Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Urtrampningslager Sachs 600 Nm kopplingen

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328

    Urtrampningslager Sachs 600 Nm kopplingen

    Sen jag monterade min 600Nm Sachs kopplingen har jag haft lite gnissel och oljud då urtrampningslagret hela tiden snuddar lätt emot tryckplattan och snurrar med på typ halvfart även i viloläge (friläge). Den enda modiferingen jag gjort är att byta av alla tätningar och portat slavcylindern. Kopplingen är monterad med rätt moment osv enligt Saab´s egen verkstadshandbok. (4:1 Manuell växellåda, F35)

    Trodde detta skulle försvinna efter lite inkörning men efter 500mil med denna kombination så gnisslar det lika mycket fortfarande. När kopplingen trycks ned försvinner oljudet, så jag tror inte att lagret i sig är dåligt och funktionen på kopplingen är bra i övrigt med bra dragläge osv.

    Är det meningen att man skall modifiera något annat eller köra med ett annat urtrampningslager avsett för denna koppling?

    Edit:
    Modifierar frågan lite, skall det vara ett spel mellan urtrampningslager och tryckplattan eller skall urtrampningslagret hela tiden ligga emot och rotera med? Hittar ingen uppgift om spel i boken.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    man använder orginal urtrampningslager utan modifieringar.
    Lagret skall ligga mot tryckplattan konstant och snurra med om dammskyddet är monterat med sin fjäder om jag tänker rätt, men det borde det göra även om man glömt det tycker jag.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    man använder orginal urtrampningslager utan modifieringar.
    Lagret skall ligga mot tryckplattan konstant och snurra med om dammskyddet är monterat med sin fjäder om jag tänker rätt, men det borde det göra även om man glömt det tycker jag.

    Jodå dammkåpan med fjäder sitter på plats. lagret snurrar med lite grand om man säger så.. Har varit ned och kollar lite mer på det, det kanske kan vara lagerskrället iaf. det gnisslar lite nu även med kopplingen nedtryckt. så de e väl bara o bita i det sura äpplet o riva eländet igen..

    Nåja, man börjar ju få viss rutin på lådbyten så det går nog rätt fort den här gången..

    Tack för svaret.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

Liknande ämnen

  1. Urtrampningslager?
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 14:06
  2. Urtrampningslager???
    Av Mr_Lööf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 15:24
  3. Urtrampningslager!!!
    Av Aero-tic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 19:34
  4. Urtrampningslager
    Av skaree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •