Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: kolvras

  1. #1

    kolvras

    Gäller den extra 8 åriga motorgarantin vid kolvras? Har en saab 9-5 aero -o1 11000 mil som är fullservad enligt bok samt gjort extra mellan oljebyten, har även gjort någon ombyggnad av vevhusventilationen på saab verkstad, har jag någon chans att få detta på garantin? vad är alternativen annars? köper man en utbytes motor eller går det att renovera? vad kommer det att kosta? det är kolven på en cylinder som farit bara lite kompression kvar på den+ att det kommer olja ur avgasröret. bilen är helt orginal

    mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    631
    Helt orginal?

  3. #3
    ja helt orginal sånär som ett sportluftfilter

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Bästa du kan göra är att bogsera bilen till en SAAB verkstad och snacka med dom och hoppas att dom godkänner att det rasat pga oil-slugde.

    Och stå på dig ge dig inte för 5 öre, ring och prata med alla som har något med SAAB att göra.

    Har själv varit i liknande situation dock fick ja ramlager ras och ja gav mig inte för 5 öre. Och mitt gick genom fick ny grundmotor på garatin.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Bästa du kan göra är att bogsera bilen till en SAAB verkstad och snacka med dom och hoppas att dom godkänner att det rasat pga oil-slugde.

    Och stå på dig ge dig inte för 5 öre, ring och prata med alla som har något med SAAB att göra.

    Har själv varit i liknande situation dock fick ja ramlager ras och ja gav mig inte för 5 öre. Och mitt gick genom fick ny grundmotor på garatin.

    Mvh

    Garanterat lättare att få igenom ett lagerhaveri än ett kolvras men man kan ju alltid försöka.

    Angående reparation om den nu inte skulle gå igenom så beror det på litegrann. Har loppet klarat sig och motorn är bra i övrigt så är det enklast och billigast att bara göra ett kolvbyte, annars kan man börja snegla åt ny bottendel. Tror att dom är ganska billiga nu pga. att det går åt en del i samband med att man åtgärdar bilar med motorgaranti.

  6. #6
    vad på ett ungefär tror du ett kolvbyte kostar på en verkstad? hur mycket kan en ny bottendel kosta och var får jag tag på en sådan?
    vad kostar e utbytesmotor som är likvärdig i mil och ålder som den jag har?



    mvh

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    nämen,, kolvras på en std bil..? lustigt..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av smoking05
    vad på ett ungefär tror du ett kolvbyte kostar på en verkstad? hur mycket kan en ny bottendel kosta och var får jag tag på en sådan?
    vad kostar e utbytesmotor som är likvärdig i mil och ålder som den jag har?



    mvh
    Tråkigt med bilen. Det är bara att ringa runt till skrotarna o kolla. Har mailadress till en bra kille hemma, han brukar ha endel till 9-5:an. mailar dig när jag kommer hem.

    Annars kan du ju göra som jag, när det vart kolvras på min. Jag bärga bort den till Nordic i Norrköping, så de satte dit smidda kolvar istället. du kommer garanterat inte att ångra dig
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    nämen,, kolvras på en std bil..? lustigt..
    NU ja, har säkert setat nordic trim på den tidigare
    f'låt - kunde inte motstå frestelsen


    //magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990
    Öhh nu fattar jag nada ! Det är väl HELT klart att motorgarantin ska gälla vid kovras om den är fullservad och orginal ?
    Nån som kan förklara varför den inte skulle gälla ?

  11. #11
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Öhh nu fattar jag nada ! Det är väl HELT klart att motorgarantin ska gälla vid kovras om den är fullservad och orginal ?
    Nån som kan förklara varför den inte skulle gälla ?
    Det beror ju på om det rasat pga oil-sludge om inte så går det inte på garantin.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    732
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Öhh nu fattar jag nada ! Det är väl HELT klart att motorgarantin ska gälla vid kovras om den är fullservad och orginal ?
    Nån som kan förklara varför den inte skulle gälla ?
    Det beror ju på om det rasat pga oil-sludge om inte så går det inte på garantin.

    Mvh


    De saabverkstäder jag pratade med, när jag råkade ut för samma sak. sa att det troligtvis inte skulle gå på garantin. För den skulle inte täcka kolvras, då de ansåg att det berodde på att man kört bilen för hårt Men när de fick veta att den var trimmad, så sa de att det berodde på det. Att saabs "standardfel" kunde vara en bidragande orsak kunde de absolut inte hålla med om. Då var det nästan som att oilsludgeproblemet inte existerade.

    Så tyvärr så tror jag att det blir svårt att få på garantin. men vill man försöka, så får man nog räkna med detta:



    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg (Alafors)
    Inlägg
    206
    sdcc har bra saker på lager ibland kolla

Liknande ämnen

  1. 9-5 är 3 cylindrig kolvras?
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 22:52
  2. Kolvras? 9-5 aero
    Av aik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 14:00
  3. kolvras igen, va e felet. 9-5 -05
    Av swecar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 23:54
  4. Kolvras saab 9-5 aero
    Av smoking05 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 14:21
  5. Kolvras i T7 motor från -00
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 10:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •