Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: elfel när bilen startas.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    11

    elfel när bilen startas.

    hejsan jag är ny här och hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem som startade när jag körde hem från stockholm och hade kollat på metallica.
    helt plötsligt la färddatorn av och acc slutade också så jag körde in på en mack och stannade.när jag satte på tändningen funkade allt normalt men när jag startade bilen började det igen.hjäp vad kan detta bero på.
    BILEN ÄR EN SAAB 9000 CS -92.2,3

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    11
    ingen som vet skulle vara till stor hjälp

  3. #3
    Tjena,

    Mitt förslag är att du antingen har dålig jord någonstans till dessa enheter, eller att batteriet får för mycket laddning vilket kan göra att de slocknar.

    Börja med att mäta batterispänningen vid batteriet, som inte bör vara mer än ca 14 volt med motorn igång. Om värdet är för högt så byt laddregulatorn som sitter på generatorn. Är värdet normalt så är det antagligen glapp någonstans. Jag vet inte var kopplingarna till ACC + färddator sitter, men det vet säkert någon annan här, eller prova att söka i forumet.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    11
    har jag bara tändningen på funkar allt jättebra och batteriet ligger på 12v men när jag sen startar bilen blinkar färddatorn och acc och sen släcks de.
    kanske måste byta generator då??

  5. #5
    Börja med att mäta spänningen först som jag sa. Om du inte har en multimeter att mäta med så finns det för 99 spänn på t.ex biltema eller clasohslon. Det som ska mätas är hur mycket bilen laddar, och det vet du inte förrän motorn är igång .

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    11
    ok var ute och startade bilen nu och färdatorn funkade ett litet tag och den visade bara 10v när bilen var igång.ska sticka och köpa en mätare sen idag

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av pidde1
    ok var ute och startade bilen nu och färdatorn funkade ett litet tag och den visade bara 10v när bilen var igång.ska sticka och köpa en mätare sen idag
    Nja, precis när du startar bilen så visar den hur många volt batteriet ger ifrån sig när startmotorn går. Om du sedan "bläddrar" ett varv eller väntar ett par sekunder så börjar den visa hur många volt generatorn ger ifrån sig.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    11
    nu mätte jag när bilen var igång och den ska väll inte ladda upp till 16v och då slocknade färddatorn och acc.

  9. #9
    Nej..det ska den INTE göra. Kör inte bilen nåt mer förrän du har bytt laddregulatorn, du kan t.ex ha sönder dyra elkomponenter om du har så hög spänning.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    11
    jahupp fixade bilen idag och allt verkade frid å fröjd tills jag skulle köra hem och då när jag var som gladast var det ett jäv+la rådjur som ville antasta min bil men det ville inte min bil så vi knuffade iväg det i 100km\h men det tråkiga var att framskärmen,strålkastaren,stötfångaren och huven blev mosat .
    fy vad det är snuskigt att plocka rådjurs delar från bilen mycket inälvor var det

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av pidde1
    jahupp fixade bilen idag
    Var det bara laddrelät du bytte?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. högfrekvent ljud i bilen-elfel?
    Av Zeni i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 01:15
  2. olika elfel i bilen
    Av ghost_boy83 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 20:51
  3. Indikerar trasig lampa -men fungerar om bilen startas om
    Av Tommie6 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 11:20
  4. 5 pip när bilen startas
    Av Ahlbom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 22:43
  5. 9-3 Cab M2004: Kan bilen startas trots att airbags utlöst?
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •