Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Farligt att åka med trasig grenrörspackning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329

    Farligt att åka med trasig grenrörspackning?

    Vad utsätter man bilen för om man åker en längre sträcka med trasig och läckande grenrörspackning? Sträckan det rör sig om är ca 60mil.
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    om den drar in luft där så lär ju lamdan få fel värden och bilen kommer i sin tur att gå tjockt. vet inte riktigt hur farligt det är att köra 60mil så men kan ju inte vara specielt nyttigt för den iaf.
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Farligt att åka med trasig grenrörspackning?

    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Vad utsätter man bilen för om man åker en längre sträcka med trasig och läckande grenrörspackning? Sträckan det rör sig om är ca 60mil.
    Det beror givetvis på var det läcker, men tänk på att heta avgaser kommer ut där dom inte skall och att brandrisken är något du bör tänka på.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    om den drar in luft där så lär ju lamdan få fel värden och bilen kommer i sin tur att gå tjockt. vet inte riktigt hur farligt det är att köra 60mil så men kan ju inte vara specielt nyttigt för den iaf.
    För fet blandning kan ju då orska att katalysatorn brinner upp...
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    Och du kan få in kolmonoxid eller vad det nu heter i coupén och somna framför ratten. Ingenting jag skulle rekomdera att utsätta sig för.
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Jag vet inte om det går att jämföra eftersom jag har T5-motor (antar att du har T7) men när jag köpte min 9000 så läkte det mellan grenröret och främre röret. Symptomen var att man kände lite avgaslukt i kupen efter inbromsning och det hördes tydligt att packningen var paj om man varvade lite med motorhuven öppen.

    Jag körde så en dryg månad innan jag fick tummen ur och lagade det. Bilen tog inte någon skada av det vad jag kan bedömma. Den gick igenom avgasprovet på besiktningen t.ex. Men som sagt, det var min bil det...
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •