Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köptråd chippade saab 9-3 aero 01-02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13

    Köptråd chippade saab 9-3 aero 01-02

    hejsan, är ute efter en saab 9-3 aero 01 - 02, vet att det där om oilsludge och som jag förstår det händer det sällan om man byter olja och kör längre sträckor vilket jag kommer att göra! Fullservad saab skall väll ha motorgaranti i 8a år som förstått det, iaf så det täcker allt som händer pga oil sludge.

    så vet inte om jag vågar köpa en som är till exempel chippad och bytt avgassystem sportluft filer osv på!

    tex, http://www.blocket.se/vi/12610809.htm?ca=2_s
    en av bilarna jag kollar på men fegar tack vare chippning och oro att det kommer att braka och kosta bra många tusen!!

    skulle gärna få lite svar av er som kör en saab 9-3 aero 01-02 chippad och även andra som har lite humm! tack

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    När det gäller trimmade bilar så gäller inte den 8-åriga garantin Saab ger.

    När det gäller bilen i exemplet så tycker jag att du söker på "powerchip" här på forumet.

    Vad gäller den garanti som Powerchip står för så är det bara det fysiska chipet aka den mjukvara de tryckt ner i boxen de pratar om. Någon annan garanti för din motor är det inte.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    OKej, läst bara dåligt om powerchip, men väl när chippen sitter i bilen då ? Kan det fortfarande bli problem då ? Sen om jag tar bort chippet kommer då motorgarantin att gälla ? eller är det kört ifall dom sätt det på servicen?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    eftersom man måste "gifta in" boxen i en og9-3 så är de bara trimfirmor eller saabverkstäder och dyl som kan ta bort den gamla och sätta i den nya.

    Om de är motorgarantin som du väldigt är ute efter skulle jag inte kolla på en trimmad, framförallt inte en med powechip efter div trådar som varit uppe om hur bra dem chipen är.
    Skulle tex motorn ge sig på den 9-3an du kollat på där, så blir de ju inte så jätte lätt att få bilen till verstaden för att först gifta in och ur den gamla boxen för att få dne original, sen har du avgas och sportfilter vilket de säkert komemr anmärka på, troligtvis borde man väl kunna läsa ut med Tech-2 när boxen blivit ingift med bilen, vilket de säkerligen skulle kolla upp med den setupen.

    tror nog inte risken är större att bli drabbad av motorproblemen på en trimmad bil än en icke trimmad, dock så blir det ju betydligt dyrare på en trimmad Om nått skulle hända.
    Om du är väldigt rädd för motorproblemen så finns ju 9-3 med T5 motor med, finns ju tex en 205Hk original, eller en vanlig 185Hk med steg1 chip, sen sätta dit viggenpaket och stolar i efterhand, finns massor med sånna bilar ute till salu med, "viggenstylade".

    men den bilen där med powerchip i säger jag BIG NO NO.... vet man ju fan inte vad som kan hända... Sattsa på något av de med kända märkerna, Maptun, Nordic eller SQR, i vissa fall har de väl tagit över saabs motorgaranti?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    eftersom man måste "gifta in" boxen i en og9-3 så är de bara trimfirmor eller saabverkstäder och dyl som kan ta bort den gamla och sätta i den nya.
    Om du absolut vill ha en trimmbox och behålla din orginalbox så löser nog de flesta trimmfirmor det med. Du "klonar" boxens identitet så du kan använda båda boxarna och byta hur du vill.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    eftersom man måste "gifta in" boxen i en og9-3 så är de bara trimfirmor eller saabverkstäder och dyl som kan ta bort den gamla och sätta i den nya.
    Om du absolut vill ha en trimmbox och behålla din orginalbox så löser nog de flesta trimmfirmor det med. Du "klonar" boxens identitet så du kan använda båda boxarna och byta hur du vill.

    /F
    Ok,mer än jag visste, MEN kanske inte är så vanligt om man köper en redan trimmad bil... sen powerchip lär ju bara ha sönder boxen om de försöker eller kanske soppapumpen som de skylle på i en tråd...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    skulle gärna satsa på nån av dom kända märkerna men finns ont om bilar i fint skick här uppe vid umeå! det där är en av dom få. det som skrämmer mej är som sagt powerchip, frågan är ju om det kan bli fel i efterhand eller bara i monteringen, ska nog försöka avstå men är svårt :/ väntat några veckor på en bil nu

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av grabbhalva
    skulle gärna satsa på nån av dom kända märkerna men finns ont om bilar i fint skick här uppe vid umeå! det där är en av dom få. det som skrämmer mej är som sagt powerchip, frågan är ju om det kan bli fel i efterhand eller bara i monteringen, ska nog försöka avstå men är svårt :/ väntat några veckor på en bil nu
    Skriv gärna var du kommer ifrån i din profil!!

    http://www.bilotrim.se/

    Jag är rätt säker på att Bil & Trim har Nordics programvaror!
    Köp bilen och ta en sväng till Tavelsjö

    Mvh Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

Liknande ämnen

  1. Uppgradera frontspoiler äldre Aero till Aero -04
    Av jeppe_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:57
  2. Krångel med min chippade 9-3:a-03
    Av Håkansson89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:28
  3. Problem med min chippade 9000 2.3 turbo
    Av DooMoLiTioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 03:09
  4. Min chippade 9-5
    Av skrot_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •