Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Orginal dörrhögtalare Ng 900 2.0 T Cupe`

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Björketorp
    Inlägg
    120

    Orginal dörrhögtalare Ng 900 2.0 T Cupe`

    Ngn som vet vad det sitter för storlek på dörr högtalarna, om det är 5.25 eller 6.5, jag vill ju inte ta ner allt för att sen sätta ihop det igen innan jag köper högtalare.

    Jag tycker det är bäst att göra allt när man ändå skall ta ner allt, jag har konstaterat att det sitter 6`9 bak i hyllan och det har jag ett par riktigt duktigt bra högtalare sedan innan.

    MDS Fanatic FF693 6x9" 3-vägs högtalare
    MDS Fanatic 12 tums*2 basar som jag har och skall ha i skuffen
    MDS Audiophile TEAMRTM65 6,5" mellanregister/bas funderar på dessa i dörrarna.

    Sen har jag 2 st MDS F2600 steg 900 w monokopplat, sen hoppas jag att det skall bli bra ljud i bilen + en massa dämpmaterial...
    http://www.garaget.org/Simba1
    Saab 900 2.0T 96:a Nordic Steg2
    Medlemsnr: #7255

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    det är 6,5

  3. #3
    det är som sagt 6.5" men fästhålen är ruskigt mystiska så du måste ha bafflar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Björketorp
    Inlägg
    120
    Tack då vet jag vad jag skall köpa för högtalare, då kanske ni vet hur man drar in pluskabeln från batteriet också, jag har inte hunnit skaffa mig en repbok än.

    Tack för snabba svar
    http://www.garaget.org/Simba1
    Saab 900 2.0T 96:a Nordic Steg2
    Medlemsnr: #7255

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Prova att söka lite, finns många trådar om ljud i ng900.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    6

    Inte 6,5"

    Jag funderade åxå på att slänga i ett par högtalare i mina dörrsidor och antog att det va 6,5" högtalare. jag fick hem grejorna å när jag rivigt ner allt så visad det sig att det inte fanns kablar framdraget och att det bara skulle varigt 5,25"

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629

    Re: Inte 6,5"

    Citat Ursprungligen postat av Murre_Murvel^
    Jag funderade åxå på att slänga i ett par högtalare i mina dörrsidor och antog att det va 6,5" högtalare. jag fick hem grejorna å när jag rivigt ner allt så visad det sig att det inte fanns kablar framdraget och att det bara skulle varigt 5,25"
    5,25"i en ng900?? Att det inte är fördraget i en ng900 är mer eller mindre standard. (Läs faq tråden för mer info om detta)

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av cliffjumper
    det är som sagt 6.5" men fästhålen är ruskigt mystiska så du måste ha bafflar.
    de är inte för hålens skull man har distansringarna.... högtalaren går med lätthet i utan dem.... dock så rekoemdenderar iaf inte jag att man kör med elhissarna nått mer efter ett sånt montage..

    Angående 6*9or bak så kan de faktiskt bli problem då hålen i bilen är nästan 1cm mindre än vad de flesta 6*9or kräver för montage.
    finns ju olika lösningar på detta, de som egentligen är bäst är ju att slipa/kapa upp hålen så högtalaren passar bra.
    Andra allternativet är att montera högtalaren underifrån, men detta är lite knivigt med, jag har 6*9or monterande underifrån med hyfsat normalstora magneter, och dessa känner man på klädslen att de ligger emot, vilket kan bli väldigt fult om man har 6*9or med väldigt stora magneter, vilket även kan leda till svårigheter att montera ihop det då klädslen riskerar att inte räcka upp så man kan skruva ihop det snyggt.
    Men de är ju klart nått man får överväga hur man vill göra, en hel del arbete att ta bort konsolerna, men kapar man upp dem så standard 6*9or går ner så är ju det oftast bättre om magneten är stor på högtalaren.
    Finns även vissa 6*9or som SKA passa rätt i, men de är lätträknade och har inte hört någon som kunnat precisera några speciella serier, märken eller dyl.

    dörrarna på saab 6,5 tum inte 5,25 iaf så länge vi pratar ng900/og9-3, att de framstår mindre bror helt enkelt på distanserna, dock så har jag för mig att 6,5 tum passar perfekt i hålet även utan distansen, enda problemet är att man får göra egna skruvhål och är högtalaren väldigt djup så tar fönstret i, min nuvarande ng900 hade någon monterat högtalare utan distanser som enbart var skruvade i plåten, killen hade sedan demonterat dem och glömt delningsfilter och hela skiten kvar i bilen sen han bytte in den på firma, stod glädje han hade av sitt Gas paket med tanke på att hans delningsfilter ligger i en kasse i mitt förråd .

    sen med när ni fixar med ljud i framdörrarna, glöm för fasen inte att dra på rejält med bitumen, och gärna någon form av ljuddämpare på insidan av dörrsidan då de skramlar och har sig rätt bra annars, utan bitumen i dörren så låter de som en gammal 740 med 15 tums bas i bagagen ( som en plåtmarakas) och folk glor nått enormt då de låter fördjävligt utanför bilen, blir helt klart en förbättring med bitumen i dörrarna på original As3 högtalarna.
    Snåla inte med bitumen mattan, jag har 2st lager med 4mm tjockt, och 3 lager precis bakom högtalaren, ska låta som att knäcka på en rejäl plåtdörr när de är klart och inte de gamla banket.

    Edit: Kablar är fördragna på vissa, andra inte, går inte utläsa iform av SE paket eller dyl, helt individuelt, ming ng900 96a SE 2,3i hade fördraget, min nyvarande ng900 97a SE 2,0T hade inte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. cupe fläkt 9-3ss
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 00:29
  2. Cupe värmegivare 9-5
    Av hucki i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 18:00
  3. Cupe´fläkten går ej att stänga av?
    Av Ny frälst SAAB:are i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 17:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •