Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skruvarna till regplåten sitter fast! Inte rost?

  1. #1

    Skruvarna till regplåten sitter fast! Inte rost?

    Försökte byta till nya regskyltar ikväll. Fram var det inga probs där skruvarna sitter i plasten, men bak...

    Skruvskallarna såg inget vidare ut, rostiga och eländiga, men jag tog även bort den formgjutna inredningen och på insidan såg skruvarna väldigt fina ut. Men, det ser även ut som att dom är limmade på något sätt, och dom sitter som berget!

    Det enda synbara resultatet jag har lyckats med är att nöta skruvskallarn blanka igen, samt fixar en liten tjusig repa i kanten på bagageluckan..

    Nåja, är det någon som har något tips på hur man kan få loss dessa, så säg till!
    .:bjorn:eriksson

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    jag brukar bända lös de gamla skyltarna. Är de i plast så brukar det gå bra att dra i dem bara så åker skruven genom hålet. Sen är det enkelt att få tag rejält på skruvarna med en muttertång.

  3. #3
    Ok, men håller skruven, och kanske framförallt "hylsan" som sitter svetsat i plåten för det då?

    Vore ju rent överjävligt att dra av en skruv, men dom kanske är tillräckligt starka för det eller?

    Edit: Vad är förresten en muttertång? Jag sökte på google och hittade en på elfa, men den såg ju ut att vara just en muttertång. I mitt fall då det är vanliga runda skruvskallar, vad bör jag då använda? Finns det olika sorter?
    .:bjorn:eriksson

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    jag har aldrig haft av nån skruv på det sättet, de klarar sig nog. Fast man behöver ju inte överdriva våldet........
    En "muttertång" är perfekt till runda eller rostiga skruvar då du får en enorm klämkraft i själva gapet. De finns även billiga sådana på Biltema och har man ingen sån i verktygslådan så är det en bra grej.

  5. #5
    Då blir det en sväng till biltema idag!

    Tackar för tipsen iaf!
    .:bjorn:eriksson

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Jag fick borra ut en av skruvarna bak på en 9000 jag haft, den gick inte att rubba så jag borrade ut den & fick sätta bricka & mutter på insidan sen, funkar det med!

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av bjorn.eriksson
    Då blir det en sväng till biltema idag!

    Tackar för tipsen iaf!
    Här har du en sån: http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=76077 En sån vill jag inte vara utan i verktygslådan, helt suverän tång. Problemet är att få bra grepp med den då skallen brukar vara hyfsat stor på dessa skruvar.Annars kan slagskruvmejsel vara ett tips, man bör dock kanske banka lite lagom försiktigt på bakluckan Annars om du kan bända bort skylten och ta en liten rörtång eller allra helst en självlåsande svetstång, där har du grepp som heter duga.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Jo, jag köpte en sådan tång, men det går ändå inte... Det enda som händer är att jag har börjat tugga ner själv skruvskallen.. Man ser spåren i den från tången

    Jag pressar väl inte ihop den tillräckligt hårt antar jag, men å andra sidan vill jag ju inte slinta och göra en till repa i luckan...

    Hur som helst, jag tänkte helt enkelt ta fram dremeln någon dag och kapa av skruvarna, och sen fästa den nya hållaren med dubbelhäftande tejp istället.. Tror inte det skall vara några problem..
    .:bjorn:eriksson

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Hej!

    Hade exakt samma problem, jag lyckades dock att dra av skruvskrället.
    Av den anledningen så fick det bli borrmaskinen. Borrar man precis i mitten av skruven så går det att få ut alla rester utan att fördärva gängorna. Enklast är det att förborra med ett litet borr först typ 2mm, och sedan gå på med ett 5mm borr. Efter det så sitter själva gängorna från skruven kvar i hylsan. Dessa får man försöka pilla ut med något spetsigt föremål. Funkade kalas för mig iaf.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  10. #10
    Hehe, ja jag kan ju faktiskt testa med det.. lat som jag är har jag inte hunnit med ännu, men jag känner ingen stress heller, har ju några dagar kvar på semestern så..

    Får se vilket alternativ det blir

    Tack för alla tips iaf!
    .:bjorn:eriksson

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Annars som jag skrev, prova en självlåsande svetstång, får du ruggigt grepp med.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 21:39
  2. Täcklocken till strålkastarspolningen sitter fast hur?
    Av tubben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 03:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •