciellt omtyckt!

    och större dumpventil ? eller vad det är bör ju inte vara ngt problem när den bara är större och fortfarande återcirkulerar eller har jag fått för mej fel när jag gjort lite forsking.

    3" från katten bör inte göra någon skillnad på slitage.

    Tänker förmodligen köpa en bil som har dessa grejer.

    Funderar på att försöka få dit orginalluft filtret så kanske jag kan spara lite på det. bara de inte blir att bilen kommer gå ojämt pga för lite luft :/

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Trimmar man en T7 motor så förkortar man livslängden på den.
    De är inte som T5 motorn som är betyligt mer trimvänlig och man gärna kan trimma mycket utan större problem med kolvar som T7 motorn har.
    Ta de lugnt och kör med huvudet så ska de nog inte vara någon fara.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171
    Nu åker ja iofs inte 9-3 men ja e övertygad om att oavsett vad man "chippar" med så funkar/håller de säkerligen utan bekymmer...själv har jag just passerat 18K mil (chippad efter 60 mil på mätarn).

    De flesta/mesta bekymren sitter nog i högerfoten..

    .

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    precis de jag ville höra blir förmodligen köp godnatt

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    Alla kan ju troligtvis rasa men man får väl va lite extra försiktigt hur man kör med T7 motorn om jag förstått saken rätt kolla även att vevhusventilationen är uppgraderad och byt olja lite oftare så ska de nog hålla

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    när man säger att vevhusventilationen är bytt är det då tändkasseten ?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    Citat Ursprungligen postat av grabbhalva
    när man säger att vevhusventilationen är bytt är det då tändkasseten ?
    tändkassetten fick de berörda hem ett brev om att de kunde byta ut kostnadsfritt, däremot bytte man väl bara vevhusventilationen vid behov vad jag förstått...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Jag vill säga att det beror helt på hur man sköter sin bil. Däcktjut på 1:an och 2:an sliter ju lite på lådan, även segdragningar sliter på motor, låda och koppling. Växla, växla, växla.

    Byt olja ofta efter ca 700 mil och tändstift var 1000-mil och följ serviceintervallen så kommer din bil med stor sannolikhet att hålla länge
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    Jag har en fundering kring just vevhusventilationen, hur viktigt är det att "uppgradera" den? Något som säger att den minskar risken för motoras mot den som sitter där nu? Vad är okej att betala för att få den utbytt? Tror saab skulle ha 1200kr!?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Minskar livstiden på en chippad 9-3a ?

    Citat Ursprungligen postat av grabbhalva
    hejsan, en 9-3 -01 aero med Steg 1 från powerchip och 3 tumsavgassystem från katalaysatorn och bak, öppet sportluft filter och större dump som återcirkulerar.

    Hört många som får problem när dom chippar men hur är det när väl chippet sitter i och bilen rullar ? Löper man större risk att det rasar ? vore tacksam för många fina och snabba svar.

    Sök på powerchip och se om du inte ska välja annan leverantör.

    http://forum.saabturboclub.com/search.php?mode=results

Liknande ämnen

  1. Hjulvinkel som minskar torque steer och spårkänslighet ?
    Av Mr_Nitro i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 09:14
  2. Minskar reservdelstillgången till 9-5 ???
    Av Bengt-M i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 16:27
  3. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •