Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Bränner likriktardioder i Generatorn

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Bränner likriktardioder i Generatorn

    Som topic.

    J.K Nilsson

    Edit: Hittat vad felet är och det var inte laddrelät.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    laddningsregulatorn, (eller kanske relät, som du kallar det) låter ju som en väldigt sannolik felorsak.

    Vet inte om det just kan vara nått annat än den.

    Kan ju inte SVÄRA på att det inte är nått annat, men om det gällde min bil så skulle jag i alla fall prova byta den först av allt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Kan vara nån av smådioderna i diodbryggan åxå.
    Men som sagt regulatorn är det mest troliga, och är lite lättare å byta.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Hej!

    Du kanske ska kolla över batteriet när du bytt regulatorn, för frågan är väl hur det mår om du lyckas få 19V med batteriet inkopplat?
    I så fall måste det bubbla ganska ordentligt, har du kollat om det är nåt vatten kvar i cellerna?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Du kanske ska kolla över batteriet när du bytt regulatorn, för frågan är väl hur det mår om du lyckas få 19V med batteriet inkopplat?
    I så fall måste det bubbla ganska ordentligt, har du kollat om det är nåt vatten kvar i cellerna?
    Batteri är billigt, jag är mer rädd över airbagstyrdonet och absdatorn.

    Jag trodde i min enfalld att när ACC-panelen och färddatorn släcker sig så är det frågan om en dålig jord med intermittent kontakt. Hur skall man få reda på vad generatorn laddar om presentationen släcks?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Hej!

    Jag tänkte mer på att man inte brukar kunna tvinga upp spänningen över ett bilbatteri till 19V hur som helst, om man inte har väldigt mycket ström att tillgå. Och har man det blr det ett väldigt liv i batteriet och mycket värme.
    Ett bilbatteri brukar vara lite av en spänningsregulator och späninngsbegränsare i sig själv.
    Därför var jag lite förvånad över så mycket som 19V, har du mätt upp det med mulitmeter över batteriet alltså?

    Tycker det verkar lite som jordfel eller nåt fel på kopplingen mellan generator och batteri annars, eller så har batteriet kokat torrt.. utöver att laddningssregulatorn är trasig såklart.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Jag tänkte mer på att man inte brukar kunna tvinga upp spänningen över ett bilbatteri till 19V hur som helst,
    100 Ampére i en timme på ett fulladdat 60Ah batteri gör underverk med spänningen.
    Kanske inte ska ha en tändsticka i närheten då.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Tycker det verkar lite som jordfel eller nåt fel på kopplingen mellan generator och batteri annars, eller så har batteriet kokat torrt.. utöver att laddningssregulatorn är trasig såklart.
    Kopplingen på plussidan verkar fungera och jordfel är det inte, jag passade på att dra en extra jordkabel ifrån chassiet på generatorn till motorn för att slippa jorda generatorn i korroderade fäseten på generator till konsoll till ett rostigt motorblock.

    Batteriet verkar fungera och dra startmotorn ialla fall. Men är det troligt att det inte finns ingångssteg på spänningsanslutning på olika styrdon i bilen som gör att överspänning inte är så katastrofalt?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    har du mätt upp det med mulitmeter över batteriet alltså?
    18,9 v med en biltemamätare med motor på tomgång utan presentation på färddator och acc som lämnat in.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Lossa kablarna på generatorn och provåk en runda, så får du se om grejorna klarat sig.
    Ha lite eltape på isåfall, åtminstone den grova kabeln eftersom den går direkt till batteriet.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Ha lite eltape på isåfall,
    Fegis. Ok skall prova efter jobbet i morgon, om jag har lust. Bilen har stått sedan i oktober, kanske lika bra att elda upp om detta fortsätter.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Har också råkat ut för en tokladdande generator på en Peugeot 504, bilaffären ville ha 1200 spänn för diodbryggan men Bosh sålde den för 250 spänn :-)
    Efter bytet insåg jag att jag kunde köpt en diod hos Clas Ohlsson för ett par kronor istället :-(
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Men är det troligt att det inte finns ingångssteg på spänningsanslutning på olika styrdon i bilen som gör att överspänning inte är så katastrofalt?
    J.K Nilsson
    Troligen har de flesta elektronikboxar i bilen spänningsregulatorer och om det är vanliga 7805 eller 7812- regulatorer så klarar de matningsspänning på ca 35V.
    Däremot kan delar av boxarna indirekt vara oskyddade. Minns inte hur det är mer trionic, men om det är så att spridarna matas direkt från batteriet och trionic-boxen endast jordar dom när dom ska öppna, så de ju den delen av systemet oskyddad.
    Å andra sidan borde 19V inte vara så farlligt där så länge du inte kör med hög last, dvs långa öppettider.

    PS. Du kan ge bilen till mig istället för att elda upp den
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Kabel ifrån generator lossad och ABS-lampan slocknar som den ska nu. Konstigt att den inte gick igång direkt när färddator och ACC-panel slocknade.

    SRS-lampan lyser så det får bli en sväng förbi SAAB efter lite skruvande.

    Vattennivån i batteriet såg ok ut i solskenet, inga plattor synliga i alla fall. Hela grejen känns lite mysko.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    100 Ampére i en timme på ett fulladdat 60Ah batteri gör underverk med spänningen.
    Kanske inte ska ha en tändsticka i närheten då.
    Japp det går att kräma upp och det visslar bra ur evakueringshålet i batteriet då.

    Nu har jag åkt på att byta diodplattan, en diod var blåst och bränd. Problemet är att generatorn fungerade hos min bilelektriker när han bänkade den. Men när jag monterade den i bilen och provstartade så kutade batteripolspänningen upp till de gamla 19 v. Tog ner generatorn och var tillbaks med den till verkstaden och ett bänkprov visade att den överladdar där också.

    Vad f*n är det i bilen som knäcker generatorer på löpande band? Jag har inga vettiga idéer längre.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Hej!

    Har du testat hur spänningen uppför sig med ett annat batteri?

    Prova också att mäta spänningen mellan generator(+)/motor, motor/chassi, chassi/batteri.. Det KAN ju vara nåt lurigt jordfel nånstans.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Har du testat hur spänningen uppför sig med ett annat batteri?

    Prova också att mäta spänningen mellan generator(+)/motor, motor/chassi, chassi/batteri.. Det KAN ju vara nåt lurigt jordfel nånstans.
    Jag körde generatorn i bänk hos den lokale motorelektrikern och han konstaterade att den överladdade.

    Jag skall köpa en beggad generator, fanns inga piratdiodplattor att få tag på och 1 456:- känns som dyrt att lägga på generatorn då det kanske är den som tar dioderna. Hur som helst är det nya släpringar och lager i den jag redan har så det tänkte jag flytta över.

    Min tanke är då att montera i bil och försöka hitta någon form av överströmskydd till övriga förbrukare. 24 v glödlampa? Vore det kortis någonstans tycker jag att det borde ryka.

    J.K Nilsson

    Edit: Efter isärtagning så konstaterades att en diod var kortsluten igen.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Var det smådioder eller de stora som var sönder, borde vara en liten eftersom den överladdade.
    Smådioderna går sönder om du får kortslutning på 61 ledningen, den till laddningslampan, när generatorn börjat ladda.

    Ta ut regulatorn och titta på släpringarna, om du kan, innan du betalar för en begagnad.
    Är det djupa spår i dem så har den gått långt, och kan vara nära den sälla koppargruvan, dit alla snälla generatorer kommer en dag.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Var det smådioder eller de stora som var sönder, borde vara en liten eftersom den överladdade.
    Smådioderna går sönder om du får kortslutning på 61 ledningen, den till laddningslampan, när generatorn börjat ladda.
    Alla dioderna är lika stora fysiskt... Men skall genast ut och prova mäta.

    Jag hade förberett med en extra kabel på D+ enligt: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 498#875498 men jag tycker inte att det borde ha gjort något men man skall inte sluta att förundras.

    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Ta ut regulatorn och titta på släpringarna, om du kan, innan du betalar för en begagnad.
    Är det djupa spår i dem så har den gått långt, och kan vara nära den sälla koppargruvan, dit alla snälla generatorer kommer en dag.
    Tror du att det gör något? Slits stator så pass? Jag har ju en rotor med nya släpringar och lager i den generator som jag inte kommer överens med just nu.

    J.K Nilssson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Var det smådioder eller de stora som var sönder, borde vara en liten eftersom den överladdade.
    Smådioderna går sönder om du får kortslutning på 61 ledningen, den till laddningslampan, när generatorn börjat ladda.
    Alla dioderna är lika stora fysiskt... Men skall genast ut och prova mäta.
    Nu har jag obducerat bägge diodplattorna. Första plattan hade sex stora och tre små dioder. Där var två dioder trasiga, stora likriktare ena mot B+ och den andra mot jord.

    Andra plattan hade tre små dioder och fjorton stora, samtliga dioder i gott skick ca: 0,5 V på multimetern i diodmätläge och i ohmläge så mätte jag jämna motstånd i ena riktningen och avbrott i andra.

    Statorns lindningar kommer upp parvis i tre par. Dessa par går in i diodplattan, i paren mätte jag 0,00 ohm på mätaren och mellan paren var det avbrott. Nog för att det skall vara litet motstånd och det är en biltemamätare men nog tycker jag att det skall ge något utslag. Rotorn hade 2,7 ohm mellan släpringarna.

    Till första diodplattan hade laddrelät gett sig och funkade inte till den andra. Vid bänkörning provades ett annat laddrelä då funkade det bra. När jag kom hem monterade jag ett helt nytt laddrelä. Det var efter den monteringen som jag fick överladd.

    Tillbaka och provade i bänk med konstaterad överladdning, även med det laddrelä som tidigare funkat.

    Nu blir jag inte klok.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Virus som bränner sönder hårdvara?
    Av olkarl i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 15:54
  2. Hur bränner jag en imagefil?
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 22:56
  3. bränner jordkablen från LMM (og 900 t16 aero -87)
    Av sandet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 00:18
  4. varför bränner jag bränsleboxar?!
    Av sandet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 00:27
  5. Bränner Högtalare
    Av n0obee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •