Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Slirande koppling på 9-5 aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280

    Slirande koppling på 9-5 aero

    Jag har letat på forumet men inte hittat svaret.
    Är det någon 9-5 aero ägare som har blivit tvungen att byta koppling efter uppdatering till steg 1

    Jag har en -05 som bara gått 2500mil och med 400Nm så slirar kopplingen
    Jag tycker att jag läser dagligen folk som kör med mycket mera vrid och fortfarande har org koppling ??

    Någon som vet ??

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Du kommer säkert hitta någon annan som har fått gjort detta byte.

    Mycket handlar ju om körsättet tex ifall man väljer att växla ned eller köra på vridet man har fått.

    Även så är det olika från trimfirma till trimfirma vart man lägger krutet i programmet.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Flyttar till Chassi, bromsar och transmission.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Aero kopplingen ska ju palla med runt 450nm, för mig låter det som det är något fel på din.

    Har du någon garanti kvar på din bil?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Nope garantin är slut och jag vet inte om det hade hjälpt då det fungerade med org 350Nm

    Nej ingen nerväxling utan bara står på med vridet man får.

    ?? Är det skillnad om kopplingen får 400Nm vid 3000 eller 5000 varv ?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    ?? Är det skillnad om kopplingen får 400Nm vid 3000 eller 5000 varv ?
    Ja, ju lägre varv desto större risk att kopplingen inte står pall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 910
    Medlem#
    2959
    Låter väldigt märkligt med tanke på att jag körde flera tusen mil med 500 Nm och original Aerokoppling. Visst finns det toleranser, men att det skulle skilja hundra Nm eller mer i tålighet känns inte särskilt troligt.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Låter väldigt märkligt med tanke på att jag körde flera tusen mil med 500 Nm och original Aerokoppling. Visst finns det toleranser, men att det skulle skilja hundra Nm eller mer i tålighet känns inte särskilt troligt.
    Men jag tror det jag var inne på är boven. Växlar man aldrig ner utan gärna ligger kvar och matar fullt på femman i 70 och låter den tugga upp tar det nog hårdare på kopplingen än ifall man låter den jobba uppe i varv där allt börjar gå lite lättare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    ?? Är det skillnad om kopplingen får 400Nm vid 3000 eller 5000 varv ?
    Ja, ju lägre varv desto större risk att kopplingen inte står pall.

    Mvh

    KK
    Menar du att 5sekunder 400Nm vid konstant 3000 rpm är värre för kopplingen än
    5 sekunder 400Nm vid konstant 5000 rpm?

    Eller menar du att om jag redan vid 3000 rpm laddar på 400 Nm så kommer kopplingen totalt sett att köras oftare och längre på 400 Nm och således värre ??

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Min koppling gav upp i min Nordic steg 1'ade M/04 9-5 Aero vid ca 6000 mil (varav 4000-4500 trimmade).

    Enl verkstan var det "nåt tillverkningsfel på tryckplattan" som gjorde att den slirade. Inte faan vet jag, men den höll ihop efterbytet och den hade gått c.a 12000 mil när den såldes i nu i maj.

    Gick på garantin. Snacka med Saab du, kan ju vara samma på din, behöver ju inte berätta att den är trimmad....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Min koppling gav upp i min Nordic steg 1'ade M/04 9-5 Aero vid ca 6000 mil (varav 4000-4500 trimmade).

    Enl verkstan var det "nåt tillverkningsfel på tryckplattan" som gjorde att den slirade. Inte faan vet jag, men den höll ihop efterbytet och den hade gått c.a 12000 mil när den såldes i nu i maj.

    Gick på garantin. Snacka med Saab du, kan ju vara samma på din, behöver ju inte berätta att den är trimmad....
    Byttes både koppling och tryckplatta på din ?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 589
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Min koppling gav upp i min Nordic steg 1'ade M/04 9-5 Aero vid ca 6000 mil (varav 4000-4500 trimmade).

    Enl verkstan var det "nåt tillverkningsfel på tryckplattan" som gjorde att den slirade. Inte faan vet jag, men den höll ihop efterbytet och den hade gått c.a 12000 mil när den såldes i nu i maj.

    Gick på garantin. Snacka med Saab du, kan ju vara samma på din, behöver ju inte berätta att den är trimmad....
    Tror du inte att de märker om den är trimmad eller ej ??
    Hinner inte med allt.....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Menar du att 5sekunder 400Nm vid konstant 3000 rpm är värre för kopplingen än 5 sekunder 400Nm vid konstant 5000 rpm?
    Ja, ju lägre varv desto värre momentpeakar in i transmissionen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    204
    Godmorgon!

    Det här med vridmoment och varvtal har jag undrat hur det är, 400Nm är 400Nm oavsett vilket varvtal men samtliga verkar vara överens om att det är mer skadligt för låda/koppling att ligga och segdra på höga växlar.

    Är det inte så att det är vibrationerna vid låga varv som är påtagligt större än vid högre varv?

    Vid segdragning låt säga från 70km/h på femman ligger man i ca 2000rpm och håller sedan stumt till 120km/h och ca 3000rpm vilket på en orginalbil tar en halv evighet och därmed en stor värmeutveckling jämfört med att göra samma sak på treans växel.

    Det här med momentpeakar; på en gamal APC-trimmad T16 borde det definitivt kunna vara så men är det verkligen så illa även på en ny bil, har man då inte misslyckats med mappningen?

    Spåna gärna vidare för detta är något som dyker upp titt som tätt och det är ett intressant ämne men jag tycker det är för mycket gissningar om vad orsakerna till problematiken egentligen är.

    Personligen tror jag att det är vibrationerna vid låga varv som är den stora boven.

    Föresten, vi har inga vibrationskunniga personer här som kan utreda detta lite mer utförligt?

    Mvh

    Mathias
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -04 Man

Liknande ämnen

  1. Slirande koppling 9-3ss -03
    Av Saab_Magnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 14:36
  2. Slirande koppling, 9-3 sc -08
    Av danne79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 03:21
  3. Slirande koppling.
    Av magnus85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 15:17
  4. Slirande koppling og9-3
    Av Hulten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •